ullet
Hej, vi har en äldre IVT Greenline HT+ C7 som inatt började göra en massa konstiga ljud, först kom ett utdraget oljud i ca 10 sek, efter det klickar den med jämna mellanrum. Klickandet kommer från den blåa ventilen som jag ringat in på bilden nedan samtidigt som den lilla gråa armen på sidan av den åker ut och in.

Utöver det verkar den stå i läge att göra varmvatten, men temperaturen på varmvattnet stiger inte (vv-temp är ca 40 grader när jag kollade), utan värmen verkar gå ut i värmeslingorna i huset istället.

Gaspanna interiör med kontrollpanel, rör, installationsanvisningar och en cirkulationspump markerad i röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar att den blåa är en växelventil, och att den antagligen behöver bytas. Kan det bero på nåt annat, t ex nåt givarfel eller så?
Vill bara inte åka o köpa fel grejer i onödan...

Går att ta loss och kolla om den fungerar, det är säkert en pigg på ventilen till att börja med, inte säker men kan vara som bajonettfattning

Verkar vara ett klassiskt problem på dessa, det är växelventilen som gått sönder, man brukar byta dem till en LK525.
Vet inte om man kan byta dem rakt av eller om man behöver modifiera nått.

ullet
Tack, den gick att vrida lös (någon typ av bajonettkoppling), då kunde jag motionera ventilen genom att trycka in själva sprinten några gånger. Det verkar i alla fall ha löst det aktuta problemet att vi var utan varmvatten.

Får ta och byta ut den mot LK:s variant.

Varför inte bara byta insatsen. Förmodar det är billigare

Lossa på de igen och på med lite smörja, tryck ett 10 tal ggr på piggen så håller den nog ett bra tag till

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.