2 681 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Val av värmepump
Luft/vatten eller bergvärme? Vad säger ni som är fackmän?
För luft/vatten talar lägre installationskostnad. Mot den talar större effektförbrukning samt dålig effekt vid utetemperatur under - 20 grader C (enl. fackfolk jag talat med).
För bergvärme talar lägre effektförbrukning och drift hela året om oavsett hur kallt det är utomhus (enl. samma fackfolk). Mot den talar högre installationskostnad.
(Jag är inte helt övertygad om riktigheten i argumenten för och emot resp. val av värmepump.)
Möjligheten till kombination med solfångare (för tappvarmvatten sommartid och drift av värmeanläggning sen vår och tidig höst) ska beaktas.
Vad säger herrar (och damer) experter?
Framförallt: vad säger ni som har erfarenhet av respektive anläggningstyp?
(Jag är inte helt övertygad om riktigheten i argumenten för och emot resp. val av värmepump.)
Möjligheten till kombination med solfångare (för tappvarmvatten sommartid och drift av värmeanläggning sen vår och tidig höst) ska beaktas.
Vad säger herrar (och damer) experter?
Framförallt: vad säger ni som har erfarenhet av respektive anläggningstyp?
Sedan beror det ju på var du bor. Hur ofta är det kallare än -20 grader? Spelar det någon roll att huset just då blir 100% elvärmt? Blir det ens minus 10 särskilt ofta? Det är ju medelbesparingen som är intressant, inte om systemet funkar på årets kallaste dagar.
Bergvärme är effektivare, tystare, snyggare och driftsäkrare.
Luftvatten är som sagt något billigare.
KAN du borra så gör det, L/V är för de tillfällen man inte kan eller får borra, inget annat.
Luftvatten är som sagt något billigare.
KAN du borra så gör det, L/V är för de tillfällen man inte kan eller får borra, inget annat.
Jordvärme är lika efektivt som bergvärme, men billigare! Dock får man gräva sunder tomten.Danne031 skrev:
Ja, beslutet blir ju lättare om man är lite kategoriskDanne031 skrev:
Hur mycket billigare får man se när man tar in offerter. Kan nog vara en rejäl skillnad.
Själv undrar jag - i mitt fall - om inte en sk*ten frånluftvärmepump är lönsammare på sikt än både lvvp och bergvärme. Vart hus får ju räknas på för sig... Sedan vill man ju gärna ha det häftigaste men lönar det sig egentligen?
Imported_byggaren, tror du behöver ge oss lite mera förutsättningar då råden är ganska varierande. Är det ett befintligt hus med en olje/ved panna, vad har du för årlig förbrukning, ventilationstyp, mm. Risken är annars att svaren blir "goddag yxskaft".
Generellt; högt energibehov= bergvärme, lågt energibehov= kolla alternativ. (energibehov=värme+varmvatten)
Det är blir alltid en kalkyl vad som är mest ekonomiskt, då du redan valt värmepumpsalternativet.
I mitt fall, gammalt hus -60 med självdrag och olje panna så blev det bergvärme då jag med t.ex. luft/vatten skulle fått pumpa in ganska många tusen KWh timmar el.
Frånluftsvärmepump och -60tal med självdrag = inget alternativ, jordvärme och uppväxt tomt på 1000m2 = inget alternativ.
Generellt; högt energibehov= bergvärme, lågt energibehov= kolla alternativ. (energibehov=värme+varmvatten)
Det är blir alltid en kalkyl vad som är mest ekonomiskt, då du redan valt värmepumpsalternativet.
I mitt fall, gammalt hus -60 med självdrag och olje panna så blev det bergvärme då jag med t.ex. luft/vatten skulle fått pumpa in ganska många tusen KWh timmar el.
Frånluftsvärmepump och -60tal med självdrag = inget alternativ, jordvärme och uppväxt tomt på 1000m2 = inget alternativ.
AndersS skrev:Imported_byggaren, tror du behöver ge oss lite mera förutsättningar då råden är ganska varierande. Är det ett befintligt hus med en olje/ved panna, vad har du för årlig förbrukning, ventilationstyp, mm. Risken är annars att svaren blir "goddag yxskaft".
