Förmodligen är jag dålig på att förklara. Kan bara meddela att cykelturen har aldrig ägt rum.elmont skrev:"Så att dom skulle styra efter klocka är endera en cykeltur eller så har jag totalt missuppfattat vad du skriver".
Så skev jag för lång tid sedan och det finns fortfarande två alternativ, endera är du ute och cyklar eller så är du så dålig på att förklara så att jag inte förstår vad du menar.
Och eftersom du tydligen vill ha nån typ av svar från mig så måste du ställa frågan så att jag förstår dig och snälla hänvisa INTE till en massa texter för jag har varken lust eller intresse att läsa alla inlägg både här och där, ej heller av att försöka bevisa det ena eller andra.
Helnöjd.Plexus skrev:Mathias
Det är den här frågan du vill ha svar på:
"Jag skulle dock fortfarande vilja förstå hur du ser på värmebehovet i andra delar av huset än just där innegivaren är monterad?"
Mitt svar är:
Rumsgivare ska sitta i centrum av huset. Om den då registrerar 1° övertemp, så har jag mycket svårt att förstå hur det kan vara undertemp i t.ex. husets norra del som har sin yttervägg oftast 4-7 meter från rumsgivaren. (Diff 2° på 4-7 meter...är det möjligt?)
Om solen bidrar till övertemp, kan vi med stor säkerhet räkna med att husets södra del har övertemp i samma eller större omfattning än i husets mellersta del där rumsgivaren finns. Är huset ett 1½ eller 2-plan utan källare, kan vi anta att de övre planet är varmare än plan 1 där rumsgivaren finns. Har huset källare, som har något eller några rum med önskad komfortvärme kan problem uppstå.
Är du nöjd med svaret?
Många hus i sverige har källare eller till stora delar nedgrävda entreplan (souteränghus heter det väl kanske). I dessa hus är vi överens om att det kan bli problem som du säger. Jag tycker att gradminutregleringen ger uttrymme för att hantera detta genom att huset som helhet tillförs mer energi (den energi som saknas enligt underskottet). Som jag ser det (och du också tror jag) så kommer vissa rum då få det lite för varmt men totalt sett uppnås ändå "energibalans" i huset. Att det blir någon grad varmare i köket har jag aldrig mått dåligt av, däremot blir jag sur när det är kyligt på bottenplanet....
Och jag blir sur när den skickar på värme till ett enplanshus.
Kl 20:30 2-3° övertemp (rumbör 21°), men ändå startar värmeproduktion. Hade utegivaren suttit på norrvägg, så skulle pumpen startat ytterligare ett antal gånger under dagen, trots 3° övertemp.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943
Bäst att skriva
----------------
Eftersom inställningarna fungerar bra de dagar som solen inte lyser, så kan man bestämma att värmekurva och parallellförskjutning är korrekta.
----------------
så att inte CarMan kliver in och påstår att det är "garanterat fel inställt".
En reglering daterad 2007, borde ge möjlighet att bestämma när och om värme ska produceras med automatik.
Kl 20:30 2-3° övertemp (rumbör 21°), men ändå startar värmeproduktion. Hade utegivaren suttit på norrvägg, så skulle pumpen startat ytterligare ett antal gånger under dagen, trots 3° övertemp.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943
Bäst att skriva
----------------
Eftersom inställningarna fungerar bra de dagar som solen inte lyser, så kan man bestämma att värmekurva och parallellförskjutning är korrekta.
----------------
så att inte CarMan kliver in och påstår att det är "garanterat fel inställt".
En reglering daterad 2007, borde ge möjlighet att bestämma när och om värme ska produceras med automatik.
Jo jag ska dit o prata med vvs firman som ska installera pumpen då dom kommer o börjar fixa vvsen, Såg att dom ritat in rumstermostater i alla rum vilket jag ska säga att dom skippar det o justera in systemet istället (annars får jag hjälpa han)Plexus skrev:
Möjligen att rumstermostater skulle va ide i sovrum med söderläge då det är STORA fönster där (fransk balkong i 2 sovrum i söder) o ställa dessa på tex 1-2° högre temp än injusterad...
