CarMan skrev:
Då förstår jag inte varför du undrar massa om Nibe helatiden.

Jag kan bara Nibe pumparna bra.
Det har jag skrivit i den här tråden...klistran i det igen

-------------------------------

Nej, jag säljer/installerar inte IVT/Carrier/AutoTerm, men däremot har jag en IVT HT7:a i mitt hus.

Jag åker runt och optimerar (inte som levebröd) befintliga anläggningar, och vill lämna en så optimal anläggning som möjligt.

Av Nibe/Thermia/IVT, är det endast IVT som klarar alla väderförhållanden/årstider med samma inställningar.

Lämnar jag en Nibe med t.ex. kurva 7 rumskomp 3 och gradminuterna på 200/600, och kunden ringer när han/hon upptäcker att pumpen producerar värme då rumstempen är 1,5° över börvärdet.....har jag svårt att förklara varför. Eller rättare sagt, måste jag förklara att regleringen är konstruerad så, och inte beror på en felaktig inställning av mig. (misstankarna faller på mig i alla fall)

elmont skrev:
Exakt samma pump som jag brottas med hemma hos min åldriga mor ;)
Vad är problemet?

Kan jag vara till hjälp?

Plexus skrev:
Det har jag skrivit i den här tråden...klistran i det igen

-------------------------------

Nej, jag säljer/installerar inte IVT/Carrier/AutoTerm, men däremot har jag en IVT HT7:a i mitt hus.

Jag åker runt och optimerar (inte som levebröd) befintliga anläggningar, och vill lämna en så optimal anläggning som möjligt.

Av Nibe/Thermia/IVT, är det endast IVT som klarar alla väderförhållanden/årstider med samma inställningar.

Lämnar jag en Nibe med t.ex. kurva 7 rumskomp 3 och gradminuterna på 200/600, och kunden ringer när han/hon upptäcker att pumpen producerar värme då rumstempen är 1,5° över börvärdet.....har jag svårt att förklara varför. Eller rättare sagt, måste jag förklara att regleringen är konstruerad så, och inte beror på en felaktig inställning av mig. (misstankarna faller på mig i alla fall)

Du står alltså o hitar på massa konstigheter, inte konstigt att det aldrig blir bra.

hade du ett riktigt exempel, så kunde vi tilsamans justera den anläggningen bra o då ser du hur den funkar.
Nu förstår jag varför dina frågor är så konstiga.

Det är flödesförhållandet mellan interna och externa cirkpumpen, problemet kan enklast beskrivas som att den yttre pumpen (installatörs fel enligt min åsikt) är lite för liten så även om den interna går på lägsta hastighet hinner den yttre inte alltid med att transportera bort värmen utan den går tillbaka till pumpen, det händer några gånger per år så det är inte nått stort problem. Då får jag åka dit och kolla lite och dricka kaffe. Jag har nog lösningen på problemet men har nog med "projekt" så det får vila.

CarMan skrev:
Du står alltså o hitar på massa konstigheter, inte konstigt att det aldrig blir bra.

hade du ett riktigt exempel, så kunde vi tilsamans justera den anläggningen bra o då ser du hur den funkar.
Nu förstår jag varför dina frågor är så konstiga.
Ska vi släcka solen då?

Men snälla CarMan....det är väl inte nå konstigheter med kurva 7, +10, rumkomp 3, ratten på 0 och 1,5 övertemp.

Även om det här är en Thermia, så fungerar de exakt likadant.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=15197.0;attach=6943

Utegivaren på solväggen, för att minska starter vid solinstrålning.
Eftersom inställningarna fungerar bra de dagar som solen inte lyser, så kan man bestämma att värmekurva och parallellförskjutning är korrekta.

Kurvan ger 39 grader VB-f vid nollstrecket. Rumkomp 3.

Det här är i alla fall inget påhitt.

Start för värme vid 2,5 grader övertemp kl 20:30

(under dagen var max utetemp +10)

elmont skrev:
Det är flödesförhållandet mellan interna och externa cirkpumpen, problemet kan enklast beskrivas som att den yttre pumpen (installatörs fel enligt min åsikt) är lite för liten så även om den interna går på lägsta hastighet hinner den yttre inte alltid med att transportera bort värmen utan den går tillbaka till pumpen, det händer några gånger per år så det är inte nått stort problem. Då får jag åka dit och kolla lite och dricka kaffe. Jag har nog lösningen på problemet men har nog med "projekt" så det får vila.
Okey!

