1 856 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Värma källare på sommaren
Hej!
I vår villa har vi en oinredd källare och en krypgrund. I krypgrundsdelen finns det en stor fet avfuktningsventilation installerad som gör ett kanon jobb. Men den täcker inte källar-delen speciellt bra, och nu på sommaren så märker man att det bli rejält fuktigt där.
Som lösning på detta fick vi rådet att installera ett gäng element för att värma upp källardelen, och sedan låta avfuktaren ta hand om resten. I och med att vi har vattenburenvärme så var inte det något jättejobb.
Min fråga nu är hur jag bör ställa in pumpen för att få bra värme på optimalt sätt. Jag har varit inne lite och justerat värmekurvan utifrån lite tips från en annan tråd. Men det ger ingen bra värme nu när det börjar gå upp mot 25 grader.
Så frågan helt enkelt: Vad bör jag ändra på i inställningarna för att få ett bättre resultat, och är det något annat jag bör tänka på?
Värmekurvan är inställd på följande:
Kurva: 40
Min: 20
Max: 55
Kurva +5: 0
Kurva 0: 0
Kurva -5: 0
Värmestopp: 25
I vår villa har vi en oinredd källare och en krypgrund. I krypgrundsdelen finns det en stor fet avfuktningsventilation installerad som gör ett kanon jobb. Men den täcker inte källar-delen speciellt bra, och nu på sommaren så märker man att det bli rejält fuktigt där.
Som lösning på detta fick vi rådet att installera ett gäng element för att värma upp källardelen, och sedan låta avfuktaren ta hand om resten. I och med att vi har vattenburenvärme så var inte det något jättejobb.
Min fråga nu är hur jag bör ställa in pumpen för att få bra värme på optimalt sätt. Jag har varit inne lite och justerat värmekurvan utifrån lite tips från en annan tråd. Men det ger ingen bra värme nu när det börjar gå upp mot 25 grader.
Så frågan helt enkelt: Vad bör jag ändra på i inställningarna för att få ett bättre resultat, och är det något annat jag bör tänka på?
Värmekurvan är inställd på följande:
Kurva: 40
Min: 20
Max: 55
Kurva +5: 0
Kurva 0: 0
Kurva -5: 0
Värmestopp: 25
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Istället för att laborera med kurvans lutning så höj mintempen istället. Då kommer den minsta framledningstempen följa det värdet under förutsättning att det är under 25 grader utomhus enligt dina inställningar. Du kanake behöver sätta värmestopp till 30 grader.
En extra avfuktare kanske inte hade varit fel heller. Gärna i tvättstugan om ni har det i källaren
En extra avfuktare kanske inte hade varit fel heller. Gärna i tvättstugan om ni har det i källaren
Generellt är det bra att hålla källaren vältempererad och ha god cirkulation på luften. Värme torkar ut fukt som vi alla vet, och golven ovanför blir behagligare. Höj temperaturen!B Bygg_Mats skrev:Hej!
I vår villa har vi en oinredd källare och en krypgrund. I krypgrundsdelen finns det en stor fet avfuktningsventilation installerad som gör ett kanon jobb. Men den täcker inte källar-delen speciellt bra, och nu på sommaren så märker man att det bli rejält fuktigt där.
Som lösning på detta fick vi rådet att installera ett gäng element för att värma upp källardelen, och sedan låta avfuktaren ta hand om resten. I och med att vi har vattenburenvärme så var inte det något jättejobb.
Min fråga nu är hur jag bör ställa in pumpen för att få bra värme på optimalt sätt. Jag har varit inne lite och justerat värmekurvan utifrån lite tips från en annan tråd. Men det ger ingen bra värme nu när det börjar gå upp mot 25 grader.
Så frågan helt enkelt: Vad bör jag ändra på i inställningarna för att få ett bättre resultat, och är det något annat jag bör tänka på?
Värmekurvan är inställd på följande:
Kurva: 40
Min: 20
Max: 55
Kurva +5: 0
Kurva 0: 0
Kurva -5: 0
Värmestopp: 25
Klicka här för att svara