Värmepumpar
TobiasK233: [citat] Ja det stämmer att den på ovanvåningen är på samma matning som övriga radiatorer i huset (10st totalt) så det spelar kanske mindre roll, jag börjar med att sätta termostat på den i garaget och ser hur det ter sig. Tack för input
Daniel 109: Det är lite udda att sätta påfyllningsventilen där, men det fungerar. Jag har även sett de som fyller med varmvatten. Ventilen stänger av kallvattnet till varmvattenberedaren. Övertrycksventilen som sitter där ska hantera övertryck när vattnet värms. Den har som sagt även en backventil för att hindra att varmvatten kommer ut i kallvattnet. Men jag vet ju naturligtvis inte med
Allroad: [citat] Har plockat bort ett element i hallen. Istället för RVE-15 så monterade jag en förbigång och två övergångskoppel Har även använt motsvarande metod i samband med gipsning, spackling, målning/tapetsering vintertid. Nackdelen är att man behöver tappa systemet på vatten varje gång.
Alfonsg007: [citat] Tack för svar! Får beställa. Du har rätt, är inget mer monterat på kretskortet ju😅 Sätter dit med sockerbit direkt i så fall.
Farstatjej90: Den här tråden är lite "hur många krävs det för att skruva i en glödlampa" Byggahus-edition😂
jonaserik: Lämpligt att sätta den i centralen om det är en modulsort och plats finns, minsta jobbet. Annars direkt efter säkerhetsbrytaren på väggen i en kapsling
DonPablo: ja det tar längre tif, för nu är inte kärlet stumfyllt med vatten, nu häller ballongen inne i kärlet emot och sviktar/tar upp rörelserna i systemet.
Gisson36: [citat] Tack! Ja sen om det är nödvändigt har jag ingen aning om.
The Sailor: Extra värmeväxlare får bli nästa steg isåfall. Vi har 5 eller 10 % glykol i systemet nu. Tyvärr sänker det verkningsgraden. Tanken är att få upp tempen på golvet lite på vintern. För rumstemperatur har vi eldstad. Men jag ska prova det som du föreslog. Tack!
Josth: Elektroniken i fläkten kan t.ex. fått vatten på sig. Kanske försöka med en ny fläkt? https://oresundsvvs.se/produkter/reservdelar/reservdelar-nibe/nibe-dc-flakt-med-kapa/?gclid=Cj0KCQjwpompBhDZARIsAFD_Fp8CqvrGK74I1iw-aLaVIwqTKz360qkp_gZXIaC1nFjJKfrtIK2lhZ0aAl11EALw_wcB
tveksamt: Hur funkar det med externa givare till Heron? Kan man ansluta något med tråd/trådlöst? Via MelCloud eller vad det heter? Via tredje part? Har funderingar på att installera en där innedelen isf skulle sitta i trappen till övervåningen för att värma uppåt och nedervåningen får sin primära värme från annat håll. Är alltså lite orolig för att värmen på nedervåningen ska
Anonymiserad 137805: [citat] Pratar aldrig i byggahus, der måste vara du som hör röster som inte finns,
alm82: Det är ventilen som vänder flödet när värmepumpen skiftar från värme till kyla(avfrostning) Ser ut som denna typ med en spole på den lilla cylindern. [bild]
xxargs: svårt att höra om visseljudet eller vad man skall kalla det minskar sådär stegvis eller om knacken får micken att gå i limit och dämpa känsligheten... Någon form av gurgel/sus kan höras efter att kompressorn stannat när all flytande kondensat i innerdelen har rusat och tömt rören mot evaporatorn genom expansionsventilen i utedelen och det slurkar efter med gas-sus kort stund innan
xxargs: Temperaturlarm på hetgasen kan beror på att suggasen har lägre tryck än tänkt av någon orsak och det blir högre tryckstegring än vad den är designad för och därmed hetare gas än tänkt, det kan också beror på att kompressorn börja läcka internt, har ventilfel mm. som gör att den har lägre isentropisk verkningsgrad - mer arbete på mindre mängd pumpad gas vilket ger högre
kebab: [citat] För mig så räckte det att vrida ner hastigheten på cirk-pumpen inne i pumpen till 1an 👍
Josth: Ja värmekurvan är ju ganska låg med 44 °C vid -15 °C så därför gissar jag på ett hyfsat COP eftersom det är bergvärme och CTC brukar ha bra värmepumpar.
Arvida: Tackför fo [citat] Tack för förklaringen. Nu förstår jag varför den beter sig så som den gör 🙂 [/QUOTE]
Josth: Ja på sprängskissen ser man tydligt att BT2 sitter efter elpatronen och innan växelventilen. Alltså mäter den oavsett värmepumpen gör varmvatten eller husvärme.
jonaserik: Kanske fläktens lager torkat och ger ljud från sig. Kan du på ett enkelt sätt hålla emot fläkten och någon startar upp VP så hörs det nog om det är fläkten. Det går bra att stoppa fläkten ca 10 - 15 sek utan problem, men räcker i tid för att höra.
Anonymiserad 137805: iom att det är det så kallade vätskeröret så spelar det mindre roll. men en omgång med armaflex så blir det bra, går att må
Josth: Man behöver också väga in hur det är möblerat när man bestämmer placeringen av innerdelen. Ta gärna hem ett par värmepumpsförsäljare som får titta och föreslå placering samt modell.
andersmossing: [citat] Hej! Det slutade med att jag köpte en enkel, vanlig modell. Kom fram till att installationen blev tveksam. Plus att de flesta verkade rekommendera två enheter istället, om man ska värma två våningar.
Emanuel01: De bästa är väll att testa. Om det ska vara liknande väder ett par dygn kan du väll prova att bara köra bv ena dygnet och strypa den nästa dygn och hjälpa till med ll/vp. Sen är det ju bara att jämföra vad du hade för förbrukning respektive dygn om du kollar avläsningen hos din elleverantör? Inte helt korrekt kanske men man kan ju få en fingervisning.
Snickerick: [citat] Jag noterade att alla begagnade pumpar jag hittade i prisklasser 6000 - 15000 var minst 15 år gamla. Och lär det tydligen vara nära sitt end of life. Men om jag hittar någon som är max 5 år så kan det såklart vara ett alternativ.
Josth: Det är mycket forskning och produktutveckling som har investerats i att få bra luftvattenvärmepumpar som klarar riktigt kallt nordiskt klimat. Det säljs förmodligen enormt många poolvärmepumpar runt om världen och dessa har blivit väl standardiserade och det är ofta hård konkurrens medans luftvattenvärmepumpar för nordliga kalla länder inte alls säljs i såna volymer och måste ha
jonaserik: Bry dig inte, slutar den att släppa ut vatten vid 1 bar, så räcker det gott för värmesystemet. men när det börjar bli kallt ute så kommer vattnet att bli varmare och öka i volym. Kan då bli att den öppnar och släpper ut lite till. Hur fort sjunker trycket när du öppnar på ventilen, manometern reageras snabbt vid öppning, men bara stanna på ett lägre tryck, när du fyller på så
Josth: Man brukar köra tills det blir något riktigt dyrt fel såsom att kompressorn havererar. Men är det så att nuvarande värmepump är mycket underdimensionerad eller att man bor norrut med riktigt kalla vintrar så finns det anledning att fundera på byte till nytt och räkna på vilken extra energibesparing det skulle ge. Det går ju också att komplettera huset med en bra luftluftvärmepump