8 084 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Funderingar kring cop
Jag såg till mej själv där, Sorry..
Har alltid på värme i källaren o annars har dom flesta jag känner klinkersgolv i badrummen/tvättstugan så värmen är på hela året, Dom med golvvärme kör konstant temp på ca 23° på sommartid för att klinkersen inte ska kännas kall...
Har alltid på värme i källaren o annars har dom flesta jag känner klinkersgolv i badrummen/tvättstugan så värmen är på hela året, Dom med golvvärme kör konstant temp på ca 23° på sommartid för att klinkersen inte ska kännas kall...
Nu då vi diskuterar cop så är det väl berättigat att fundera kring vad man kan få för maximal cop inkl köldbärar pumpen med ett riktigt optimalt värmesystem som aldrig behöver varmare framledning än 35° (en kompis har 32-33° framledningstemp vid -30° o 21,5-22° inne med golvvärme enligt villavarm) o en ordentlig borra/jordvärmeslang...
Pump tillverkarna anger ju cop vid 0/35 men förhoppningsvis så ska man ha varmare kb (gärna aldrig under +3°)
Pump tillverkarna anger ju cop vid 0/35 men förhoppningsvis så ska man ha varmare kb (gärna aldrig under +3°)
Oj, jag hängr ju inte med...
När det gäller start/stopp, så anser jag personligen att man bör inte ha kortare gångtid än 20 min
När det gäller inkoppling av volymförstorare, så fins det lite olika åsikter, men då vatnet cirkulerar ganska fort, så blir det inte så stor skilnad.
Tankan ska vara inkopplad i serie med värmepumpen & direkt efter vämepumpen, innan radiatorerna (efter förgrening till vvb)
Jag matar min volymförstorare i botten o toppen går till radiatorerna, detta för att få så varmt vatten som möjligt till radiatorsystemet (öka COP) men om man är ute efter att minska knäppningar i systemet så ska tanken matas i toppen o botten ska gå till radiatorerna.
vissa hus får problem med knäppningan (specielt när pumpen växlar från varmvatten värmning till radiatorvärmning) Knäppningarna baror på att radiator rären utvidgas snabt, när det vatten som fins i systemet & är uppvärmt till 55gradr från en varmvatten värmning paserar ut i radiatorsystemet (det rörsig on nån liter som av tekniska skäl slingker med ut i radiatorkretsen)
När det gäller start/stopp, så anser jag personligen att man bör inte ha kortare gångtid än 20 min
När det gäller inkoppling av volymförstorare, så fins det lite olika åsikter, men då vatnet cirkulerar ganska fort, så blir det inte så stor skilnad.
Tankan ska vara inkopplad i serie med värmepumpen & direkt efter vämepumpen, innan radiatorerna (efter förgrening till vvb)
Jag matar min volymförstorare i botten o toppen går till radiatorerna, detta för att få så varmt vatten som möjligt till radiatorsystemet (öka COP) men om man är ute efter att minska knäppningar i systemet så ska tanken matas i toppen o botten ska gå till radiatorerna.
vissa hus får problem med knäppningan (specielt när pumpen växlar från varmvatten värmning till radiatorvärmning) Knäppningarna baror på att radiator rären utvidgas snabt, när det vatten som fins i systemet & är uppvärmt till 55gradr från en varmvatten värmning paserar ut i radiatorsystemet (det rörsig on nån liter som av tekniska skäl slingker med ut i radiatorkretsen)
Om du har ett så extremt lågtemp system så det aldrig går över 35 grader, så komer du att ha HÖGT COP!!!
högt COP, betyder att du utvinner mycke energi från själva borran, du behöver alltså ha en djupare borra till ett sånt system än om samma hus hade klenare radiatorer som krävde tilexemlen 55 grader
(jag är ganska övertygad om att vvs firmorna inte tar hänsyn till sånna saker, så lägg på 20m borra!!)
högt COP, betyder att du utvinner mycke energi från själva borran, du behöver alltså ha en djupare borra till ett sånt system än om samma hus hade klenare radiatorer som krävde tilexemlen 55 grader
(jag är ganska övertygad om att vvs firmorna inte tar hänsyn till sånna saker, så lägg på 20m borra!!)
Ok då går det köra med båda varianterna, I ett nybygge som bara har golvvärme el plaströr till radiatorerna så borde det ju vara bättre att koppla som du har gjort carman om cop blir högre.. Bör ju inte bli knäppningar med rör i rör eller...CarMan skrev:
Aha man behöver alltså djupare borra ju lägre temp man har i värmesystemet, Det bör rimligen bli så då pumpen kan ge mer ju lägre temp den behöver göra o då behöver den ju även mer energi in oxå.. Man lär sej nått hela tiden...CarMan skrev:Om du har ett så extremt lågtemp system så det aldrig går över 35 grader, så komer du att ha HÖGT COP!!!
Pumparna med angivet cop på 5,02/5,03 är ju exkl kb pump visst??
Är det möjligt att nå ett cop på 4,5 om allt skulle vara optimalt??
Borra som aldrig är under +3° o med VB som aldrig behöver över 35° i ett hus med ett energibehov på 25000 kWh/år varav VV är ca 3500 kWh/år..
Pratade med en som hade ett hål som flödade vatten året om o där kb aldrig va under +4°, På sommaren vattnade dom i trädgården så mycket dom ville o det sprutade vatten 2 meter av självtrycket i borran... Det gick inte borra mer än 141 meter pga vattentrycket...
För att få exakt veta sitt cop borde man montera in en energimätare som kollar hur mycket vv som verkligen är gjort, Ingen som har monterat en sådan på pumpen??
Skulle varit kul o haft 2 st mätare, En för värmen o en på vv..