Ja, jag fattar inte varför de monterade en bypass och extra cirkpump, på IVT längre tillbaka. Blev kallad till en som hade AutoTerm (samma som IVT) på ett liknade problem, och som tur var så fanns det en trimventil på bypassen.

Skruvade in trimventilen helt och släckte ner cirkpumpen, så fick vi den att fungera klockrent.....tillsammans med lite andra justeringar.

Plexus skrev:
Ska vi släcka solen då?

Men snälla CarMan....det är väl inte nå konstigheter med kurva 7, +10, rumkomp 3, ratten på 0 och 1,5 övertemp.

Även om det här är en Thermia, så fungerar de exakt likadant.

[länk]

Utegivaren på solväggen, för att minska starter vid solinstrålning.
Eftersom inställningarna fungerar bra de dagar som solen inte lyser, så kan man bestämma att värmekurva och parallellförskjutning är korrekta.

Kurvan ger 39 grader VB-f vid nollstrecket. Rumkomp 3.

Det här är i alla fall inget påhitt.

Start för värme vid 2,5 grader övertemp kl 20:30

(under dagen var max utetemp +10)

båda andvänder gradminuter som reglering, men dom har ju inte samma styrdator!
jag tycker det är meningslöst att diskutara ett luftslott. fixa en riktig anläggning så ska du se att vi kan få den att fungera.

CarMan skrev:
båda andvänder gradminuter som reglering, men dom har ju inte samma styrdator!
jag tycker det är meningslöst att diskutara ett luftslott. fixa en riktig anläggning så ska du se att vi kan få den att fungera.

Det är lugnt CarMan.

När det gäler Thermia, tänker jag fixa problemet med rumsgivare från Honeywell, och ansluta den till plint 307/308 tillsammans med 10 kΩ motstånd.

Då får jag ner börvärdet 10° på VB-f, vid 1° övertemp.

Ska jobba på en liknande lösning till Nibe också.

Vad tror ni om att peta in en 1 watts lampa i Nibes rumsgivare, som tänds av en separat termostat?

Sätt dit ett vanligt motsånd ( med rätt värde och effekttålighet) i stället det tar liten plats och har en livslängd som vida överstiger en lampas, tekniken började användas på nobös elradiatorer nån gång på 70 talet kallades för accelerationselement och gav en bra styrning tillsammans med vanliga bimetalltermostater

elmont skrev:
Sätt dit ett vanligt motsånd ( med rätt värde och effekttålighet) i stället det tar liten plats och har en livslängd som vida överstiger en lampas, tekniken började användas på nobös elradiatorer nån gång på 70 talet kallades för accelerationselement och gav en bra styrning tillsammans med vanliga bimetalltermostater

Ja, jag har nog funderat på det också....men är osäker på om den ger felkod när man skiftar mellan NTC och det fasta motståndet.

Motsåndet ska inte ersätta NTC, utan fungera som värmeelement , som lampan

Aha...funkar det? I så fall är det ett kanontips.Tack tack.

Spånar också om det går att skifta mellan vridpotten, och ett motstånd d.v.s. har vridpotten typ 500 ohm vid inställd temp 21°, så kanske man kan skifta till ett motstånd med lågt värde typ 50 ohm som då resulterar i önskad rumstemp typ 10-15°. Fördelen är att man slipper strömmatning, då rumsgivaren som jag fastnat för (Honeywell T6620) är batteridriven.

Allt hänger ju på om det blir en felkod under de millisekunder som skiftningen tar. Det kanske är långsökt att tro den ska larma för det....eller?

Om du i stället för att skifta mellan pott och ett fast motstånd kopplar du (eller termostaten) in det fasta motståndet parallellt med potten, då får du ingen "dipp" utan bara, utan bekymmer, ett lägre värde.

elmont skrev:
Om du i stället för att skifta mellan pott och ett fast motstånd kopplar du (eller termostaten) in det fasta motståndet parallellt med potten, då får du ingen "dipp" utan bara, utan bekymmer, ett lägre värde.
Toppen! Det var en mycket mycket bra förslag.

2770 ohm vid inställd rumbör 22°.
2090 ohm vid inställd rumbör 11°.
Testade vridpotten med avstängd VP, men med kablarna kvar i "RG 20".
Då jag fick rätt värde från NTC (2400 ohm = 23°) så antar jag att vridpottens motstånd också är de rätta..

Ett 400-700 ohm motstånd parallellt med vridpotten bör fungera.

Tusen tack elmont.

-----------------

Ser nu att jag mätat på fel anslutningar. Ovanstående värden är nog helt galna.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.0

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.