ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Hej, vi har en äldre IVT Greenline HT+ C7 som inatt började göra en massa konstiga ljud, först kom ett utdraget oljud i ca 10 sek, efter det klickar den med jämna mellanrum. Klickandet kommer från den blåa ventilen som jag ringat in på bilden nedan samtidigt som den lilla gråa armen på sidan av den åker ut och in.
Utöver det verkar den stå i läge att göra varmvatten, men temperaturen på varmvattnet stiger inte (vv-temp är ca 40 grader när jag kollade), utan värmen verkar gå ut i värmeslingorna i huset istället.
Jag gissar att den blåa är en växelventil, och att den antagligen behöver bytas. Kan det bero på nåt annat, t ex nåt givarfel eller så?
Vill bara inte åka o köpa fel grejer i onödan...
Utöver det verkar den stå i läge att göra varmvatten, men temperaturen på varmvattnet stiger inte (vv-temp är ca 40 grader när jag kollade), utan värmen verkar gå ut i värmeslingorna i huset istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att den blåa är en växelventil, och att den antagligen behöver bytas. Kan det bero på nåt annat, t ex nåt givarfel eller så?
Vill bara inte åka o köpa fel grejer i onödan...
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Verkar vara ett klassiskt problem på dessa, det är växelventilen som gått sönder, man brukar byta dem till en LK525.
Vet inte om man kan byta dem rakt av eller om man behöver modifiera nått.
Vet inte om man kan byta dem rakt av eller om man behöver modifiera nått.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Tack, den gick att vrida lös (någon typ av bajonettkoppling), då kunde jag motionera ventilen genom att trycka in själva sprinten några gånger. Det verkar i alla fall ha löst det aktuta problemet att vi var utan varmvatten.
Får ta och byta ut den mot LK:s variant.
Får ta och byta ut den mot LK:s variant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden