4 134 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Jordvärmepump samt ventilationslösning
Bygger en 2 plansvilla på 185 kvm från fiskarhedenvillan (svanen), Bygger i småland och har fått förslag på en ivt greenline 9 kw med separat vvb på 300 liter. ( bubbelkar hörnmodell) Men grunnar lite på ventilationen, finns ju de pannor med frånluft i .. eller ett sk. vbx aggregat till den föreslagna Ivt greenline. med återvinning till jordvärmeslingan??? Men någon som provat detta... Är den ekonomiskt försvarbar?? eller ska man helt enkelt ha separat ventilation och skicka det rätt ut i det fria, Tillluft har jag genom ventiler i fönstrena!
Alternativet jag fått är en ivt 495 twin, med frånluftsystem inbyggt... Men jag har fått för mig att det är förliten för mitt hus ...eller????
///Tobbe
Alternativet jag fått är en ivt 495 twin, med frånluftsystem inbyggt... Men jag har fått för mig att det är förliten för mitt hus ...eller????
///Tobbe
Ja, 495 ger bara 4 kW....och det är väl vad du behöver för att täcka ventilationsförlusterna när det är som kallast. Då får elpatron ta hand om varmvatten och transmissionsförlusterna.
Men samtidigt tror jag en 9:a blir för stor. Gissar att en 7:a räcker. Ja, en VBX höjer ingående brine någon eller några grader, vilket bidrar till att värmepumpen får bättre verkningsgrad. Med 5 grader in till en IVT HT+ 7, har du närmare 8 kW uteffekt. Återvinning till markslingan behöver du inte tänka på, då solen sköter det galant ändå.
Är du lite händig kan du fixa en trevägsventil mellan cirkpumpen och batteriet i VBX, för att skicka brine till någon eller några fläktkonvektorer. Det ger kyla på sommaren, om än det blir lite sämre effekt med markslinga istället för borrhål. Kallt blir det i alla fall då värmepumpen gör varmvatten.
Din husleverantör borde ge dig uppgifter om husets energiförluster.
Jag gör en vild gissning.
Vid -15
3 kW i ventilationsförluster.
4 kW i transmissionsförluster.
Men samtidigt tror jag en 9:a blir för stor. Gissar att en 7:a räcker. Ja, en VBX höjer ingående brine någon eller några grader, vilket bidrar till att värmepumpen får bättre verkningsgrad. Med 5 grader in till en IVT HT+ 7, har du närmare 8 kW uteffekt. Återvinning till markslingan behöver du inte tänka på, då solen sköter det galant ändå.
Är du lite händig kan du fixa en trevägsventil mellan cirkpumpen och batteriet i VBX, för att skicka brine till någon eller några fläktkonvektorer. Det ger kyla på sommaren, om än det blir lite sämre effekt med markslinga istället för borrhål. Kallt blir det i alla fall då värmepumpen gör varmvatten.
Din husleverantör borde ge dig uppgifter om husets energiförluster.
Jag gör en vild gissning.
Vid -15
3 kW i ventilationsförluster.
4 kW i transmissionsförluster.
nu är inte jag jette haj på IVT, men jag är ganska säker på att effekten INTE höjs så som Plexux skriver !!!
därimot sjunker strömen kompressorn tar o på det viset ökar verkningsgraden (men du kan inte Trimma pumpen att blir en större pump)
Det plexux beskrivr klarar Nibes pumpas med Kolv kompressor!
jag tror en 9:a blir bra, om du kör ren från luft. den kommeer att ge 8 kW på vintern
därimot sjunker strömen kompressorn tar o på det viset ökar verkningsgraden (men du kan inte Trimma pumpen att blir en större pump)
jag tror en 9:a blir bra, om du kör ren från luft. den kommeer att ge 8 kW på vintern
Vid -5° in från borran, så ger en IVT 9:a 7,2 kW. Vid ±0° på KB-in så ger den 8,5 kW d.v.s. 1300 watt eller 260 watt per grad varmare brine.CarMan skrev:nu är inte jag jette haj på IVT, men jag är ganska säker på att effekten INTE höjs så som Plexux skriver !!!
http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf
Naturligvis så blir det lite lägre vinst på en 7:a, men jag angav att +5° KB-in skulle ge 8 kW från ett ursprung om 7,3 kW vid ±0° d.v.s. 140 watt per grad. Troligtvis är den effektökningen underskattad.
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=623&lngLangID=1
Med varmare brine blir uteffekten högre. Med högre uteffekt blir även tillförd effekt lite högre.....om än väldigt lite.
En Nibe 7:a ger vid -5°=7,06 kW, vid ±0°=8,78 kW, vid +5°=10,43 kW.
Den förbrukar vid -5°=1,79 kW, ±0°=1,87 kW, +5°=1,91 kW.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=8510.0;attach=4170
Fördelen med VBX är att man inte behöver en lika lång markslinga. Ett VBX används därför främst på små tomter med kort slang eller till kompaktkollektorer. Om du har tillräckligt stor tomt blir det billigare utan VBX. Det är dessutom en apparat till son kräver underhåll och som kan paja.
Du vill ju ha ca 400-500m slang för att få en bra anlägning (VBW:en motsvarar ungefär 30m slang)kungkokos skrev:
Nja, CarMan....CarMan skrev:
En VBX ger ca: 2 kW till köldbäraren. Om man då räknar på en 7:a, så hämtar den ca: 5-6 kW gratisenergi d.v.s. VBX står 35-40% av energin till förångaren.
Har du en dimensionerad slanglängd om 350 meter, så klarar du dig med 220 meter tillsammans med VBX.
Jag skrev att VBX ger 2 kW till köldbäraren d.v.s. 2 kW delat med nominellt flöde köldbärare delat med 4,18 J/s eller formel för IVT HT 7:aCarMan skrev:
(2 kW / 0,38 l/s) / 4,18 J/s = 1,259°C
Den höjer ingående brine med ~1,2°C (beroende på ingående temp från borra/markslinga och VBX-effekt)
Värmepumpen ger 7,3 kW i uteffekt och 1,6 kW i driveffekt d.v.s. den hämtar 5,7 kW där VBX står för minst 2 kW d.v.s. ca: 35%.
35% av 350 meter slang är 120 meter, eller 50 meter borrdjup av 140 meter.
Klicka här för att svara