Japp nu lutar det åt bergvärme och vi har fått in lite offerter.

Nibe 1235 160l varmvatten och med 120m borrhål för 127.000kr vill vi använda frånluft till att ''ladda'' hålet så kostar det 15.000kr extra

Finns även ett erbjudande om en bättre värmepump med dubblakompressorer samt 300l tank som skulle kosta 25.000kr extra.

Har fått lite info ang IVT greenline med 160l tank som skulle kosta 140.000kr dock har inte denna offerten kommit ännu.

Vad tror ni om detta och vad har ni betalat som har bergvärme?

Hur stora pumpar snackar vi om?
1236-? nånting heter den t.ex.
Första offerten låter dyr tycker jag, men då vet jag inte hur stor pumpen är, men med det borrdjupet så lär inte pumpen vara större än 5-6 kW?

1235-6 är den första

och den andra är en Varmitek 6TBR

låter som du har ett liter hus.
hur mycke kW går åt till värma o varmvatten i dag?

Huset är inte byggt ännu men kommer att bli ett 1 plans hus med vattenburen golvvärme på 163kvm, tror det stod någon om 18000kwh

Helgon skrev:
Huset är inte byggt ännu men kommer att bli ett 1 plans hus med vattenburen golvvärme på 163kvm, tror det stod någon om 18000kwh
Om det är 18000 kWh/år så behöver huset runt 6-7 kW då det är -20° (ca 8 kWvid -30°)

varför har du inte nämt nått om jordvärme?

Eller Comfort Zone? Skulle ju med räcka....ger ju 5-6 kwh.

CarMan skrev:
varför har du inte nämt nått om jordvärme?
För att huset kommer ligga typ på ett berg...... och då skulle det vara lite dyrt att spränga ner en jordslinga men annars hade detta självklart varit ett alternativ.

CZ har vi också tittat på men jag skulle gärna vilja ha lite kyla på sommaren och sätter man in CZ och en AC så är man ju nästan uppe i samma pengar som bergvärme och frikyla, frågan är ju bara hur mycket frikyla ger??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.