Så är vi då igång med att renovera vårt hus i norrland äntligen! :-) Har börjat med att fixa lite småsaker utomhus samt renoverat vardagsrummet..men vi har också börjat fundera på värmen... Huset är ca 210kvm, två våningar. Nedre plan har betongplatta med ingjuten golvvärme ( vattenburen) i hall, kök,ena vardagsrummet samt badrum, sedan är det vattenradiatorer i tvättstuga och ena vardagsrummet.
i dagsläget så drivs golvvärmen med en relativt liten vattenmantlad ved-kamin som i sin tur värmer en acctank på 5kubik, och därifrån tas så värmen till golvvärmen och radiatorerna nere. Kaminen för golvvärmen står i köket och det blir lite bsvärligt att enbart använda den för golvvärmen då vi dels inte har egen skog samt att vi inte alltid kan vara hemma och elda.Tappvatten tas genom vanlig vattenberedare via el.

Vi har således funderat på att borra bergvärme, koppla in den på den acctank vi har ( tank fr 2004) och på så sätt köra uppvärmningen av huset med detta. Vi kompletterar med att dra upp vattenradiatorer till övervåningen ( 4 rum) med så klart, där det idag är elradiatorer. Vi har även en stooor vedspis samt en luft/luftpump i köket som vi kan komplettera med om det är riktigt kalla dagar.Vi bor ju i norrland ;-)

Nu är så frågan..läter detta vettigt och vad skall jag tänka på gällande en sådan installation?Vi bor ute på vischan med närmsta granne ca 100 meter bort åt vardera håll så ingen fara med hål för nära varandra därute. Men vad tänkapå gällande systemet i sig..? Vad skall till, var skall värmen kopplas på var för bästa effekt osv? Kan vi köra med den acctank vi har idag ? Kan man koppla så det går att behålla lilla vedkaminen och sålåedes komplettera upp varmvattnet i acctanken vid kalla dagar osv?

Alla tips välkommna! :-)

PS: Skulle stå bergvärme i rubriken..kanske en moderator kan ändra detta?

Skippa hålet och kör på markvärme, samma som bergvärme fast billigare, det låter ju som ni har mark och när man borrar förstör man ju ändå massa.

Acctanken är ingen idé att använda till VP. Den är ett högtempssystem och värmepumpen ett lågtemps. Bättre då att köra vp direkt på golvvärmeslingan och när man eldar så stänger man helt sonika av värmen på pumpen eller ser till så att tanken/kaminen automatiskt kanske höjer tempen 2 grader i slingan/rummet så att pumpen slipper att gå tills tanken är tom.

torparnorpan skrev:
Så är vi då igång med att renovera vårt hus i norrland äntligen! :-) Har börjat med att fixa lite småsaker utomhus samt renoverat vardagsrummet..men vi har också börjat fundera på värmen... Huset är ca 210kvm, två våningar. Nedre plan har betongplatta med ingjuten golvvärme ( vattenburen) i hall, kök,ena vardagsrummet samt badrum, sedan är det vattenradiatorer i tvättstuga och ena vardagsrummet.
i dagsläget så drivs golvvärmen med en relativt liten vattenmantlad ved-kamin som i sin tur värmer en acctank på 5kubik, och därifrån tas så värmen till golvvärmen och radiatorerna nere. Kaminen för golvvärmen står i köket och det blir lite bsvärligt att enbart använda den för golvvärmen då vi dels inte har egen skog samt att vi inte alltid kan vara hemma och elda.Tappvatten tas genom vanlig vattenberedare via el.

