Hej

I år fyller vår bergvärmepump 21 år och kompressorn (modell Bristol) närmar sig en drifttid på 100.000 timmar. Den har gått och fortsätter gå utan problem. Hur skulle ni resonerat, borde man byta ut den innan kompressorn rasar eller köra på tills den rasar (förhoppningsvis på en varm sommardag). I övrigt har vi elvärmda golv i ungefär 20% av husets yta och vi har även en öppen spis som vi kan elda i. Och sedan finns det så klart även en elpatron i bergvärmepumpen.

Det känns som kompressorn skulle kunna gå upp emot 150.000 timmar, men det är ju gambling.

Ni som kört på tills en värmepumpskompressor, slutar den fungerar helt abrupt eller börjar den första ge missljud alternativt att man märker att VP börjar prestera sämre? Säkert olika så klart men vad brukar det vanligaste vara?

Vill mest ha ideér och tankar kring hur andra skulle resonera kring en sådan här situation. Tack på förhand

Det är ju tyvärr högre sannolikhet att den havererar på vintern än på sommaren eftersom den går betydligt mer då. På sommaren värmer den ju bara varmvatten i korta stunder, nu på vintern går vår bvp nästan konstant. Vår bvp fyller snart 20 och vi ska börja shoppa efter en ny. Om en bvp kostar 100 000 kr och förväntas ha en livslängd på 20 år sparar man ca 5000 kr för varje år extra den går. Om man tvingas värma på elpatron en längre tid mitt i vintern försvinner den besparingen rätt fort. Det är bara att räkna på om det är värt att chansa ett år till.

Om man är okej med ”vilken bvp som helst” kan man få en ny rätt fort, men vi vill välja själva. Därför ska vi åtminstone ta in offerter och jämföra så att vi vet vad vi vill ha, och sedan kolla vad dom har för leveranstid. Om man kan få en ny installerad på ett par veckor är det inte krispanik, men om det tar ett par månader ska vi byta inom ett år eller så även om den gamla funkar.

• Gilla
slow9333
  • Laddar…
Jag sitter i samma sits men sitter än så länge lugnt i båten.

Kompressorn i min 17-18 åriga NIBE sjunger lite så det är nog lite lagom glappt i lagren men jag tycker inte det låter värre den här vintern än förra eller förrförra. Den har gått många timmar och har på grund av knepigt dimensionerat värmesystem haft extremt många start stop, framförallt under höst och vår. Detta är något jag mer eller mindre löste genom att pilla på inställningarna första hösten efter jag köpte huset för 2 och ett halvt år sen.

Rasar den så rasar den, då värmer jag med direktverkande el-element till det är löst :D

• Gilla
slow9333
  • Laddar…
Jag litade inte på vår 19år gamla IVT efter förra vintern, den var högljudd och drog betydligt mer ström än den skulle, i kombination med att leveranstiderna var högst osäkra valde jag att beställa en ny i april, den levererades i augusti.

Idag är leveranstiderna bättre, och elpriserna, så att beställa en ny pump när det gamla går sönder är inte lika dyrt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag litade inte på vår 19år gamla IVT efter förra vintern, den var högljudd och drog betydligt mer ström än den skulle, i kombination med att leveranstiderna var högst osäkra valde jag att beställa en ny i april, den levererades i augusti.

Idag är leveranstiderna bättre, och elpriserna, så att beställa en ny pump när det gamla går sönder är inte lika dyrt.
Vad för IVT pump hade ni? Vi har en IVT Greenline C5. Man har ju hört historier om IVT pumpar som snurrat upp emot 30 år så någonstans kan jag tycka att byta ut en helt fungerande pump känns onödigt.

