4 118 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Arrg, service :(
Har en NIBE Fighter1215, idag på morgonen indikerar den "HP/MS-larm".
Läste lite här på forumet och blev lite fundersam när jag ringer servicekillen och alla argument gick ut på att det inte fanns någon anledning att komma hem till mig eftersom allt man (han) kan göra kan jag göra själv det kan bara vara luft i systemet eller att termostaten på ett element är strypt.
Har nu, enligt manualen, kontrollerat cirkulationspumpen (ok), och luftat med ventilen på toppen av pannan samt kollat termostat och luftat alla element felindikeringen är fortsatt kvar efter omstart.
Ni som har erfarenhet, är det något jag kan göra själv eller har ni något bra argument jag kan ta till för att åtminstone få servicetekniken komma ut (service???) och hjälpa till (har inte överdrivet stort förtroende för den killen).
Nibe Fighter 1215-7
VB-r: 41(52)
VB-f: 32(52)
VV start: 19(44)
KB-f: 22
KB-r: 22(-12)
/help
Läste lite här på forumet och blev lite fundersam när jag ringer servicekillen och alla argument gick ut på att det inte fanns någon anledning att komma hem till mig eftersom allt man (han) kan göra kan jag göra själv det kan bara vara luft i systemet eller att termostaten på ett element är strypt.
Har nu, enligt manualen, kontrollerat cirkulationspumpen (ok), och luftat med ventilen på toppen av pannan samt kollat termostat och luftat alla element felindikeringen är fortsatt kvar efter omstart.
Ni som har erfarenhet, är det något jag kan göra själv eller har ni något bra argument jag kan ta till för att åtminstone få servicetekniken komma ut (service???) och hjälpa till (har inte överdrivet stort förtroende för den killen).
Nibe Fighter 1215-7
VB-r: 41(52)
VB-f: 32(52)
VV start: 19(44)
KB-f: 22
KB-r: 22(-12)
/help
Hade samma fel för ett tag sedan. Det var en säkring som hade gått. Har du kollat det? Gå igenom proppskåpet annars!
Vi bytte säkring och startade sedan om värmepumpen och sedan dess har den gått. Lite orolig för att säkringen ska gå nästa gång det blir kallt bara....
Vi bytte säkring och startade sedan om värmepumpen och sedan dess har den gått. Lite orolig för att säkringen ska gå nästa gång det blir kallt bara....
har du slått av strömmen helt till den??
min pump 1225 höll på med larm efter jag fingrat en massa på den, hjälpte inte med omstarter utan var att bryta strömmen som gjorde susen, var inget fel ja vet iaf.
min pump 1225 höll på med larm efter jag fingrat en massa på den, hjälpte inte med omstarter utan var att bryta strömmen som gjorde susen, var inget fel ja vet iaf.
har du tryck på i systemet?
(finns faktiskt dom som bara luftar, alltså tar bort allt vatten..)
Öppna alla element termostaret så dessa står fullt öppna..
(finns faktiskt dom som bara luftar, alltså tar bort allt vatten..)
Öppna alla element termostaret så dessa står fullt öppna..
Säkringarna är kontrollerade (nu en extra gång noggrant) och där med även brutit strömmen.
Nästa steg är motorskyddet, ser att i menyn är: DriftP = "1" och HP/MS: "0 LP 1", har nu lyckats lokalisera motorskyddet i manualen så nu ska jag bara ner till pannan och se om det går att nollställa.
Nästa steg är motorskyddet, ser att i menyn är: DriftP = "1" och HP/MS: "0 LP 1", har nu lyckats lokalisera motorskyddet i manualen så nu ska jag bara ner till pannan och se om det går att nollställa.
Motor skyddet är den stora klumpen med en brytare på den skall stå på 1 eller ON.
Bakom plåten.
Bakom plåten.
En något komplicerande faktor är att jag är på tjänsteresa 30mil bort och alla tester sker genom instruktioner till min fru och min far som snällt kommit över ett par gånger under dagen. Ett problem var nu att de inte får bort den övre plåten för att komma åt återställningen av motorskyddet – någon som vet om det bara är att rycka eller ska den dras åt sidan/upp?
Jag ringer Nibe imorgon för att se vad de säger.
Tack för att ni tagit er tid att svara och försöka hjälpa till
Jag ringer Nibe imorgon för att se vad de säger.
Tack för att ni tagit er tid att svara och försöka hjälpa till
Tackar för hjälpen.
Motorskyddet hade löst ut, löste även ut en vecka senare men då gick även en huvudsäkring (25A en inkommande fas). Den var inte ordentligt åtskruvad - med tiden hade den blivit ordentligt bränd. Så orsaken för min del var en säkring som glappade till när mototskyddet gick första gången. Elektriker har nu bytt ledningen ner till inkommande, den var som knäckbröd. Lärdom - dra åt säkringar HÅRT
Motorskyddet hade löst ut, löste även ut en vecka senare men då gick även en huvudsäkring (25A en inkommande fas). Den var inte ordentligt åtskruvad - med tiden hade den blivit ordentligt bränd. Så orsaken för min del var en säkring som glappade till när mototskyddet gick första gången. Elektriker har nu bytt ledningen ner till inkommande, den var som knäckbröd. Lärdom - dra åt säkringar HÅRT
Klicka här för att svara