Vi har således funderat på att borra bergvärme, koppla in den på den acctank vi har ( tank fr 2004) och på så sätt köra uppvärmningen av huset med detta. Vi kompletterar med att dra upp vattenradiatorer till övervåningen ( 4 rum) med så klart, där det idag är elradiatorer. Vi har även en stooor vedspis samt en luft/luftpump i köket som vi kan komplettera med om det är riktigt kalla dagar.Vi bor ju i norrland ;-)

Nu är så frågan..läter detta vettigt och vad skall jag tänka på gällande en sådan installation?Vi bor ute på vischan med närmsta granne ca 100 meter bort åt vardera håll så ingen fara med hål för nära varandra därute. Men vad tänkapå gällande systemet i sig..? Vad skall till, var skall värmen kopplas på var för bästa effekt osv? Kan vi köra med den acctank vi har idag ? Kan man koppla så det går att behålla lilla vedkaminen och sålåedes komplettera upp varmvattnet i acctanken vid kalla dagar osv?

Alla tips välkommna! :-)

PS: Skulle stå bergvärme i rubriken..kanske en moderator kan ändra detta?

Tanken kan vara bra, om du vill att rumstermostaterna ska vara aktiva. Antar att du har sådana, och rumstempen regleras via dessa. Då ansluter du en extra cirkulationspump mellan tank och värmesystemet.

Bergvärme är att föredra framför jordvärme, om du vill koppla in kyla i huset. Annars kvittar det gällande funktion.

Tanken kan vara en belastning, om värmeförlusterna från tanken ger en oönskad/obefogad temphöjning i dess närhet.

Tolkar jag dig rätt, när jag läser att du har en förrådsberedare i tanken? Den ansluter du för att förvärma varmvattnet, innan den går in i värmepumpens varmvattenberedare. Det finns ingen ekonomisk anledning att elda ved för att producera varmvatten i den tanken. Sälj veden och köp el för pengarna.

Vedspisen ansluter du med separat värmekrets till tanken, och kör en separat cirkulationspump i samband med eldning. Backventil måste monteras på den kretsen.

Totalt 8 röranslutningar behövs på tanken.
2 st för förvärmning att varmvatten.
2 st till spis
2 st till värmepump
2 st till komfortvärmen.

Naturligtvis kan man ansluta t.ex. returen till spisen med returen från komfortvärmen, om det fattas anslutningar. Kanske man får gå upp i dimension från t-stycket, men det ska funka.

jag har ingen beredare i acctanken utan den är enbart till för golvvärmen och radiatorer, inte för tappvatten. Om jag borrar så vill jag alltså försöka få den värme som borrhålet ger att värma min golvvärme + radiatorerna, inget annat just nu.
Frågan är alltså om det går att använda tanken jag har eller inte samt om jag kan komplettera med möjligheten att elda i kamin för att stödja uppvärmningen av tanken vid kalla dagar. Detta går alltså inte att kombinera som jag förstår?

Jag tror bästa är att ta dit några leverantörer och höra vad de säger och vad de har för lösningar..?

torparnorpan skrev:
Frågan är alltså om det går att använda tanken jag har eller inte samt om jag kan komplettera med möjligheten att elda i kamin för att stödja uppvärmningen av tanken vid kalla dagar. Detta går alltså inte att kombinera som jag förstår?

Jag tror bästa är att ta dit några leverantörer och höra vad de säger och vad de har för lösningar..?
Jag missuppfattade din beskrivnng, och ser nu att du inte har nämnt att det finns en förrådsberedare i tanken och därmed faller förvämningen av varmvattnet bort.

Jag skrev att:
-------------------
"Vedspisen ansluter du med separat värmekrets till tanken, och kör en separat cirkulationspump i samband med eldning. Backventil måste monteras på den kretsen."
-----------------
så jag förstår inte att du tolkar det som att det inte går.

Totalt 6 röranslutningar behövs på tanken.
2 st till spis
2 st till värmepump
2 st till komfortvärmen.

C
Fast, moderna markvärmepumpar (markvärme inkluderar väl jordvärme, bergvärme, sjövärme och grundvattenvärme?) ger framledningstemperaturer på uppåt 60 grader, knappast särskilt "lågtemp" väl?

cheetah1:Visst men har du såpass hög framledning så tappar du COP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.