Jag ska byta värmekälla i mitt hus som är byggt 1945, eldar nu med ved (björk) ca 25-30 kubik/år och så går det ca 9500kwh med el/år. Eldar även på sommaren för varmvatten. Jag tänker lägga 1500m jordvärmeslang och den tänkta pumpen är Ctc gsi 616. Jag har stora element och grova rör vilket jag hört ska vara bra, nuvarande framlednings temperatur vid 25 minusgrader är 42⁰.
Min fråga är helt enkelt hur mycket mera el kan jag förvänta mig att förbruka?
 
Q
Du gör av med i runda slängar 30 000 kWh värme idag (1000 kWh/m^3 ). Den nya pumpen ger cirka 5 gånger värme mot instoppad el så cirka 6000 kWh kan du nog räkna med att förbruka för värmen. Det är ingen exakt siffra men mellan 5000 till 7000 kWh lär du hamna på.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.