Okej. Det är ett 1-planshus på cirka 170 kvm som vi hyr, byggt 1971-72, 'bondskt' utförande med ohyvlat virke till stomme, 2-glasfönster, 12 cm MU i ytterväggarna och 20 cm i bjälklag över kryprum/källare. (Därför inte tätt och dragfritt.) Golven är lagda av ofalsade spånskivor och på vindsbjäklaget ligger 20 cm MU + 5 cm MU med vindskyddspapp. Självdragsventilation + 'ofrivillig' ventilation + köksfläkt.
Ägaren har nu fastnat för att fasa ut den gamla oljepannan, nyinstallerad 1999, mot en bergvärmepump. Pumpen skulle i.s.f. få utnyttja det hål vi nu har till vatten (110 m djupt i berg) som har problem med både järn, sumpgas och otillräcklighet sommartid. Sen ska ett nytt borrhål för vatten (förhoppningsvis utan de problem vi har idag (järn osv.)) borras 60 m utanför huset på plats som är angiven av en lokal 'slagerutekvinna'
Jag tvivlar på att detta är en framkomlig väg. Det gamla borrhålet har ingen större diameter eftersom hydroforen står uppe i pannrummet. Tillströmningen har sinat flera somrar i rad, vilket innebär att en bvp knappast har något vatten att ta värme ur.
Jag menar oxå att innan han kastar ut pengar på en vp-anläggning av någon typ, borde han åtgärda huset först, så att det uppdateras till dagens normer för MU och annan isolering inkl. byte till 3-glasfönster. Problemet är att det kostar och att huset är försett med en påspikad aluminiumfasad som inte så lätt går att plocka av p.g.a spikningen i falsarna (även om det går). Besparingen ligger i att det i.s.f skulle kräva en mindre vp-anläggning eftersom energibehovet för uppvärmning minskar med bättre isolering och 3-glasfönster. Det är oxå den väg som jag som gammal enerigirådgivare förespråkade redan för 35 år sen och som jag vet att man förspråkar även idag.
Ska han bara pytsa in energi för uppvärmningen borde han i.s.f. den dyrare vp-anläggningen i berg satsa på en lv-pump. Då blir investeringskostnaden lite lägre och effektbehovet kan tillgodoses ändå. Hyresgästen hyr till kallhyra och med en högre investeringskostnad i bergvärme ökar den + att driften ökar med en vp. Idag värms huset med olja (cirka 1,2 kbm/år inkl vv) och en braskamin, som vi matar med ved (som pensionär ger det motion att skoga/fälla, kvista, kapa, lasta och köra hem, kapa igen, klyva och stapla, bära in ved och bära ut askan) till inga pengar alls. Hyran skulle därför lätt hamna uppåt 10.000:-/månad totalt mot den nuvarande på runt 7.000:-/ mån inkl allt utan att ge någon förbätring i övrigt m.t.p. husets ålder och skick.
Förfarandet kan därför liknas vid att sätta nya nummerplåtar på en gammal bil.
Därtill har framkommit att den bergvärmepumpanläggning han tänker installera är en existerande, där hyresgästen har tröttnat på den höga elräkningen, störande ljud och andra problem. Istället vill denne ha en gammal vedpanna. Den vi har nu (CTC25) skulle i.s.f. konverteras till vedeldning genom att plocka bort brännaren. Ett projekt som jag inte heller tror på. CTC25-an är inte avsedd för vedeldning.
Alltsamans bottnar givetvis i ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande, där jag med min kunskap försöker få fastighetsägaren att tänka efter bättre m.t.p. framtiden och den energideklaration han efter årsskiftet enl. lag blir tvungen att upprätta + en del annat som inte heller blivit gjort. Som hyresvärd är han som alla andra (även om han är väldigt bra att ha att göra med som sådan) mest intresserad av vad uthyrningen ger i pengar in, men inte lika intresserad av att underhålla husen som en ansvarsfull fastighetsägare bör göra. Han riskerar därför att hyresobjekten på sikt övergår till rivningsobjekt från att nu vara renoveringsditon.
