7 243 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Elpatron i en Thermia Diplomat.
Hej,
jag har en thermia diplomat 16 som jag värmer 2 villor med, funkar fint förutom att det drar lite mycket ström. Under vinterns kallare månader har pumpen en egenhet att när den går, försöker den komma upp i temp så fort som möjligt, dvs den slår på elpatronen. Så istället för att kompressorn går i 3-4min så kör den elp. + kompressor i ca 2min. Borde det inte gå att ändra nån inställning som gör att elpatronerna startar senare och att kompressorn får jobba mer?? eller skall man bara koppla ur dem??
Värmer ca 400kvm med pumpen så den är väl inte underdimensionerad??
Läste nåt om nåt program som man kunde köpa till, så att man kunde koppla ihop den med datorn, inte Thermia online. Är det nåt man kanske skulle satsa på??
Tack på förhand 79:an.
jag har en thermia diplomat 16 som jag värmer 2 villor med, funkar fint förutom att det drar lite mycket ström. Under vinterns kallare månader har pumpen en egenhet att när den går, försöker den komma upp i temp så fort som möjligt, dvs den slår på elpatronen. Så istället för att kompressorn går i 3-4min så kör den elp. + kompressor i ca 2min. Borde det inte gå att ändra nån inställning som gör att elpatronerna startar senare och att kompressorn får jobba mer?? eller skall man bara koppla ur dem??
Värmer ca 400kvm med pumpen så den är väl inte underdimensionerad??
Läste nåt om nåt program som man kunde köpa till, så att man kunde koppla ihop den med datorn, inte Thermia online. Är det nåt man kanske skulle satsa på??
Tack på förhand 79:an.
Vad säger du? Går pumpen bara några minuter?79:an skrev:Hej,
jag har en thermia diplomat 16 som jag värmer 2 villor med, funkar fint förutom att det drar lite mycket ström. Under vinterns kallare månader har pumpen en egenhet att när den går, försöker den komma upp i temp så fort som möjligt, dvs den slår på elpatronen. Så istället för att kompressorn går i 3-4min så kör den elp. + kompressor i ca 2min. Borde det inte gå att ändra nån inställning som gör att elpatronerna startar senare och att kompressorn får jobba mer?? eller skall man bara koppla ur dem??
Värmer ca 400kvm med pumpen så den är väl inte underdimensionerad??
Läste nåt om nåt program som man kunde köpa till, så att man kunde koppla ihop den med datorn, inte Thermia online. Är det nåt man kanske skulle satsa på??
Tack på förhand 79:an.
Integralen för tillskott kan justeras till 990, vilket betyder att ärvärdet ska ligga 990 gradminuter under börvärdet.
Är det inte en av Thermias återförsäljare som installerat pumpen?
Gå in i servicemenyn, och skriv av alla inställningar och återkom.
servicemenyn= höger + vänster pil intryckta samtidigt i några sekunder.
www.husdata.se
Hej, kollade inställningarna och inegralen för pumpen är 60 medans tillskottet är 600. Kan hända att det är justerat nu, hade en reparatör här i våras som bytte cirk.pump på brinesidan och vx-ventil, han var in och knapprade ett tag. Vet inte än hur mycket ström den drar, är ju inte så kallt än. Men dom andra åren så har jag haft ca22-25000kwh i värme, tycker att det är lite mycket för ca 400kvm som dess utom är väl isolerade.
Jo det är en återförsäljare som installerat den.
Håller på att kolla upp om jag skall bygga en flisanläggning istället, kommer ev att värma 200kvm till, och sen både har jag skog och odlar energiskog så jag tycker att det borde vara ett bra alternativ.
Jo det är en återförsäljare som installerat den.
Håller på att kolla upp om jag skall bygga en flisanläggning istället, kommer ev att värma 200kvm till, och sen både har jag skog och odlar energiskog så jag tycker att det borde vara ett bra alternativ.
I och för sig så sa reparatören att om vxl-ventilen är trasig så läcker det emellan vvberedare och värmesystem och ur ekonomisk synpunkt så var det inte så bra. En annan sak läste jag här nånstans på forumet, i det ena huset så är det bara golvvärme med rumstermostater och ventilmotorer till varje rum, och det skulle inte vara så bra, funderar på att ta bort dom och shunta så att det blir bra istället, i det andra huset har jag bara stora gamla radiatorer så jag kan inte sänka rumstempen på pumpen under 20grader för då kan det bli lite kallt på vintern, medans det är ganska varmt i det andra huset. Dessutom så måste jag byta minst en motor varje höst för det är alltid nån som lägger av.
Klicka här för att svara