Jag ska byta värmekälla i mitt hus som är byggt 1945, eldar nu med ved (björk) ca 25-30 kubik/år och så går det ca 9500kwh med el/år. Eldar även på sommaren för varmvatten. Jag tänker lägga 1500m jordvärmeslang och den tänkta pumpen är Ctc gsi 616. Jag har stora element och grova rör vilket jag hört ska vara bra, nuvarande framlednings temperatur vid 25 minusgrader är 42⁰.
Min fråga är helt enkelt hur mycket mera el kan jag förvänta mig att förbruka?