CarMan skrev:
om du kollar vilken tempratur du har på KB in efter en lång kall natt i fabruari, så ser du om du blivit lurad....
Bra förslag! Vet du vilken temperatur på KB som är en "bra" temperatur

henlun skrev:
Bra förslag! Vet du vilken temperatur på KB som är en "bra" temperatur
många firmor räknar med att tempraturen i slutet på sesången ska ligga på några minusgrader, när pumpen går en längre stund. Deta tycker jag är helt fel. paserar men ner på minusgrader så tycker jag att man fått en för klen borra, själv går min aldrig under +3 grader.

när det gäller o se om man blivit lurad eller ej, så kan man kolla i dom papprena som förljer med oferten, dä står lägsta medel tempratur, eller lägsta tempratur.
har du fått vad offerten visar, så har ju inte borraren lurat dig (möjligt vis vvs firman, om det nu räknet mer minusgrader)

En borrare ska klara hålet på en halv till en dag. Och vara därifrån dagen efter med allt skräp med sig... Självklart kan saker gå fel.. men om allt fungerar.

Jobbat med bergvärme....

mälaren skrev:
En borrare ska klara hålet på en halv till en dag. Och vara därifrån dagen efter med allt skräp med sig... Självklart kan saker gå fel.. men om allt fungerar.

Jobbat med bergvärme....
det är ju lite skilnad på berg o berg också, visa berg är ju väldigt hårda o då tar det tid, medans andra är mjuka o borningen går lätt

ville bara påpeka att den stora tidskillnaden från ett ställe till ett annat handlar om hur mycket foderrör som lär borras... Upp till 20-30 m föderrör går hyffsat bra, efter det ökar det mesta... Tiden, riskerna, vattnet... Dessutom lär man kompensera med "bergdjupet", så man får rätt mängd "aktivt" borrdjup... Jag har jobbat med bergvärme några år och det längsta foderrörsdjupet vi drev ner var 67m... och det tog oss ett bra tag... dessutom fick vi kapa sista pipan för att vi körde av rören... som tur var så var vi redan i berget...

När man väl kommer till berg så skiljer det inte mycket tidsmässigt från två lika djupa hål....

Det spelar ingen större roll i vilket berg man borrar med dagens hammare och kronor... man tuckar på runt 30-40 m timmen överallt, även i mycket vatten... minst alltså... sen finns det ställen som öland där man borrar minst 60-70m timmen...

Så om man har 1-15m till berg så lär ett 130-150m hål vara gjort på en dag.... annars har det krånglat eller så är det sopor som jobbar =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.