Svårt att gissa att så här mycket vv/värme har vi förbrukat då det kan skilja 5000 kWh/år beroende på väder o vind på olika år..
En farbror som kollat sin förbrukning o jämfört med sina grannar sen 60 talet sa att dom skiftningarna har han o hans grannar haft, Husen är kring 180 m2 o haft direktel..
Skulle varit kul o haft 2 st mätare, En för värmen o en på vv..
Svårt att gissa att så här mycket vv/värme har vi förbrukat då det kan skilja 5000 kWh/år beroende på väder o vind på olika år..
En farbror som kollat sin förbrukning o jämfört med sina grannar sen 60 talet sa att dom skiftningarna har han o hans grannar haft, Husen är kring 180 m2 o haft direktel..
ska du ha exakt COP kan man koppla in enn sån mätare som sitter i fjärvärmeskåkpena. den mäter ju den exakta "energin" ut från pumpen
Jag har en borra, istort sett helt utan vatten flöde, tog flera dar för slälv flödet att fyla den till grundvatten nivå.
jag har ialla fall aldrig under +3 (o långa tider aldrig under +4)
min maskin klarar hela värmebehovet utan elpatron o det gör att jag ligger på 4 cop (i snitt på året!!!)(årsCOP)
vaad en pump kan ge vid ett enstaka driftsförhålande är ointresant, lika så vad den har för COP unte KB-pump (vilker är den siffran du nämde)
Jag har en borra, istort sett helt utan vatten flöde, tog flera dar för slälv flödet att fyla den till grundvatten nivå.
min maskin klarar hela värmebehovet utan elpatron o det gör att jag ligger på 4 cop (i snitt på året!!!)(årsCOP)
vaad en pump kan ge vid ett enstaka driftsförhålande är ointresant, lika så vad den har för COP unte KB-pump (vilker är den siffran du nämde)
det där med att det inte går att borra djupare, har jag fått förmig att det är nått borrarna kör med (vissa kan inte borra djupare för att dom har klena grejor) andra vill inte, då det går fortare att borra 2 hål (han har ju betalt / m o vill inte ödsla tid) (det är ju ändå kunden som får stå för extra foder rör o den extra inkopplingan med 2 borror)
bergarten spelar stor roll på hur varm borran är & hur djupt du ska borra (även detta nått man sällan ser att VVS-firmorna tar hänsyn till)
bergarten spelar stor roll på hur varm borran är & hur djupt du ska borra (även detta nått man sällan ser att VVS-firmorna tar hänsyn till)
CarMan skrev:ska du ha exakt COP kan man koppla in enn sån mätare som sitter i fjärvärmeskåkpena. den mäter ju den exakta "energin" ut från pumpen
Det va en sån mätare jag tänkte på..
Det som är intressant att veta är inte enstaka stunder utan hur mycket värme/vv som tillverkats under ett år o hur el som gått åt för att veta exakt cop, Då får man ju veta exakt vilken årsförbrukning huset har oxå... Intressant för en som vill veta iaf...
Jag tycker det vore kul att ha oavsett om det är VP, Pellets el ved man värmer med
Du vet ju driftstid/elförbrukning på pumpen men därimot så vet du ju inte exakt hur mycket värme/vv du förbrukat o man måste ju veta både in o utgående för att veta exakt..
Blir annars som att ha en bil utan km mätare o tro att man kört 2000 mil på ett år o man gjort av med x antal liter bränsle...
Så det spelar ingen roll att din pump gått timmar i sträck det är ändå alldrig under +3° i KB??
ja du har helt klart rätt, ska man veta exakt, finnns inga genvägar.
själv har jag andväntmig av ett effekt diagram jag fått av nibe o gjort ett överslag utefrån dom värden på KB, VB jag har o antalet driftstimmar i olika förhållande. utefrån diagramet har jag sedan fått en hyfsad bild av vad jag har "stoppat in" i värmepumpen (vad som kommer ut vat jag ju inte)
jag har desan lagt på lite till på de siffrorna, för att vara säker på att inte redovisa glädje siffror på forumet.
jag har kommit fram till att hushåls elen är 5000kW o värme varmvatten är 5500kW (uträkningen visa knappa5000kW, men jag lägger på lite)
sen har jag ingen aning om hur mycke energi huset drar (den energin jag får ut från värmepumpen)
men om jag gisar lite utefrån vad tidigare ävare förbrukade & vad de grannar med EXAKT lika dana hus har i frbrukning, så gissar jag att mitt till läggs issolerade hus från 1969, som är på 235m2 inklusive 35 m2 garage som värms till 15,5 grader. Då har jag ialla fall gissat på att det inte kan dra huder 22000kW
själv har jag andväntmig av ett effekt diagram jag fått av nibe o gjort ett överslag utefrån dom värden på KB, VB jag har o antalet driftstimmar i olika förhållande. utefrån diagramet har jag sedan fått en hyfsad bild av vad jag har "stoppat in" i värmepumpen (vad som kommer ut vat jag ju inte)
jag har desan lagt på lite till på de siffrorna, för att vara säker på att inte redovisa glädje siffror på forumet.
jag har kommit fram till att hushåls elen är 5000kW o värme varmvatten är 5500kW (uträkningen visa knappa5000kW, men jag lägger på lite)
sen har jag ingen aning om hur mycke energi huset drar (den energin jag får ut från värmepumpen)
men om jag gisar lite utefrån vad tidigare ävare förbrukade & vad de grannar med EXAKT lika dana hus har i frbrukning, så gissar jag att mitt till läggs issolerade hus från 1969, som är på 235m2 inklusive 35 m2 garage som värms till 15,5 grader. Då har jag ialla fall gissat på att det inte kan dra huder 22000kW
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden