Hej!

Håller på att planera en större renovering av badrummet som ligger i källaren på vårt hus. Planen är att det ska bli golvvärme i det nya badrummet medan resten av huset för behålla befintliga radiatorer. Exakt hur golvet i badrummet ska konstrueras återstår att se men någon typ av klinker ovanpå värmeslingorna blir det i alla fall. Frågan är då hur jag kombinerar detta med min bergvärmepump (en Varmitek, http://www.varmitek.com/) på bästa sätt? Under sommarhalvåret går det ju normalt inte ut någon värme till radiatorerna men jag skulle vilja att golvet i badrummet trots det värms någon grad så att det blir behagligt att gå på även under sommaren och att det torkar bättre i badrummet. Hur löser man detta? En shunt till radiatorslingan hjälper ju inte när värmepumpen inte skickar ut varmvatten till radiatorerna. Men man koppla in en shunt på varmvattenslingan? Varmvattenberedaren håller ju värmepumpen alltid varm...

/Daniel

Gör 2 separata radiatorslingor som kan stängas med kulventiler. På sommaren stänger du av allt utom golvvärmen. Sen är det bara att gasa på med kurvstyrning och allt vad det heter.
Du måste ha shunt till golvvärmen så att du inte får för varmt.

Tack för tipset! Det låter faktiskt som en mycket bra idé, och mer ekonomisk än att tappa av värme från manteln på varmvattenberedaren. Jag pratade med Varmitek och de höll med om att man kan använda sig av slingan som går till varmvattenberedaren men att det blir inte speciellt ekonomiskt då värmepumpen får jobba väldigt hårt för att höja temperaturen så pass mycket så att det blir varmvatten. Ligger man då och kyler detta genom att tappa av till golvvärmen får pumpen gå i onödan och skapa varmvatten.

Men en separat slinga till radiatorerna och golvvärmen (via shunt) löser ju detta. Ska kolla närmare på det. Enda nackdelen är att man får programmera om kurvorna 2 ggr per år men det får det vara värt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.