Värmepumpar
blork: [citat] Jag kunde inte se någon is iaf. Nej displayen visade värmedrift.
Dadah: Uppdatering i mitt ärende som nämns i kommentarerna ovan här. Under ny vända med installatören kopplande han loss rören till utedelenoch det forsade ut brunt vatten, ”som oboy” för att använda hans ord. Antog att det var gamla metalpartiklar från våra gamla element som rostat och börjat klogga igen vilket ställt till det. Han skruvade ihop allt och monterade magnetfilter som jag
Gullik Gulliksson: [citat] Det här rimmar mycket bra med hur vi resonerar! Angående kurvan så har jag investerat i en Ngenic tune som ändå funkar mycket bra med våran äldre bergvärmepump(möjligen helt onödig med en nyare). Tack för konkreta specifika tips!
Lotte Schartau: [citat] Perfect. Har tjekket ritningerne och vi har PE30 på af avluftkanalen. 1000 tack
jonaserik: Då har du som det kallas ON/OFF funktion även om VP är en inverter. VP jobbar med temperaturen total då. Har du en shunt från tanken eller går det bara rakt ut från den. Kör lika men har shunt ut till systemet. Får då långa gångtider på VP.
Marida: Hej, Vår ena luftvärmepump har blivit utdömd och behöver bytas. Vi väger mellan Mitsubishi hero eller ninja men för ninja behöver vi flytta utedelen för att det ska funka. Vi fick också frågan om den ska flyttas till annat ställe i matsalen. Bilden visar var pumparna sitter idag och var vi eventuellt skulle flytta den till. Det gäller det röda strecket som är vid kök/matsal. I
Ludde Jakobsson: Jag skulle hitta en rörmokare som jag har förtroende för. Det brukar inte bli så mycket billigare i slutändan om man köper pumpen separat. Be om att få en offert med fast pris (såvida du inte byter själv)
TeliaNet: Idag upptäckte vi att fläkten på utedelen blåser luften in mot huset, men vad jag vet ska den blåsa från huset? Samtidigt fick jag reda på att det är motståndet från fläkten som styr när den behöver avfrostning
useless: [citat] Ju lägre desto bättre... Värmepumpen kan bara producera 60-65 grader och det du kan ackumulera i tanken är skillnaden mellan den temperaturen och temperaturen värmesystemet behöver. Ju högre temperatur ditt värmesystem behöver desto mindre utrymme för ackumulering.
Leafbranch: Idag hände det igen, Felkod H21 för vattentrycket. Hade tidigare idag runt 1,15 bar. Det händer plötsligt utan att jag märker det. Var tar vattnet vägen? Det känns dock som om att jag hittat ett sammanträffande, men jag är inte helt säker. När min fru duschar, alltså ganska länge och varmt. Är jag ute och cyklar?
Farendag: Hej! Köpte en pump av en firma på Värmdö förra året (april 2022, 3 års garanti) till fritidshuset som nu värmer mycket dåligt (har en separat tråd för detta), samma firma installerade pumpen. Jag har hört av mig till firman flera gånger som inte hör av sig tillbaka mer än att de har skickat ärendet vidare till ansvarig på företaget. Efter ytterligare påstötning hör de inte av
Antewallgren: Kollade över förbrukningen idag, vi har haft ganska kallt igen. - 2 till - 10. Från den 7/12 22.12 till idag 10/12 21.12 hade pumpen dragit 64kwh. Alltså 73 timmar och 64kwh. Det har i snitt dragit 0,876kw per timme. Nu börjar jag tycka att det är rimlig förbrukning. Har ju kvar lite pyssel på ena långsidan och såklart att taket är för lite isolering på. Har även lite mer jobb med
Lichy68: Hej Vi reoverar huset och passar på och byter alla element ihuset. Allting har fungerat bra tills de byte element. Nu värmer pumpen vattnet men när circulationspumpen skall börja skicka vattnet runt så slår pannan av och börjar blinka....Då måste vi starta om den och då lyser det med fast sken ( driftlampan) och då vattnet är varmt och skall skickas iväg så skår den av igen.
xxargs: Hetgasen brukar bli varmare än tänkta arbetspunkt när kompressorn pumpar ineffektivt eller suger mot väldigt lågt tryck som en hårt strypt exansionsventil och det är riktigt kallt i evaporatorn, tar man in kondensat i botten för att expansionsventilen är vidöppen så blir hetgasen inte speciellt varm - sedan har man fallet att kompressorn pumpar nästan inte alls och typ bara cirkulerar
Evcapeli: [citat] Jaha. Det är det som menas med yttre. Jag luftade i somras enligt rekommendationer men det kan nog testas igen.
