I min gamla installation med bergvärmepump i ett gammalt 60-talshus så tycker jag att det på senaste har börjat knäppa och leva runt på ett nytt sätt i samband med att pumpen producerar tappvarmvatten. Det är nu i sommar jag märkt av detta. Har också nyligen bytt trelägesventilens insattsdel så nu funkar den utan att kärva. Det är knappt märkbar temphöjning på radiatorerna i huset men knäppandet är nytt. Trelägesventilen ser ut att fungera, vad jag kan se iaf.
Är detta ens ett fel eller är det bara lite "smitvärme" som kommer in i rad-kretsen vid växling i ventilen?
Så här ser tempgivaren ut i läge tappvarmvattenprodukton:
Är detta ens ett fel eller är det bara lite "smitvärme" som kommer in i rad-kretsen vid växling i ventilen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är som du säger, smit värme som skjuts in på ditt värme system vid växling. Vanligt med värmepumpar. Man kan sätta in en buffertkärl (Nibe UKV) som lösning.J Jönas skrev:I min gamla installation med bergvärmepump i ett gammalt 60-talshus så tycker jag att det på senaste har börjat knäppa och leva runt på ett nytt sätt i samband med att pumpen producerar tappvarmvatten. Det är nu i sommar jag märkt av detta. Har också nyligen bytt trelägesventilens insattsdel så nu funkar den utan att kärva. Det är knappt märkbar temphöjning på radiatorerna i huset men knäppandet är nytt. Trelägesventilen ser ut att fungera, vad jag kan se iaf.
[bild]
Ha, ha. Jag trodde nästan att det var jag som gjort TS inlägg, innan jag vaknat riktigt i morse 😂
Har samma fundering. Bytte växelventilen för ett par år sedan. Då blev det mycket bättre. Men knäppandet i rören fortsätter. Är väll förmodligen lite "spillvärme" innan ventilen hinner slå om. Påverkar väll antagligen inte uppvärmningskostnaderna men är irriterande.
Har samma fundering. Bytte växelventilen för ett par år sedan. Då blev det mycket bättre. Men knäppandet i rören fortsätter. Är väll förmodligen lite "spillvärme" innan ventilen hinner slå om. Påverkar väll antagligen inte uppvärmningskostnaderna men är irriterande.
Finns även i 40l https://www.vvsochbad.se/nibe-ukv-40-utjamningskarl-40-liter-1163819
Klicka här för att svara