Svårt att tro, men kan inte utesluta att IVT medvetet säljer undermåliga värmepumpar! Men det verkar inte bättre. Min auktoriserade IVT installatör och service Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören. Resultatet var som förväntat, kullagret till fläkten håller på att kollapsa i lagom tid efter den 5-åriga garantin. Everöds Elbyrån frånser sig ansvar för att larma om felet under garantiservice perioden.
Så kan vi lita på IVT och dess auktoriserade service el-bolag?
Närbild på IVT-varumärkets värmepumps fläkt, potentiell obalans indikerad av klagomål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IVT luft-vatten värmepump AirX utedel med fläkt synlig, nära en byggnad omgiven av löv.
Skapa konto
IVT luft-vatten värmepumpens utedel med synliga balanseringsvikter på fläkten.
Skapa konto
Närbild på en fläktdel med balanseringsvikter i en IVT luft-vatten värmepump.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Thomas XXX och 6 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Everöds Elbyrå hävdar att min luft-vatten värmepump AirX kom från IVT-Tranås med utedelens fläkt redan fylld med olika balanseringsvikter för att fläkten var obalanserad redan från komponent leverantören.
Eftersom det uppenbarligen sitter balanseringsvikter på så var den väl balanserad. Eller är det gjort efteråt?

• Gilla
str2der och 9 till
  • Laddar…
Om de nu var välbalanserade varför går kullagret sönder efter 5 år? Vad jag har hört är att IVT byte leverantör för komponenter i värmepumpen för att komponenter var undermåliga produkter. Men medvetet om detta har IVT inte byt ut i de delar i pumpar de använde dessa komponenter under garantitiden? Kan vi lita på IVT?

• Gilla
TTomaSS och 4 till
  • Laddar…
Q
Varför står det ITV på kåpan istället för IVT?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
DenGubbenGickInte och 116 till
  • Laddar…
Q quattro1 skrev:
Bilden blev spegelvänd av ngn anledning!

• Haha
  • Gilla
Borgir och 59 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
R ravbogu skrev:
Det spelar ingen roll hur man vänder bilden eftersom "V" ska vara i mitten oavsett IVT eller bakvänt TVI. Har du fått en Kineskopia? Vad heter modellen enligt fakturan?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
eriksaaf och 95 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Men bokstäverna byter väl inte plats vid spegelvändning, bara turordning, eller?
:thinking:

• Gilla
  • Haha
Lawrenz och 44 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Rätt så, De står faktiskt ITV! jag hade inte ens tänkt på det, men bra observation. Jag blev lurad även på det. Har de även sålt mig en annan produkt än vad jag betalat för?????

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Fox Lane och 19 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
R ravbogu skrev:
Rätt så, De står faktiskt ITV! jag hade inte ens tänkt på det, men bra observation. Jag blev lurad även på det. Har de även sålt mig en annan produkt än vad jag betalat för?????
Om du trodde du köpt en Svensk IVT finns det risk att du blivit lurad. Nedan ser du IVT's logga som är mycket lik men det finns tydliga skillnader. Vad står det på beställning/order eller fakturan?

IVT (Äkta)
Närbild av en fläkt med logotypen IVT synlig på dess centrum, indikerande äkta svensk IVT-utrustning.
Skapa konto

ITV (Fejk/Plagiat)
Värmepumpens fläkt med logotypen ITV vilket kan förväxlas med IVT, potentiellt ett fejk eller plagiat.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
ninhuo och 62 till
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Köpte du den av nämnda elbyrå? Vad står på kvittot?
Be admin ändra rubriken på tråden.

• Gilla
Ruben Janzon och 8 till
  • Laddar…
C
Q quattro1 skrev:
Ha ha, vad f-n, snacka om kinakopia! :surprised:

• Gilla
Polyester och 26 till
  • Laddar…
Seems legit :crysmile:

Anmäl till IVT.

• Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 10 till
  • Laddar…
Va f×n... finns det en piratkopia som är så lik ivt' s grejer. Undra vad det står på ts faktura då.....

• Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
V Vector skrev:
Va f×n... finns det en piratkopia som är så lik ivt' s grejer. Undra vad det står på ts faktura då.....
Vad är original resp. kopia då?:D

Något för @Marlen Eskilsson att följa upp och göra en artikel på? Om det visar sig vara en förfalskning. För oavsett vad som är galet så är det en uppföljning man inte vill missa. :)

Redigerat:
  • Gilla
erik_qwerty och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.