1 839 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Välja LVVP
Hej, har funderingar på att byta min elpanna till LVVP. Min nuvaranda elpanna är gammal. Har dock inte superstor elförbrukning, typ 12 kwh/år totalt varav ca hälten torde vara uppvärmning och varmvatten.
Har fått offert från Klimio på Daikin och Boch men blir svårt att räkna hem hem dessa rent ekonomiskt (om inte elpriset ökar enormt, trots inräknat 30.000 tillbaka genom nya bidraget) utan är nog en ROI efter 15 år som väl är ungefär livslängden på pump.
Alternativ är att
-investera i LVVP för att säkra upp innan haveri av gamla elpannan
-köra det gamla tills den går sönder och då köpa nytt
-köpa ny elpanna och kombinera med LLVP
Hur tänker ni andra?
Har fått offert från Klimio på Daikin och Boch men blir svårt att räkna hem hem dessa rent ekonomiskt (om inte elpriset ökar enormt, trots inräknat 30.000 tillbaka genom nya bidraget) utan är nog en ROI efter 15 år som väl är ungefär livslängden på pump.
Alternativ är att
-investera i LVVP för att säkra upp innan haveri av gamla elpannan
-köra det gamla tills den går sönder och då köpa nytt
-köpa ny elpanna och kombinera med LLVP
Hur tänker ni andra?
Menar du 12 MWh/år? Det är en otroligt låg förbrukning med en elpanna. En stuga på 50 kvm i Skåne?? Varför just hälften till värme och varmvatten?
Som jag ser det är ny elpanna och en LLVP det enda rimliga för att hålla nere investeringskostnaden. Elpannor kan hålla otroligt länge med bara lite service.
Som jag ser det är ny elpanna och en LLVP det enda rimliga för att hålla nere investeringskostnaden. Elpannor kan hålla otroligt länge med bara lite service.
Hej, 12.000 kwh/årJ Josth skrev:Menar du 12 MWh/år? Det är en otroligt låg förbrukning med en elpanna. En stuga på 50 kvm i Skåne?? Varför just hälften till värme och varmvatten?
Hej, menade såklart 12.000 kwh/år. Har tibber och deras app anger hur stor del som beräknas vara uppvärmning, tror du det är större andel?J Josth skrev:Menar du 12 MWh/år? Det är en otroligt låg förbrukning med en elpanna. En stuga på 50 kvm i Skåne?? Varför just hälften till värme och varmvatten?
Mitt hus (134kvm byggt -89) på västkusten har ca 12MWh per år oberoende av värmen. Knappt 4MWh värme på det. Resten är elbilar, varmvatten mm. Varmvatten (4 vuxna) står för ca 2MWh per år.
När jag bytte från FLVP till LLVP så halverade jag kostnaden för uppvärmningen rakt av.
Bara för att ge en indikation på vart du hamnar.
När jag bytte från FLVP till LLVP så halverade jag kostnaden för uppvärmningen rakt av.
Tack! Ja det verkar som att llvp gör sitt jobb! Dock bor jag i 2-plan (kan ej ha innerdel i trappan pga radhus och därför knepigt med dragningen)så vill helst ha lvvp men det blir ju då dyrt!pacman42 skrev:
Mitt hus (134kvm byggt -89) på västkusten har ca 12MWh per år oberoende av värmen. Knappt 4MWh värme på det. Resten är elbilar, varmvatten mm. Varmvatten (4 vuxna) står för ca 2MWh per år.
Jag har två plan i Suterräng. Jag har LLVP mittemot trappan på BV (5m bort) och värmen stiger ju uppåt.F Fröken husägarinna skrev:
Edit: Hade jag inte haft FLVP utan ren elvärme innan så hade nog förbrukningen legat på 50% till.
Du menar "12000 kWh" inte "kwh". Det är lika mycket som 12 MWh. Han hette James Watt som enheten för elektrisk effekt fått sitt namn ifrån. 😊 Om man är ett ensamhushåll i ett mindre hus borde hushålls-elen vara, grovt uppskattat, ca 2500 kWh/år. Resten av elförbrukningen är då värme och varmvatten om man inte har andra speciella grejer såsom spa-bad eller annat som drar el. Har tyvärr inte Tibber så kan inte alls utala mig om hur bra de kategoriserar förbrukningen.F Fröken husägarinna skrev:
Klicka här för att svara