Hej! Vi bor i ett LB-hus byggt 68 på 102m2 med krypgrund och bra utrymme på vinden. Jag var i kontakt med kommunens energirådgivare för att få lite bättre koll energioptimering, det är ju ingen raketforskning att vår elpanna inte är det mest optimala. Hon tipsade om antingen frånluftsvärmepum (FLVP) eller luftvattenvärmepump (LVVP) men hennes råd lutade mer åt frånluftsvärmepumen då vi har en rätt rymlig vind och har nya, täta, fönster.

Vi har precis köpt huset och bott här i lite drygt två månader, det är första huset så rent ekonomiskt har vi inte direkt något sparat för att ta en sådan investering men jag har sett att bankerna har energilån för just den här biten och energirådgivaren tipsade om att det finns bidrag om ca 30K vid byte av elpanna vilket såklart är välkommet.

Är det någon som har erfarenhet av att byta panna och kanske också tog det via energilån, är det lönsamt? Och/eller för den delen har några tips på just frånluft vs luftvatten?

Energiförbrukning på två vuxna och ett barn:
November: 1975 kWh
December: 2395 kWh

Det som kanske talar emot frånluft för vår del är att pannan idag står i en groventré som är tillbyggd tillsammans med garage. Den här tillbyggnaden har platt tag och vinden från huset når inte ut över pannan. Jag kan tänka mig att frånluftsrören då måste antingen gå igenom husets bodel ner dit vilket är uteslutet eller på något sätt gå utvändigt OM man inte flyttar upp pannan i tvättstugan som är rummet som är precis intill groventrén/pannrummet idag. Det är inte helt optimalt men det går.

Fördelen däremot med frånluft är ju att man får ventilation på köpet, något som är en bristvara i det här huset. Vi har tilluft i små ventiler på våra nya fönster men frånluften är passiv genom badrum och tvättstuga vilket som bäst fungerar sådär. Vad jag förstår är frånluft lite billigare än luft/vatten men då inte direkt lika effektiv som luft/vatten i ren konvertering.

Ritning av ett hus med dimensioner, rum benämningar, och "Tillbygge med platt tak" markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frånluftsvärmepumpar passar i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster, INTE i ett hus från -68. Till ert hus passar förmodligen bergvärme eller luftvattenvärmepump beroende på var i landet saken gäller. Men först måste man analysera om husets värmesystem fungerar ihop med värmepump. Vilken framledningstemperatur krävs i värmesystemet för att hålla 21 °C inne när det är som allra kallast på vintern (DVUT)?

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepumpar passar i moderna mycket välisolerade hus med små transmissionsförluster, INTE i ett hus från -68. Till ert hus passar förmodligen bergvärme eller luftvattenvärmepump beroende på var i landet saken gäller. Men först måste man analysera om husets värmesystem fungerar ihop med värmepump. Vilken framledningstemperatur krävs i värmesystemet för att hålla 21 °C inne när det är som allra kallast på vintern (DVUT)?
Enligt pannan (NIBE EVC 13) pushar den ut 40 grader just nu och vi snittar på en inomhustemperatur på 18 grader. Bor lite utanför Helsingborg och man kan väl säga att vi har minst sagt speciella väderförhållanden just nu. Blåser, snöar och temperaturer som sjunker rätt snabbt. Vårt system styrs enbart på utetemperaturen.

Ok, långt söderut. Helsingborg har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -10 °C och det blir väl som allra kallast runt -12 °C kan jag tänka mig. Om ni har 40 grader ut i systemet nu så fungerar det mycket bra ihop med värmepumpar. Berggrunden i Skåne är oftast dålig för bergvärme och klimatet är milt så luftvattenvärmepumpar passar utmärkt där bara de kan stå med ett visst vindskydd.

Tillägg: Tycker ni ska titta på en luftvattenvärmepump med en effekt på kring 6 kW, det borde passa huset. T.ex. NIBE F2050-6: https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15519/product/768909 eller liknande av annat fabrikat. Ta in flera olika offerter och jämför de noga innan ni bestämmer er.

Redigerat:
  • Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.