34 694 läst ·
51 svar
35k läst
51 svar
Överpris för IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW??
Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm
MEN
Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.
Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.
Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
MEN
Offerten ligger på 169 tkr (154 efter ROT) för komplett installation ink demontering och bortforsling av gammalt system.
Det är brist på värmepumpar det vet jag MEN tar de inte i lite mycket här? Det är inte några specialdragningar eller annat som motiverar extra högt pris.
Någon som fått installerat ett liknande system senaste halvåret som kan ge en hint?
Låter rimligt, priserna har gått upp mycket på sistone, både på värmepump och installation.
Vad jag har sett har priserna på värmepumpar stigit med typ 30% senaste året. Enormt stor efterfrågan, komponentbrist, dollarkursen, övrig inflation etc. Har man tid på sig kan det ändå löna sig att ta in några offerter från olika firmor/tillverkare. Har du koll på vilken prestanda som krävs av värmepumpen? Dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT är ca -18 °C i Mälardalen och frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne?
Framledningen ligger på 55 grader enligt offert, 9kwh systemet ska klara av 99% av alla dagar enligt energikalkylen.
Det bör sägas att jag har kommit ner till16000 kwh bara genom att sänka innertemperaturen.
Byter jag systemet kommer jag ner till ca11000 kwh men kan alltså ha en lite högre innertemperatur.
Får nog sätta mig att räkna på alternativkostnaden då jag alltså byter ut en fullt fungerande elpanna minst 10 år i förtid.
Det bör sägas att jag har kommit ner till16000 kwh bara genom att sänka innertemperaturen.
Byter jag systemet kommer jag ner till ca11000 kwh men kan alltså ha en lite högre innertemperatur.
Får nog sätta mig att räkna på alternativkostnaden då jag alltså byter ut en fullt fungerande elpanna minst 10 år i förtid.
J Josth skrev:Vad jag har sett har priserna på värmepumpar stigit med typ 30% senaste året. Enormt stor efterfrågan, komponentbrist, dollarkursen, övrig inflation etc. Har man tid på sig kan det ändå löna sig att ta in några offerter från olika firmor/tillverkare. Har du koll på vilken prestanda som krävs av värmepumpen? Dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT är ca -18 °C i Mälardalen och frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne?
J Josth skrev:Vad jag har sett har priserna på värmepumpar stigit med typ 30% senaste året. Enormt stor efterfrågan, komponentbrist, dollarkursen, övrig inflation etc. Har man tid på sig kan det ändå löna sig att ta in några offerter från olika firmor/tillverkare. Har du koll på vilken prestanda som krävs av värmepumpen? Dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT är ca -18 °C i Mälardalen och frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne?
Om IVT AirX klarar 55 grader enligt offerten så är det en sak. Frågan är vad huset kräver när det är riktigt kallt. En elpanna kan enkelt ge 85 °C om det behövs men det kan inte alls en värmepump. Vad har du för värmekurva i din EVC 240? Kanal 06 och 07 ger svar på detta?
Bästa svaret
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jag betalade 125’ efter ROT och beställde sista januari 2022. Ivt airx 407s (9kw) med en AirBox och separat mantlad vvb och växelventil, så lite dyrare lösning än AirModule där allt är ihopbyggt samt att S-modellen är lite dyrare.
Om det sägs vara 30% prisökningar så är 160’ rimligt för vår installation, som kan vara något dyrare än din lösning.
Edit: installerat nu i november men priset var samma som de offererade januari
Om det sägs vara 30% prisökningar så är 160’ rimligt för vår installation, som kan vara något dyrare än din lösning.
Edit: installerat nu i november men priset var samma som de offererade januari
Redigerat:
Tycker det låter mycket. Lokala firman här säljer Mitsubishi Ecodan och Bosch för 125k. Nibe kostar dock ca 160k.A Anders765jH skrev:Står i valet och kvalet, har idag en elpanna (NIBE EVC240) som är 9 år gammal som värmer upp mitt 170m hus i en mindre stad i Mälardalen, huset är byggt 1980. Som alla andra har jag förskräckts av de höga elpriserna och börjat kolla efter alternativ. Fastnat för luft/vatten system och fick snabb återkoppling från IVT som föreslog IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW. Systemet klarar av mitt hus, har bra recentiorer mm
MEN
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Bosch är ju samma maskin som IVT men lite kortare garantitider. De kräver heller ingen certifierad ÅF utan de går att beställa via tex Dahl, därav det lägre priset. Prestanda mässigt så är det exakt samma.
Vi fick dock ingen firma som ville lämna offert på Bosch utan det vara bara IVT och Nibe som svarade. Vi blev ignorerade av Bosch, CTC och Thermia både när jag försökte via deras egen hemsida och när jag försökte kontakta ÅF direkt. IVT va billigare än Nibe med bättre garantier på pappret.
Vi fick dock ingen firma som ville lämna offert på Bosch utan det vara bara IVT och Nibe som svarade. Vi blev ignorerade av Bosch, CTC och Thermia både när jag försökte via deras egen hemsida och när jag försökte kontakta ÅF direkt. IVT va billigare än Nibe med bättre garantier på pappret.
U Utsliten och utdömd skrev:Bosch är ju samma maskin som IVT men lite kortare garantitider. De kräver heller ingen certifierad ÅF utan de går att beställa via tex Dahl, därav det lägre priset. Prestanda mässigt så är det exakt samma.
Ja IVT är de enda som lämnat offert vilket givetvis ger ett bra intryck. NIBE har jag blivit uppringd av deras kundtjänst som lovade kontakt med en lokal återförsäljare men det har inte blivit av ännu.F Fideliox skrev:
Resten som du räknar upp har jag inte hört ett ljud av trots anmälan på respektive hemsida.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Inte för att det är en IVT, ( slängde ut en IVT) men Maj -21 betalade jag 92700 för en Nibe F2120-12 + S325.A Anders765jH skrev:
Ytterliggare 3100 kr för lite rörbitar o kopplingar, 500 kr för betong till nya fundamentet, hjälp med att knuffa ut o in fick brorsan ställa upp med.
Tog mig en 20 timmar totalt.
Kan vara bra att ha som referens
Dom flesta installationer får man dock räkna med 15-20000 i "rörkopplingar" . Sedan runt 40h för ett företag att göra jobbet innan det är avstädat och klart.E Elajomannen skrev:Inte för att det är en IVT, ( slängde ut en IVT) men Maj -21 betalade jag 92700 för en Nibe F2120-12 + S325.
Ytterliggare 3100 kr för lite rörbitar o kopplingar, 500 kr för betong till nya fundamentet, hjälp med att knuffa ut o in fick brorsan ställa upp med.
Tog mig en 20 timmar totalt.
Kan vara bra att ha som referens