5 903 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Trasig värmebärarpump
När du vet att du satt pumpen rätt. Håll koll på trycket. De bästa av världar är att ha en automatisk avluftare på den högsta punkten. Fast det går även att samla luften i elementen. Kör pumpen på högsta hastighet. Innan du luftar stänger du pumpen. Jag får intrycket att det är mycket luft i ditt system. Varje gång du luftat kollar du trycket. Och håller ca1 bar. Det finns framför allt 2 saker som kan göra att ditt system inte håller trycket. Att övertryckventilen inte håller tätt. Och det gummi blåsan i expantionskärlet är trasigt eller för lågt lufttryck. Det är lätt att kolla om gummi blåsan är trasig. Dilemmat med att kolla är att man släpper ut lite av lufttrycket i gummi blåsan. Att pumpen är självavluftande innebär inte att pumpen luftar ur systemet. Utan att pumpen kan cirkulera vattnet fastän pumpen är full med luft.J Jrl17 skrev:jag har monterat enligt instruktionerna. Utloppet uppåt..? Jag har inte en aning om vad som är in respektive retur på hela bergvärmepumpen. Spontant känns det som att vattnet cirkulerar åt fel håll med tanke på hur radiatorerna känns. Men det är bara spekulationer. Cirkulationspumpen som jag har bytt ska tydligen vara självavluftande.
I övrigt har jag luftat resterande delar av bergvärmen och fyllt på till 1,3 bar ca
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Cirkulationspumpen sitter på returen och trycker in vattnet genom värmeväxlaren där den hämtar värme från värmepumpen, sedan går den genom elpatronen som spetsar vid behov, sedan väljer växelventilen om man ska värma radiatorer eller varmvattenberedaren.J Jrl17 skrev:Okej! Ja jag misstror dig inte! Bara nyfiken på hur du såg det!om jag förstår saken rätt så kommer alltså värmevattnet ifrån värmepumpen uppifrån på din bild? Passerar genom cirkulationspumpen NEDÅT för att sedan gå vidare ut till radiatorerna?
det står mycket specifikt i instruktionerna till cirkulationspumpen att utloppet ska placeras uppåt i en vertikal installation för att undvika att det bildas luftrum.
men å andra sidan. Om jag provar vända på pumpen.. vad kan gå fel?
okej, tack för tipsen! Gummiblåsan är hel, det vet jag. Hade ”punka” på den förut men fick det åtgärdat. Sen dess har expansionskärlet hållit trycket.S Styrtekniker skrev:När du vet att du satt pumpen rätt. Håll koll på trycket. De bästa av världar är att ha en automatisk avluftare på den högsta punkten. Fast det går även att samla luften i elementen. Kör pumpen på högsta hastighet. Innan du luftar stänger du pumpen. Jag får intrycket att det är mycket luft i ditt system. Varje gång du luftat kollar du trycket. Och håller ca1 bar. Det finns framför allt 2 saker som kan göra att ditt system inte håller trycket. Att övertryckventilen inte håller tätt. Och det gummi blåsan i expantionskärlet är trasigt eller för lågt lufttryck. Det är lätt att kolla om gummi blåsan är trasig. Dilemmat med att kolla är att man släpper ut lite av lufttrycket i gummi blåsan. Att pumpen är självavluftande innebär inte att pumpen luftar ur systemet. Utan att pumpen kan cirkulera vattnet fastän pumpen är full med luft.
Hur är det med expansionskärlet för köldmediet? Ska den vara trycksatt? Finns en ventil på den där jag kan släppa ur luft. Har för mig att en tekniker som var här förut sa att jag skulle tömma ur luft där om det verkade som att det var luft i köldbärarkretsen.
verkar som att allting fungerar nu efter att jag vänt på pumpen. Tack för all hjälp!
okej, då förstår jag. Värmepumpen har mer eller mindre alltid fungerat smärtfritt så jag har aldrig behövt bry mig så mycket om den. Är därför inte så insatt i flödesriktningar mm.13th Marine skrev:
Tack för all hjälp och tips!
Roligt att det fungerar. Kan inte hjälpa dig med köldmediat. Inte mitt område.J Jrl17 skrev:okej, tack för tipsen! Gummiblåsan är hel, det vet jag. Hade ”punka” på den förut men fick det åtgärdat. Sen dess har expansionskärlet hållit trycket.
Hur är det med expansionskärlet för köldmediet? Ska den vara trycksatt? Finns en ventil på den där jag kan släppa ur luft. Har för mig att en tekniker som var här förut sa att jag skulle tömma ur luft där om det verkade som att det var luft i köldbärarkretsen.
verkar som att allting fungerar nu efter att jag vänt på pumpen. Tack för all hjälp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Vår funkade fint de första sex åren vi hade huset (då var pumpen 12år) det är först i höstas som den börjat strula (nu 19år gammal) så jag har fått lära mig snabbtJ Jrl17 skrev:
Klicka här för att svara