Hejsan!

Har precis köpt ett nyare hus med en Nibe fighter 310P och en utanpåliggande AC-pump från Panasonic med en invändig "radialfläkt" Är lite lekman på området :rolleyes:

Som jag har förstått det så känner INTE Niben den invändiga tempen utan går efter ett obskyrt zonsystem som antar temperturer. Frågan är ju då hur jag skall samköra dessa båda olika värmesystem så dom harmoniserar? Om Niben hade känt inomhustempen så hade det ju varit enkelt men nu verkar ju detta inte så, annars hade jag ju kunnat ställa in AC´n att hålla tex 21 grader inomhus och sedan hade Niben känt av detta och inte plåst på för fullt.

Är det någon annan här med ett liknande system som har en lämplig inställning att rekommendera?

Hej,
Du lär dig när det blir kallt vad luftvärmepumpen klarar att värma.

Alltså ställ ner de element som den klarar att värma, behåll sedan värmen på i badrum och de rum som inte luftvärmepumpen kommer åt / klarar av.

Borde kunna funka riktigt bra tycker jag.

Det är bättre att dra ner temperaturen på Niben (dra ner "ratten" som styr temperaturen på panelen), istället för att stänga radiatorventilerna. Stäng däremot av el-patronen, så att den inte går in och värmer i onödan. På så sätt så får Niben värma tappvarmvatten istället.
Då du börjar frysa så är det dax att dra upp temperaturen på Niben och starta el-patronen.

Tackar så här långt för råden! Era svar rimmar väl ungefär som jag hade tänkt mig. Jag fick även redan på av Nibe idag att det finns en rumsgivare att komplettera med och det skulle ju vara ett bekvämt alternativ kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.