Danne213: Folksam har nått test: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar Annars är det bara att hålla sig till kända märken. De flesta har modeller som gör bra mycket VV.
Bjoern: Bvp thorens komplett bvp Ärvärde 20c börvärde 48c tappvatten Under ca 10 dagar så har bvp slutat tillverka vv 5gånger. Varierande kyla från -1 -15 ute. Den vad jag förstår automatiska fördelaren har en shunt som jag trycker in och pumpen börjar då tillverka vv igen. Han som installerade pumpen var här och sa att kolven verkade löpa fint och att det inte borde vara problem att den
Beckidekk: [citat] Med inbyggd menas i detta fall ett tak över och ribbor på sidorna. Tog bort ”huset”, tog bort täcksidorna, lyckades ta bort all is som bildats inuti bl.a runt fläkt. Nu går pumpen som vanligt :) Kommer skippa skydd över framöver, bara meckigt om man måste in. Tack för hjälp:)
sysmali: [citat] Sant - beror på ytterväggar. I mitt fall så lovade leverantören (som du rekommenderade via ett annat forum) att om stomljud uppkom skulle de byta till stålfjäderdämpare eller markstativ. Supernöjd med leverantören.
ankan678: Hej. En ny fråga bara, minsta kablarna mellan inne och ute del är 1.5. Då det skulle vara en 5 ledad kabel hade jag bara en mycket grövre. Säkert runt 4.0 som monterades dit, kan detta påverka funktionen. Mvh
Mitt.hus: Problemet är löst!!! 😮💨😮💨 Typiskt i samband med att vi stängde av vattnet i huset och att vi bytte blandare så gick ett rör/kran sönder i garaget ( lagade den ) fortsatt leta felet och till slut så upptäckte vi läckaget!!!! Gammalt element i garaget gick oxå sönder i samband med andra röret som gjorde att vi inte såg vattnet som kom från den för det va pool i hela
jonaserik: Bergvärmem1 fas eller 3 fas. det går att få till externt stopp/start
Ubbe1010: [citat] Tack för input! Jag provar att höja båda, så går jag se resultatet!
Boende45: [citat] Tillverkningsår framgår på märkskylten så det behöver du inte gissa dig till.
Renholmen: Vi köpte en CTC GSI 612 dvs 3-12kw samt borrade 230m med 9m foderrör nu sommaren 2023. Pump 97kkr Borrhål 93kkr Installationstimmar, material och volymtank 100L 50kkr Total 240kkr efter rot dvs Bör nämnas att de kopplade även in i golvvärmeskåpet vi förberett för samt satte ett nytt vattenutkast i detta. De bar även ned allt i källaren. Vi stod för att forsla bort gamla el
xxargs: När växlingsventilen lägger om för avfrostning/avisning så kan det ge en hörbar dunk och kanske lite flödesljud kort stund innan kompressorn starta igen - när kompressorn sedan startar så värmer den hela utedelens flänspaket för att smälta is och blir det några grader varmare över det och i fuktig luft så kan det mycket väl avge synlig dimma. när den är klar med avisning så
Eken08: Jag undrar hur IVT Geo hanterar vattnet för att förhindra legionella, mer specifikt, värmer den regelbundet temporärt med eltillsats, och gör den det även om jag blockerat tillsats för värme? Jag antar att svaret är ja av säkerhetsskäl, men likväl bra att veta.
useless: Ok. Sista bilden är en filterball. Jag tar tillbaks mitt tidigare uttalande. Vrid spaken till off och öppna locket på sidan så finns filtret där. [bild]