2 256 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bada Gratis även i stort Badkar
Isabelle Eberhardt
Bannad
· Gävleborg
· 8 inlägg
Isabelle Eberhardt
Bannad
- Gävleborg
- 8 inlägg
TERMODYNAMIK 
Ingående Vattenteperatur = 5 C
Badvattentemperatur = 43 C
Total Värmeförlust = 2 C (VV, Rör, Badkar)
Volym = 350 L
Badfrekvens = 104 ggr/år
Elpris 0907 = 1.13 Kr/KWh (totalt)
Specifik Värmekapacitet för Vatten = 4.18 Joule/Kg*Kelvin
Kostnad = 1691 KWh = 1910 Kr (med El varmvattenberedare)
Led in förbrukat badvattnet i värmepumpen och kyl det till 1 C
så spar Du 2006 Kr/år. -Då blir badandet nästan GRATIS !
CÖP 4 ger visserligen en viss kostnad men billigare
blir det. Sorry för den något missvisande rubriken.
MVH
Isabelle
Ingående Vattenteperatur = 5 C
Badvattentemperatur = 43 C
Total Värmeförlust = 2 C (VV, Rör, Badkar)
Volym = 350 L
Badfrekvens = 104 ggr/år
Elpris 0907 = 1.13 Kr/KWh (totalt)
Specifik Värmekapacitet för Vatten = 4.18 Joule/Kg*Kelvin
Kostnad = 1691 KWh = 1910 Kr (med El varmvattenberedare)
Led in förbrukat badvattnet i värmepumpen och kyl det till 1 C
så spar Du 2006 Kr/år. -Då blir badandet nästan GRATIS !
CÖP 4 ger visserligen en viss kostnad men billigare
blir det. Sorry för den något missvisande rubriken.
MVH
Isabelle
Redigerat:
Jag badar vid jul. Det får räcka. 
Vem badar med 43° varmt vatten ??
En tanke som slagit mej är att vid nybygge o källare borde de ju funka hyfsat med återvinning av värme från avloppet om man drar separat avlopp från diskbänk, tvättställ o dusch till en tank i källaren som kb går genom..
En rektangulär låda som avloppsvattnet går ner i o vattenlås ut ur lådan så vattnet står kvar, Det lär ju skikta sej o va varmast överst i tanken o där skulle en slinga för kb ligga...
Naturligtvis kommer man måsta öppna o rengöra ibland då det blir beläggningar på slingan men de bör inte bli mer tätt än i övriga rör.,.
För det är ju efter t.ex bad, Dusch, disk som ev vp måste gå..
En tanke som slagit mej är att vid nybygge o källare borde de ju funka hyfsat med återvinning av värme från avloppet om man drar separat avlopp från diskbänk, tvättställ o dusch till en tank i källaren som kb går genom..
En rektangulär låda som avloppsvattnet går ner i o vattenlås ut ur lådan så vattnet står kvar, Det lär ju skikta sej o va varmast överst i tanken o där skulle en slinga för kb ligga...
Naturligtvis kommer man måsta öppna o rengöra ibland då det blir beläggningar på slingan men de bör inte bli mer tätt än i övriga rör.,.
För det är ju efter t.ex bad, Dusch, disk som ev vp måste gå..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej 43 är för varmt, jag har provat med 41 och när jag klev upp efter en timme var det 38 och då hade jag svårt att gå pga blodtrycksfall. Efter en kall dusch och ligga på badrumsgolvet en stund så repade jag mig.
Isabelles konstruktion behöver lite styrutrustning också, när man kylt vattnet till 1 grad så borde man släppa ut allt, nästa skvätt som kommer har en värdefullare värme om det inte späds ut med kallvatten.
Protte
Isabelles konstruktion behöver lite styrutrustning också, när man kylt vattnet till 1 grad så borde man släppa ut allt, nästa skvätt som kommer har en värdefullare värme om det inte späds ut med kallvatten.
Protte
I den bostadsrättsförening som jag bodde i tidigare så fanns det värmväxlare på avloppsvattnet. Dock är jag osäker på hur stor vinst man gjorde på detta... (en förening på 111 lägenheter fördelade i 9st trappuppgångar)
Finns värmeväxlare att köpa för avlopp, kostar en 10 lax minns jag. Nog dyrt för att aldrig betala sig om man inte bedriver privat badhus.
Jag tippar också på att gråvattnet snabbt kommer plugga eventuella rörkonstruktioner såpass att all effektivitet åker all världens väg. Detta med tanke på hur snabbt avlopp tex i dusch och tvättställ geggar igen. Köksavloppet ska vi inte tala om.
Funderade själv på att "duscha gratis" då jag har bra tillgång till avloppet och värma kallvattnet. Då ett 75mm kopparrör med lindat och lite utplattat kopparrör runt om sen isolering. Kostnad garanterat 10x besparingen men men ska försöka någon gång iaf
(detta bygger man såklart själv då).
Jag tippar också på att gråvattnet snabbt kommer plugga eventuella rörkonstruktioner såpass att all effektivitet åker all världens väg. Detta med tanke på hur snabbt avlopp tex i dusch och tvättställ geggar igen. Köksavloppet ska vi inte tala om.
Funderade själv på att "duscha gratis" då jag har bra tillgång till avloppet och värma kallvattnet. Då ett 75mm kopparrör med lindat och lite utplattat kopparrör runt om sen isolering. Kostnad garanterat 10x besparingen men men ska försöka någon gång iaf
Klicka här för att svara