Har borrat för bergvärme för att senare köpa en värmepump, dvs av olika skäl så ville jag inte köpa pump & borrhåll tillsammans.
Eftersom jag hade ett oanvänt borrhåll, men för grunt så borrades ytterligare ett och brunnsborraren har lagt ned slang och kopplat ihop borrhållen i serie.
När jag nu skulle köpa pump så påstår en säljare att man skall koppla flera borrhåll parallelt. Är det någon som vet om det är korrekt och i så fall varför?

Dom ska anslutas parallellt

Jag har inte hört något om detta så jag provar att tänka själv...

Serie
När köldmediet har varit nere och vänt i hål nummer ett. Då har köldmediet värmts upp några grader. Anledningen till att det värmts upp är att köldmediet var kallare än berget. Ju kallare köldmedium deto mer värme kan man krama ur berget.
Men när det är dags för köldmediet att passera ner i borrhål nr 2. Ja då är köldmediet redan lite varmare från början och värmeöverföringen från berget blir något mindre i hål nr 2.

Parallell
Köldmediet är kallt när det passerar ner i båda hålen. Och kan därför *suga åt sig* mer värme.

det är inge kylmedium i borrhålen! kylmediet är endast ine i värmepumpen.
man har sprit lösning i borrhålen & sen en värmeväxlaren i värmepumen, som värmer kylmediet.

men man bör paralellkopma & sen strypa in så hålena ger samma tempratur.

det förekommer att man seriekopplar, men som jag ser det är det för at det blir en billigare instalation o inget annat.

Tackar för svaren.

Plexus; det låter som om du vet hur man skall göra. Kan du berätta varför?

Vid parallellkoppling får man lägre flödesmotstånd. Vid seriekoppling kommer det första hålet att kylas ned först och hål två kommer att börja utnyttjas först när temperaturen ur det första hålet är lägre än temperaturen i det andra hålet. Det gör att hål ett kommer att kylas mer än hål två och det blir obalans. För att kyla bägge hålen lika mycket så ska flödena i respektive hål balanseras i förhållande till kollektorns längd.

Paralellt annars blir det problem enl. mig.

D
Löjligt enligt mig... Jag kör serie och det är inga som helst problem. Det är ingen större skillnad att ha ett borrhål på 200 meter jämfört med att ha 2 borrhål seriekopplade på 100 meter. Tvärtom, så är de seriekopplade borrhålen effektivare, då brinen i det andra hålet är varmare än i det första hålet, så påverkan av nedåtgående kalla brine blir mindre än med ett enhålssystem.

Har man ett hål, så möter den varma brinen den kalla på vägen upp och att påstå att detta skulle ge en optimalare värmeöverföring är att inte tänka längre än näsan räcker.

Det stämmer att flödesmotståndet vid seriekoppling blir större än parallellkoppling. Men varför är det alltid folk som rekommenderar att man tar till "extra meter" och aldrig varnar för att ha ett 200 meters borrhål, men ändå varnar samma personer för att flödesmotståndet blir högre vid seriekoppling? Varför skall just de som har två borrhål köra med extra lågt flödesmotstånd? Visst är det bra med lågt flödesmotstånd, men om folk med ett 200 metershål klarar sig, så klarar jag mig som har 104m + 80m.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.