S slow9333 skrev:
Vad för IVT pump hade ni? Vi har en IVT Greenline C5. Man har ju hört historier om IVT pumpar som snurrat upp emot 30 år så någonstans kan jag tycka att byta ut en helt fungerande pump känns onödigt.
Vi hade en Greenline HT-C9.
Som sagt, vår lät väldigt mycket, mer än var jag vill minnas den lät när vi flyttade in 6år tidigare.
Upplevde också problem med att den hade för hög hetgas och drog väldigt mycket ström, så jag misstänkte att kompressorn höll på att lägga av.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade en Greenline HT-C9.
Som sagt, vår lät väldigt mycket, mer än var jag vill minnas den lät när vi flyttade in 6år tidigare.
Upplevde också problem med att den hade för hög hetgas och drog väldigt mycket ström, så jag misstänkte att kompressorn höll på att lägga av.
Ok förstår. Hetgas är det som cirkulerar i kompressorn? Kan man på något sätt kontrollera status på den genom inställningar etc i själva pumpen? Fick ni larm etc också på pumpen? Isf vad för larm?

G
Min är 17 år och gått 110 000h kommer nog fortsätta tills den går sönder

Dock så bör man ju ha koll att elpatronen fungerar så man inte står där med byxorna helt nere...

Min bror har en IVT från 90 talet som tuffar på utan problem vilken kvalitet..

Min gamla trotjänare thermia diplomat fyller 19 i år och går klockrent men många värmepumpsmärken kommer höja priset på värmepumpar med 10%och thermia höjer från 1 februari har vi fått medelande om så kommer en thermia Legend den 22/1 installeras då.

• Offert för byte av värmepump, priser, inkluderade tjänster och garantiinformation, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Greger_08 skrev:
Min är 17 år och gått 110 000h kommer nog fortsätta tills den går sönder

Dock så bör man ju ha koll att elpatronen fungerar så man inte står där med byxorna helt nere...

Min bror har en IVT från 90 talet som tuffar på utan problem vilken kvalitet..
Ja helt otroligt. Vet du vilken IVT modell? :)

V växelventil skrev:
Min gamla trotjänare thermia diplomat fyller 19 i år och går klockrent men många värmepumpsmärken kommer höja priset på värmepumpar med 10%och thermia höjer från 1 februari har vi fått medelande om så kommer en thermia Legend den 22/1 installeras då.
Jo förvisso men håller befintlig pump i ytterligare 5-10 år är den prishöjningen betald flera gånger om.

S slow9333 skrev:
Ok förstår. Hetgas är det som cirkulerar i kompressorn? Kan man på något sätt kontrollera status på den genom inställningar etc i själva pumpen? Fick ni larm etc också på pumpen? Isf vad för larm?
Jag är lite osäker på exakt vad de menar, men det är en temperatursensor som hör ihop med kylmediet.
Går att kolla värdet i menyerna.

Jag fick hetgaslarm (Högtryckspressostaten ) emellanåt, oftast när den gjorde varmvatten direkt efter en långkörare värme.

P
V växelventil skrev:
Bra pris o seriös offert kul att se😊

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
S slow9333 skrev:
Jo förvisso men håller befintlig pump i ytterligare 5-10 år är den prishöjningen betald flera gånger om.
Ja har man kristallkulan så är det inga problem men tänker lite framåt för behöver nog inte bekymrade mer om värme så länge jag bor kvar och lite som grannen säger köp så mycket du kan innan du pensionär för sedan har du inte råd.Har redan lagt undan pengar till ny pump så inga lån och förhoppningsvis så lite mindre kostnad på el-fakturan.

L
Vi har en IVT Greenline C5 som går in på år 21 nu. Har bott i huset i tre år och den har tickat på bra tills i höstas då vi fick byta styrmotorn (om jag minns rätt), en del som tydligen inte finns ny längre utan man får köpa en begagnad så vet inte hur länge den håller heller.

Fick mig att börja fundera på att byta den men teknikern som reparerade sa att om den funkar behöver vi inte stressa, leveranstiderna är kortare nu. Men då har vi också andra värmekällor i huset så vi skulle klara oss ett tag iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.