Därför ville jag spåna med er lite om hur ni ser på att sätta in en vp och vilken typ av anläggning som är att rekommendera.
Oavsett hur han i slutändan bestämmer sig, kommer vi ändå att inom ett á två år att se oss nödsakade att lämna huset för ett mindre och bekvämare boende (läs: nyare). Åldern tar tyvärr ut sin rätt och även om jag själv inte har några problem med rörligheten än så länge, har jag en hustru oxå att tänka på.
Är syftet att även kunna ersätta vedeldningen, nu vet vi inte volymen ved som behövs varje år, så verkar ett bergvärmepumpsalternativet vara det som passar bäst.
Det är trots allt den total energiförbrumingen olja-ved som är avgörande.
Om man fortsätter att eld med ved och vill sänka energiförbrukning så är det 1,2kbm olja som ska minskas och det är ett enplanshus. Det känns som att en L/V skulle vara ett körbart alternativ.
Är syftet att även kunna ersätta vedeldningen, nu vet vi inte volymen ved som behövs varje år, så verkar ett bergvärmepumpsalternativet vara det som passar bäst.
Redigerat:
AndersS skrev:Det var en liten speciell situation och jag vet nog inte riktigt om jag uppfattat det hela riktigt, men, men, rent generellt;
Om man fortsätter att eld med ved och vill sänka energiförbrukning så är det 1,2kbm olja som ska minskas och det är ett enplanshus. Det känns som att en L/V skulle vara ett körbart alternativ.
Alldeles riktigt och en heltidsarbetande familj har nog inte tid att elda med ved i samma omfattning som vi gör, men kanske inte heller de pengar som behövs för att betala högre hyra och drift för dyrare installation med bvp och ökad eleffekt. om husets standard i övrigt inte är i det skick som motiverar en hyra på runt 10.000:-/mån i allt. Då löper fastighetsägaren risken att inte få någon ny hg och då är investeringen inte räntabel/avskrivningsbar oavsett vilket val han träffar.
Därför menar jag att innan fastighetsägaren kastar sig in i ett kortsiktigt tänkande om ersättning av olja-ved med bvp eller lvp, ska han åtgärda huset först för att få ner energiförbrukningen och därefter välja värmeanläggning. Pengar till målning, tapeter, golvbeläggning och event. ny köksinredning kommer ändå att krävas av honom, men är småpotatis i sammanhanget jmfrt med tilläggsisolering, utbyte av tvåglas- mot treglasfönster och värmeinstallationen.
Angående att satsa på huset eller värmeanläggningen så skulle jag nog tänka lite annorlunda. Ju sämre huset är, desto viktigare med en bra värmeanläggning! Det kan faktiskt vara ganska ok med ett "dåligt" hus om värmeanläggningen är modern.
Nu var det ju lite komplicerat med ägarförhållanden, pengar, ålder etc så jag förstår att det kanske lutar åt mindre kostsamma investeringar. Varför inte skaffa en luftvärmepump och komplettera med några direktverkande el-radiatorer? Det är en liten investering och L/V-pumpen går att ta med sig om man flyttar. Det viktiga är ju att byta ut olje-eldningen!
Själv bytte jag ut en liten vedpanna från 60-talet mot en begagnad pelletsanläggning för 10.000:- inkl allt. Mycket nöjd med hur bra det fungerar, men det var en hel del slit och mycket nytt att lära sig...
Nu var det ju lite komplicerat med ägarförhållanden, pengar, ålder etc så jag förstår att det kanske lutar åt mindre kostsamma investeringar. Varför inte skaffa en luftvärmepump och komplettera med några direktverkande el-radiatorer? Det är en liten investering och L/V-pumpen går att ta med sig om man flyttar. Det viktiga är ju att byta ut olje-eldningen!
Själv bytte jag ut en liten vedpanna från 60-talet mot en begagnad pelletsanläggning för 10.000:- inkl allt. Mycket nöjd med hur bra det fungerar, men det var en hel del slit och mycket nytt att lära sig...
Klicka här för att svara