Digital termostat visar värmesystemstatus och olika temperaturer, inklusive utomhustemperatur på minus 8,5 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display med temperaturstatus för värmesystem och utomhus på svenska. Grünt gränssnitt med blå pilar.
Skapa konto
Digital termostat visar värmesystemstatus och olika temperaturer, inklusive utomhustemperatur på minus 8,5 grader Celsius.
Skapa konto
Hej

Första vintern i nya huset, och när nu kylan kommit (Sthlm trakten) håller värmen på och strula.

Jag har en evi heat geosun II, vattenburet i alla rum samt golvvärme i några rum.
Service gjordes för några månader sedan där några slitagedelar byttes.

När första kylan kom, i början av december eller när det nu var märkte jag att förbrukningen stack iväg rejält några dagar. Jag kunde konstaterar att elpatronen gick på, så jag stängde av automatläget och körde bara värmepump.

Den har varit lite ryckig fram och tillbaka på slutet, men nu sedan vi kom hem för någon dag sen när det varit -10 så har elementen bara varit ljummen och den ger inte alls på något.
Alla radiatorer osv är på fullt.
Digital termostat med inställningsmeny för värme på svenska inklusive värmejusteringar och temperaturinformation.
Skapa konto
Digital display med temperaturstatus för värmesystem och utomhus på svenska. Grünt gränssnitt med blå pilar.
Skapa konto
Skapa konto

Ovan ser ni nuvarande inställningar, samt framledningstempen med kanske 40 min mellanrum. Den varmare var tidigare på morgonen efter duschen hade gått.

Så frågan är om det är något ytterligare jag kan felsöka själv? Är det någon givare eller liknande som gör att jag inte får ut värmen i elementen?

Vet inte hur allt är kopplat, men kan det vara pumpen som inte klarar av kylan? Detta märke finns inte längre på marknaden så vad jag förstått är det inte alla som kan med detta märke?

Tacksam för svar om det är något jag ytterligare kan göra eller om man måste ringa hit röris. Har iofs planerat generell service av radiatorerna till våren med termostatbyte så kan härda ut lite längre med lite kallare.

B
"Jag kunde konstaterar att elpatronen gick på, så jag stängde av automatläget och körde bara värmepump."

Är elpatronen avstängd är det väl inte helt osannolikt att värmepumpen inte räcker till för värmen när det är rejält kallt ute. Är elpatronen avstängd nu?

Temperaturer kan vara lite svajiga i samband med att man producerat varmvatten. Bäst att titta när värmepumpen fått gå nån kvart eller mer efter den gjort färdigt varmvatten innan man tittar på temperaturer. Du visar ju lite bilder med alltifrån 53 till 29c framtemp. Är det i samband med varmvattenproduktion som tempen svajar, eller är det mer kontinuerligt som ni har problem att få upp tempen I radkretsen?

Det kan bli knas med växelventilen också. Men jag hade börjat fundera på elpatronen innan man gör något annat.

B BSOD skrev:
"Jag kunde konstaterar att elpatronen gick på, så jag stängde av automatläget och körde bara värmepump."

Är elpatronen avstängd är det väl inte helt osannolikt att värmepumpen inte räcker till för värmen när det är rejält kallt ute. Är elpatronen avstängd nu?

Temperaturer kan vara lite svajiga i samband med att man producerat varmvatten. Bäst att titta när värmepumpen fått gå nån kvart eller mer efter den gjort färdigt varmvatten innan man tittar på temperaturer. Du visar ju lite bilder med alltifrån 53 till 29c framtemp. Är det i samband med varmvattenproduktion som tempen svajar, eller är det mer kontinuerligt som ni har problem att få upp tempen I radkretsen?

Det kan bli knas med växelventilen också. Men jag hade börjat fundera på elpatronen innan man gör något annat.
Jag har den fortfarande bara på värmepumpsläge, den drog typ 200kwh mer vissa kalla dagar och det blir dyrt i dessa dagar.
Pumpen borde väl ensam kunna klara av -7/-10?

Elementen/golven ger på rejäl värme när det är nollgradigt till någon minusgrad så det funkar då.

Den högre framledningen verkar alltid vara när jag kollat i samband med varmvattenproduktion.

B
Alltså Stockholm har rätt få dygn per år med en temp under -10C. Det är många, framförallt äldre installationer, som dimensionerat för att elpatron ska stötta på de kallaste dagarna av året.

200kWh el per dygn utan elpatron låter mycket. Hur stort hus har du egentligen?

B BSOD skrev:
Alltså Stockholm har rätt få dygn per år med en temp under -10C. Det är många, framförallt äldre installationer, som dimensionerat för att elpatron ska stötta på de kallaste dagarna av året.

Ja denna är 10-12 år gammal och med vinden som varit blir väl allt mycket kallare. Så lär säkert vara dimensionerad för ”Sthlm klimat”. Får klä på sig lite extra dessa typer av dagar.

200kwh mer när jag hade autoläget (då patronen gick in), men då hade jag värmen i källaren på så förklarar säkert en del. Lite halvdålig isolering på det så kan säker vara förklaringen.

M Mackattacker skrev:
Jag har den fortfarande bara på värmepumpsläge, den drog typ 200kwh mer vissa kalla dagar och det blir dyrt i dessa dagar.
Pumpen borde väl ensam kunna klara av -7/-10?

Elementen/golven ger på rejäl värme när det är nollgradigt till någon minusgrad så det funkar då.

Den högre framledningen verkar alltid vara när jag kollat i samband med varmvattenproduktion.
B BSOD skrev:

200kWh MER?
X + 200kWh, vad är X här?

Pumpens elpatron är ju på 9kW så den måste ju maxat patronen hela dygnet för att lyckas på egenhand nå en sådan förbrukning.

Ne, min gissning är att TS har elslingor i golven någonstans eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.