Hej!
Har en Nibe F730. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Styrs av utetemp. Systemet och radiatorer är luftade.
Problemet är för stora tempskillnader nere och uppe.
Med värmekurvan inställd på 5 får vi lagom temp nere, ca 19-20*. Men då är det iskallt uppe, typ 10*. Elementen känns kalla.
Med värmekurvan inställd på 8 får vi lagom temp uppe, men alldeles för varmt nere, 24*.
Vad jag förstår ska jag göra någon justering av shunten, eventuellt? Jag är inte kunnig på detta. Bifogar bild på fördelarsystemet (eller vad det kallas?). Om någon kan ge råd är jag evigt tacksam 🙏🏼

Uppdelningsskåp för golvvärme med pump, fördelar, ventiler, ledningar och styrbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ställ in VP;s kurva för radiatorer, tumregel ca 42 C ut till dom vid 0 grader ute, beroende på huset. Sen ska om det är riktigt golvslingorna justeras in till skillnad på ca 4 - 5 C på in/ut i en slinga. Det görs med skruv som sitter under locket på knoppen på den övre fördelaren. ( nedåt så stängs det ) Blir det svalt i ett rum så skruvar man upp skruven eller för varmt så skruvar man ner den. Kallas för att strypa in slingorna , det kan ta lite tid att göra det. Sen sätts termodonen på. Nere till vänster är en s.k. maxtermostat för att inte GV ska få varmt vatten i sig, normal inställning ca 45 C som max.
 
  • Gilla
mabjörn
  • Laddar…
Ta reda på fabrikat och modellbeteckning på golvvärmeshunten och -fördelaren. Googla efter manual. Tror det går att justera ner flödet till golven med mässingsmuttern/skruven nere på andra röret från vänster.
 
J jonaserik skrev:
Ställ in VP;s kurva för radiatorer, tumregel ca 42 C ut till dom vid 0 grader ute, beroende på huset. Sen ska om det är riktigt golvslingorna justeras in till skillnad på ca 4 - 5 C på in/ut i en slinga. Det görs med skruv som sitter under locket på knoppen på den övre fördelaren. ( nedåt så stängs det ) Blir det svalt i ett rum så skruvar man upp skruven eller för varmt så skruvar man ner den. Kallas för att strypa in slingorna , det kan ta lite tid att göra det. Sen sätts termodonen på. Nere till vänster är en s.k. maxtermostat för att inte GV ska få varmt vatten i sig, normal inställning ca 45 C som max.
Var har du fått 42 grader vid nollan egentligen. Jag vill påstå att det är alldeles för högt framförallt om det gäller värmepump. Vad har du för siffra vid minus tio då ....52/ 55 grader. Jag vill säga runt 30/35 grader vid nollan.
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
V Vector skrev:
Var har du fått 42 grader vid nollan egentligen. Jag vill påstå att det är alldeles för högt framförallt om det gäller värmepump. Vad har du för siffra vid minus tio då ....52/ 55 grader. Jag vill säga runt 30/35 grader vid nollan.
Det med ca 42 C vid noll ute, såg du inte att jag skrev för radiatorer och inte för GV, att gå ner till 30-35 C med radiatorer så blir det nog båda sockor och extra tröja på.
 
J jonaserik skrev:
Det med ca 42 C vid noll ute, såg du inte att jag skrev för radiatorer och inte för GV, att gå ner till 30-35 C med radiatorer så blir det nog båda sockor och extra tröja på.
Jo nog såg jag att det var för radiatorer jag står för vad jag skrivit sen så ställde jag ytterligare en fråga.... vad är din tempratur ut på elementen vid minus 10 då
 
coconut
V Vector skrev:
Var har du fått 42 grader vid nollan egentligen. Jag vill påstå att det är alldeles för högt framförallt om det gäller värmepump. Vad har du för siffra vid minus tio då ....52/ 55 grader. Jag vill säga runt 30/35 grader vid nollan.
Jag har 0 grader nu och 35 grader på framledning och jag har inte kallt på min övervåning med radiatorer.

Rimligen borde storleken på radiatorer och antal påverka lämplig framledning.

Hade jag haft 42 hade jag fått öppnat fönstren.
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Har inte element bara GV. Och för att se vad det ska vara enligt en knäckkurva som finns i de flesta VP nu. måste man knappa in och se på plats hos någon. Har inte heller någon VP med all elektronik som finns idag i dom. Bara en dum VP som fungerar som en Duracellgubbe, bara går och går. Så där får någon annan svara på det med att se knäckkurvan och kanske kan ta ett foto på kurvan, hur den ser ut och lägga in här. Har bara erfarenhet av EL-pannor som har display och knäckkurvan syns, men även VP har jag ställt in den på.
 
Nu känns det som att den här tråden började handla om något annat, men tack för de svar som ändå kom.
Har haft ca 35-40 i framledning senaste veckan när det varit några minus. Då blir det lagom uppe, men bastu nere. Så på något sätt behöver jag strypa framledning nere. Vilket görs med shunten vad jag förstått(?) Hoppades att det inte var så komplicerat, men jag googlar vidare.
 
  • Gilla
mabjörn
  • Laddar…
Du fick ju några bra tips av jonaserik. Börja med ställ maxtermostat så det inte blir varmare på golvvärmen än ex 35 - 38 grader sen strypa in slingorna så man får lagom tempratur i rummen
 
  • Gilla
JakeK
  • Laddar…
En sista fråga, om jag höjer värmekurvan och alltså får en högre framledningstemp baserad på utetempen, vilket jag vet leder till bra temp uppe och samtidigt sänker termostaten till golvvärmen, borde inte det ge önskat resultat? Termostat till golvvärmen är på 5 av 6 (se bild).
 
J JakeK skrev:
En sista fråga, om jag höjer värmekurvan och alltså får en högre framledningstemp baserad på utetempen, vilket jag vet leder till bra temp uppe och samtidigt sänker termostaten till golvvärmen, borde inte det ge önskat resultat? Termostat till golvvärmen är på 5 av 6 (se bild).
Börja med det fått tips om i förgående inlägg. Höja kurvan och sänka på GV, då blir det mindre flöde på GV och mer till elementen, elementen måste har mer flöde och värme än GV
 
  • Gilla
JakeK
  • Laddar…
coconut
J JakeK skrev:
En sista fråga, om jag höjer värmekurvan och alltså får en högre framledningstemp baserad på utetempen, vilket jag vet leder till bra temp uppe och samtidigt sänker termostaten till golvvärmen, borde inte det ge önskat resultat? Termostat till golvvärmen är på 5 av 6 (se bild).
Jag har mina termostater på max på golvvärmen och på elementen. Sen har jag en kurva i pumpen som gör att det blir lagom varmt både uppe och nere. Så bättre att du justerar in flödena rätt, sen kan man justera kurva, förskjutning och sist termostater till önskad perfektion.
 
  • Gilla
JakeK
  • Laddar…
Någon som använt Auto Tune i Planering? 12 grader som lägsta temperatur är säkerligen väl vald utifrån att inte huset ska ta skada men likväl väldigt låg? Noterar att t.ex. Trygg-Hansa säger 15 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.