Snailman
För kommande hus:

tomt ca 1000 kvm, hus ca 230kvm, bra isolerat, 285mm isol. i väggar 500mm i tak, delvis 2 vånings. Platta på mark med golvvärme, räkna med minst 399mm isolering under plattan.

Man blir troligen påtvingad frärrvärme men det finns ju avstängningskranar:D

Ska absolut ha ftx (allergiskäl) Vill inte ha mer än 16 A huvusäkring om möjligt...

Vill dessutom ha frikyla eller i värsta fall luft/luft att kyla med.

Jag ser dessa alternativ (komplettera gärna med flera)

1. ftx med bergvärme och frikyla (med en eller 2 fläktkonvektorer)

2. ftx med jordvärme och frikyla (med en eller 2 fläktkonvektorer)

3. ftx med 2 st Luft/Luft en på varje våning

vilka pumpar skulle kunna vara lämpliga i fall ett och två?

och vad kan dessa kosta? (räknar med att installera allt själv (utom borra då förståss)
Bergvärme räkna med att de borrar och lägger själva slangpaketet.

Har tänkt köpa grävmaskin så räkna grävning för jordvärme som gratis.

Har idag ftx med en Luft/Luft (och elvärmepaket av luften, som inte behövdes i vintras)

räkna fjärrvärmen som backupvärme...

Jag har en Bonus värmepump. Den går att installera själv (utom elen p.g.a. bestämmelser) eftersom den bara väger ca 85 kg. Polaren skulle sätta in en Nibe, tills han såg att den vägde 180 kg. Hur i helsicke har de tänkt? Hur många orkar lyfta en sån pjäs själv.
Jag har dessutom "frikyla". Trots att kåken är stor och sämre isolerad in din så håller jag lätt 22-23 grader C då det är stekhett och sol ute.
Att kyla med luft-luft kan jag inte rekommendera p.g.a. höga el-kostnader.
Satsa på 3 konvektorer så får du lägre temperaturer och bättre verkningsgrad. Du kan dessutom använda samma konvektorer för både värme och kyla.
Det är bara att koppla om till borrhålet på sommaren.
Jag har själv varit på en bensinstation i Tornedalen som har den kopplingen. De har kört många år nu.

Idag får man inte montera luftvärmepumpar själv längre, man måste ha någon certifiering på kylmediet.

Snailman
Vid bergvärme och jordvärme, behöver väl inte kylmediet hanteras, så för dem gäller väl dessutom inte de reglerna.

Luft/luft verkra man ju fortfarande kunna köpa själv så då är det nog inga problem.

Det finns olika system för sammakoppling av luft-luft värmepumpar. De som har "förfyllda slangar" får du koppla själv.
Övriga får du inte hantera själv och dessutom behöves det specialutrustning.
Berg/jordvärme är lätt att installera själv om du är händig och vet hur man hanterar rörkopplingar.

Snailman
specialutrustningen är ganska billig...

luft/luft, är dyrt i drift & kräver annan värmekälla som till lägg = du larar inte 16A gissar jag.

jordvärme ger bara viss kylning med frikyla, så om denna funktionen är viktig går även det bort!

Bergvärme klarar alla dina krav, men komihåg att ta till ett regält hål, om du ska kara att kyla hela huset, alltså inte bara nåt rum. tror också du behöver fler än 2 fläcktkonvektorer för att klara att kyla hela huset. Bättre att ha många på lågfart, en att 2 ska vräka på med full fläckt, för att orka kyla, kylan blir då desutom olika i olika rum, beroend epå hur nära konvekton dom är.

Jag kan också rekomendera att du tar en separat vvb, o en värmepump utan inbyggd vvb, deta gör att du får bätre driftförhålanden & mer varmvatten.
pumpen ska vara regält tilltagen om du ska köra på 16A, så elpatron inte behövs. (så kör jag)

Snailman
Tack,ok, har ju läst att jordvärme är mindre effektivt, men inte hur mycket, kan du ge ett förslag på en sån pump du tänker på, och även på en lämplig fläktkonverter, så är det lättare att hitta liknande...

Snailman skrev:
Tack,ok, har ju läst att jordvärme är mindre effektivt, men inte hur mycket, kan du ge ett förslag på en sån pump du tänker på, och även på en lämplig fläktkonverter, så är det lättare att hitta liknande...
Jordvärme är mindre efektiv på att kyla till frikylan. men lika effektiv när du värmer huset (bor man i snötäckta delar av landet är jordvärme tillomed effektivare än bergvärme)

jag har ingen riktig koll på rätt storlek, men nått i stil med Nibe 1125-10 + Nibe VPA 300/200 & 250-300m aktivtt djup, om frikylan ska bli effektiv (för värme räcker 170-200m

detta är saker du kan köpa som privat person o instalationen är inte kompliserad.

Snailman
Ok, tackar för svaren! Så kan jag nysta vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.