B
60c framtemp vid minus 3? Låter väldigt högt, kanske är det jag som inte ser om den för tillfället gjorde varmvatten? Har du ett högtempsystem, väldigt klena radiatorer?

Värmebärarpump 1% varvtal låter för lågt.
Jag tror du har en deltaT styrning på pumpen. Om en givare blir fel, så brukar den styrningen bli konstig.

Jag skulle nog kontrollera om fram och returtemp stämmer i verkligheten. 1% varvtal på pumpen så borde returtempen vara rejält låg från din värmekrets kan jag trycka. Jag undrar om inte du har ett givarfel, främst returtempen misstänker jag.

• Gilla
niklas1976
  • Laddar…
Ja verkligen jättehög framledningstemperatur. Detta behöver man undersöka noggrant. Kan ju inte fungera när det blir -15 eller så. Kompressorfrekvens 35 Hz när KBut är -4,8 °C låter också heltokigt. För kort borrhål/kollektor? El-patronen verkar nedställd till bara 3 kW och det är väldigt lite om den måste dra ner eller stänga av kompressorn.

• Gilla
niklas1976
  • Laddar…
Q
Pumpen tillverkade varmvatten till acctanken på bilderna. Det är bättre att få bilder från när den gör husvärme.

Du kan se det på ikonerna nertill. En stor vattendroppe betyder att pumpen gör varmvatten.

Är kanske någon del av värmesystemet blockerat av termostater eller annan strypning så att pumpen inte kan bli av med värmen och därför löser ut?

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
53 ° i beräknad framledning vid någon minus ute känns ju högt. Vad är kurvlutningen ställd på? på? På bilden så går vp på varmvattenladdning även fast vv laddningtemp är på dryga 53 som räcker gått å väl å gör bara att vp bara är nära att varna för hög kondensor temp. Vad jobbar vp på för vv tempraturer?

• Gilla
Marleek och 1 till
  • Laddar…
Som fler skrivit är det nog bättre att fota när den går för värme.
Tycker dock att köldbärare in är låg.
Eller?

• Gilla
niklas1976
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och allt engagemang! Vi har testat att lufta bl a. Nu har jag lämnat svärföräldrarna, men det kommer en reparatör dit imorgon och nu har de fått en del att ta upp med honom tack vare denna chatt.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
N niklas1976 skrev:
Stort tack för alla svar och allt engagemang! Vi har testat att lufta bl a. Nu har jag lämnat svärföräldrarna, men det kommer en reparatör dit imorgon och nu har de fått en del att ta upp med honom tack vare denna chatt.
Återkoppla gärna efter att reparatören varit på plats.

• Gilla
niklas1976 och 1 till
  • Laddar…
Teknikern dök inte upp i fredags, ska komma imorgon. Nu sjunker temperaturen igen, vi har startat om pumpen nyss. Så här såg det ut i appen precis före omstart.

• Skärmdump av serviceinformation, temperatur avläsningar och enhetsstatus på svenska, troligen för en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump visar serviceinformation, temperaturer och drifttider för en värmepumpsenhet, mobilgränssnitt, tekniska data på svenska.
    Skapa konto
  • Skärmavbild av serviceinformation för klimatsystem med temperaturvärden, inställningar och drifttid.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en enhets serviceinfo, visar effektinställningar och oanvända AUX-portar, på svenska.
    Skapa konto
N niklas1976 skrev:
Teknikern dök inte upp i fredags, ska komma imorgon. Nu sjunker temperaturen igen, vi har startat om pumpen nyss. Så här såg det ut i appen precis före omstart.
Jag är långtifrån någon expert på detta men för mig ser det konstigt ut att temp på köldbärare in är lägre än köldbärare ut. Pumpen tar alltså inte värme ur borrhålet utan tillför istället värme. Fel på givare?
Men, som sagt, jag är ingen expert. Finns säkert många här som kan detta bättre.
Lycka till!

B Byggsnyggen skrev:
Jag är långtifrån någon expert på detta men för mig ser det konstigt ut att temp på köldbärare in är lägre än köldbärare ut. Pumpen tar alltså inte värme ur borrhålet utan tillför istället värme. Fel på givare?
Men, som sagt, jag är ingen expert. Finns säkert många här som kan detta bättre.
Lycka till!
Så kan det bli när pumpen står still, vilket den gjorde just när dessa bilder togs.

Det jag reflekterar över från dessa bilder är att den har drygt 20000 starter på 50000 drifttimmar. Tycker man borde kunna förvänta sig längre drifttider från en inverterpump?

Någon borde se över hela installationen.

MathiasS MathiasS skrev:
Så kan det bli när pumpen står still, vilket den gjorde just när dessa bilder togs.
Frågan är varför den står still, trots att det blir kallare och kallare i huset. För några dagar sedan mätte den ner mot 15 grader innertemperaturer utan att den startade.

N niklas1976 skrev:
Frågan är varför den står still, trots att det blir kallare och kallare i huset. För några dagar sedan mätte den ner mot 15 grader innertemperaturer utan att den startade.
... för att den går bara på elpatron.

V Vector skrev:
... för att den går bara på elpatron.
Ja tur det i alla fall, men upprinnelsen till min fråga är att mina svärföräldrar inte förstår varför pumpen inte startar.

Det som jag skrev i inlägg #19. Det verkar vara väldig hög varmvattentemp den ska göra å frågetecken finns även för hur kurvlutningen ser ut å värmepumpen kan bara göra en viss temp sen går den över på elpatron å den har ju gått över 1000 timmar. Sen finns det ju frågetecken även för brinetempen som på dina första bilder är låg å då kan ju värmepumpen dra ner på hastigheten å ev koppla in elpatron. Å som sagt så har du ju fått en massa varningar om hög kondensortemp.... jag skulle börja kolla varmvattentemp å vp laddningen runt den först sen hur det ser ut med kurvlutningen å när vp gör värme på elementen.

• Gilla
niklas1976
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.