Dom valde även att installera kamin (tror iof inte att den kommer att eldas så mycket) men om dom eldar så är det onödigt att pumpen startar om de inte behövs...
Ok då kan man låta dom montera termostater i sovrummen men strypa in slingorna först o sen ställa dessa termostater som temperatur begränsare, Så dom stryper endast vid övertemp...
Jo dom skulle inte ha ens markiser men till slut insåg dom att ett hus med nästan bara fönster mot söder blir nog ruskigt hett utan markiser (här finns bild på hus modellen http://www.myresjohus.se/index.aspx....se/House/ListSubItemPage.aspx?sectionid=2700 ), Tyvär snålade dom så det inte är fördragen el till dessa markiser...
Dom skulle nog behövt frikyla oxå, Ska försöka övertala han att låta rörfirman dra iaf ledningar upp till taket för tak konvektor eftersom det bara skulle behövas en stor då dom har fri takhöjd på 5,5 meter för att kyla
Det blir 800 meter (2x400 m) jordvärme slang som läggs på 1 meters djup o med ett avstånd på ca 2,5 meter i lera, Ska dit o kolla då han lägger slangen på torsdag...
Går/funkar det med frikyla då man har markslinga el ger det ingen kyleffekt??
Jo dom skulle inte ha ens markiser men till slut insåg dom att ett hus med nästan bara fönster mot söder blir nog ruskigt hett utan markiser (här finns bild på hus modellen http://www.myresjohus.se/index.aspx....se/House/ListSubItemPage.aspx?sectionid=2700 ), Tyvär snålade dom så det inte är fördragen el till dessa markiser...
Dom skulle nog behövt frikyla oxå, Ska försöka övertala han att låta rörfirman dra iaf ledningar upp till taket för tak konvektor eftersom det bara skulle behövas en stor då dom har fri takhöjd på 5,5 meter för att kyla
Det blir 800 meter (2x400 m) jordvärme slang som läggs på 1 meters djup o med ett avstånd på ca 2,5 meter i lera, Ska dit o kolla då han lägger slangen på torsdag...
Går/funkar det med frikyla då man har markslinga el ger det ingen kyleffekt??
Varmvattenladdning med fabriksinställning 5° VV-diff startar vv-laddning när ärvärdet är 2,5° under börvärdet på GT3 d.v.s. yttermantelns temperatur.2an skrev:
Den stannar då GT9 (VB-retur) är 2,5° över börvärdet.
Exempel:
Börvärde 45°
start = 42,5°
stopp = deltaT 7° + 47,5° = 54,5°
Varmvattnet pendlar då mellan 42,5° - 54,5°
Va o kollade in bygget idag o rörfirman va på plats så jag fick läge att fråga om det skulle monteras innegivare men det hade dom inte tänkt el som dom sa "det kommer ju att finnas rumstermostater på varje slinga"Plexus skrev:
Då jag började lite lätt med att det måste väl va bra med rätt instrypta slingor o att värmen bara styrs av inne/utegivare så sa dom att det blir ju samma sak.. Det skulle inte heller ha nån betydelse om dom eldade i kaminen, Men då jag nämde det bl.a du o Carman skrivit på forumet började det så smått krypa fram att det va bättre utan termostater men svårare att få rätt justerat...
Sa iaf till kompisen att han måste be dom montera innegivare men han va rädd för kostnaden, En sån kan väl inte va dyr??
Borde väl om inte annat gå byta ut några rumstermostater mot att få innegivare..
Jag sa att jag skulle hjälpa han med justeringarna i vinter o att dom inte behövde bo där för att få det bra vilket gjorde dom mer positiv, Måste bara övertala kompisen nu med fördelarna vilket inte är det lättaste då det finns noll intresse av att förstå hur det ska va för bästa driftsekonomi..
Det va iaf riktigt sur lera där slangen kommer att ligga på 1,2 meters djup, Trampade man en stund blev det bara en klet o då har vi det torrt i backen nu...
Klicka här för att svara