Hej.
Vi ska få installerat en vattenluft och jag ska nu gjuta fundamentet för utedelen (125x55x15cm). Vet dock inte riktigt var jag vill placera den.
(Rören kommer gå in vid altanen till vänster.)
Egentligen vill jag placera utedelen så långt till höger som möjligt för att rädda markfönstret till barnrummet. Försämras uppvärmningen då av att rören går längs fasaden ganska långt?
Var råder ni mig att placera utedelen estetiskt och funktionellt? Längst till vänster, mitten eller längst till höger?
Vi ska få installerat en vattenluft och jag ska nu gjuta fundamentet för utedelen (125x55x15cm). Vet dock inte riktigt var jag vill placera den.
Egentligen vill jag placera utedelen så långt till höger som möjligt för att rädda markfönstret till barnrummet. Försämras uppvärmningen då av att rören går längs fasaden ganska långt?
Var råder ni mig att placera utedelen estetiskt och funktionellt? Längst till vänster, mitten eller längst till höger?
Längst till höger men inte så det krockar med stupröret och blir svårt med service i framtiden. Fast grannen kanske inte blir superglad. Välj en modell som har en erkänt låg ljudnivå om möjligt. Finns modeller med olika form som t.ex. är mer stora uppåt snarare än breda. Då döljs källarfönstret mindre. Sätt på bra hårt skal på rörisoleringen så inte fåglarna hackar bort allt.
Tack för snabbt svar. Så det påverkar inte funktion och effekt att rören går utanpå fasaden så långt?J Josth skrev:Längst till höger men inte så det krockar med stupröret och blir svårt med service i framtiden. Fast grannen kanske inte blir superglad. Välj en modell som har en erkänt låg ljudnivå om möjligt. Finns modeller med olika form som t.ex. är mer stora uppåt snarare än breda. Då döljs källarfönstret mindre. Sätt på bra hårt skal på rörisoleringen så inte fåglarna hackar bort allt.
Med en hustomt på 10m, menar du då att jag ska sätta den mitt på tomten för störa de båda grannarna så lite som möjligt? Eller är 5 meter från grannens tomt också för störigt för att jag ska få värma upp mitt hus med vad jag själv vill?D Daniel__s skrev:
Tänk på att det finns krav på Max buller (decibel) i varje kommun. Om du överstiger det så kan grannen klaga och då måste du stänga av/ta bort den. Om jag inte minns fel så mäter man ute och inte inne (ljudet).K KimWilgot skrev:
Det finns värmepumpar där utedelen (förångaren) är helt ljudlös (ingen fläkt) - de ser rätt häftiga ut. Någon slags stavar vari kylmediet cirkulerar i för att fånga upp värme till innedelen. Vet dock ej hur effektiva de är ....K KimWilgot skrev:Hej.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer