Missförstå mig rätt jag tycker ingenting är fel, dina siffror är inte heller exeptionella men naturligtvis bra, vi har som sagt en förbrukning på drygt 11.700-12.000 kWh totalt om året och det är ok siffror med en IVT490.

Vad jag reagerar lite emot är att du skriver att tillskottslampan mycket sällan lyser och om jag förstår dig rätt även på vintern. Det är detta jag ställer mig lite undrande till.

Du har inte skrivit något om du har kamin och innegivare vilket naturligtvis skulle kunna förklara lite bättre det faktum att tillskottslampan oftast är släckt.
Vi har varken eller hos oss utan bara en vanlig utegivare och framledningstemperaturen styrs av den och dom inställningar jag gjort med kurva och förskjutning och diverse mixtrande med olika parametrar.

Alltså vår IVT styrs av utetemperaturen vilket gör att tillskottslampan tänds oavsett jag vill det eller inte, detta beroende på automatiken i pumpen bl.a gällande varmvatten och annat som jag inte begriper. Ett vinterdygn när det är -5 ute så drar vårt hus drygt 70kWh totalt på dygnet där uppvärmning och varmvatten står för 40-45kWh. I runda slängar står då tillskottet för hälften i vårt fall.

Vad jag fick lärt mig när jag höll på med att få till värmen och inställningar var ju att förutom hålla koll på luftfuktigheten när jag kör på lägsta fläkthastighet men dessutom att inte avfrostningarna ökar då det inte är bra för kompressorn.

Men om jag förstår dig rätt så halverar du lägsta inställbara luftflödet när det är kallt vilket jag läst andra gjort också men att det skulle göra 15-20kWh vid -5 om dygnet och att kompressorn då skulle orka med så pass mycket mer utan hjälp var nytt för mig. Får för mig då att det måste slita oerhört på kompressorn och att den måste avfrosta ofta, rätta mig om jag har fel.

I
Utegivare är bra för att den ger lite framförhållning, dåligt med den är att den mäter temp och 15 grader är 15 grader även om det stormar. Rumsgivaren är bra för den gör att vi får den rumstemp vi har bestämt oss för, dåligt med den är att om det blir en snabb tempväxling ute hinner inte pannan med att värma upp. Bäst är, enligt min mening en kombination av båda. Jag installerade själv en som jag köpte på Elfa för under 10an NTC 60-260-25 om jag mins rätt, samt 10m svagströmsledning 0,25x2. Inte för att jag är snål utan för att återförsäljaren inte ville eller kunde ordna fram en originalgivare. Obs. att egna ingrepp kan påverka ev garanti för övrigt står det hur man gör i manualen.
Om vp skulle gå så kall att den behöver avfrosta då öppnar man bara spjället en aning, för avfrostning är en styggelse som kostar enegi. Det gäller att hitta rätt läge på spjället, har funderat på att göra den automatisk, har köpt grejerna men inte haft tid, kanske sen.
Rätt som du skriver, om avfrostningarna ökar beror det på att förångaren blivit kallare, detta i sin tur betyder att tryckskilnaden mellan hög och låg också har ökat vilket betyder att kompressorn får jobba mer, men jämfört med frysboxen går den ändå ganska snällt. Prova gärna strypa luftflödet genom att blockera luftfiltret lite.

Vi har en IVT 490 och ett hus på 170 m2 i 2 plan. Vi har även en kakelugn som vi eldar mellan 2-3 m3 ved varje år. Förra året gjorde vi av med totalt 12500 kWh inkl hushållsel, dvs ca 6000-7000 kWh i uppvärmning.

• Clipboard01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ion skrev:
Utegivare är bra för att den ger lite framförhållning, dåligt med den är att den mäter temp och 15 grader är 15 grader även om det stormar. Rumsgivaren är bra för den gör att vi får den rumstemp vi har bestämt oss för, dåligt med den är att om det blir en snabb tempväxling ute hinner inte pannan med att värma upp. Bäst är, enligt min mening en kombination av båda. Jag installerade själv en som jag köpte på Elfa för under 10an NTC 60-260-25 om jag mins rätt, samt 10m svagströmsledning 0,25x2. Inte för att jag är snål utan för att återförsäljaren inte ville eller kunde ordna fram en originalgivare. Obs. att egna ingrepp kan påverka ev garanti för övrigt står det hur man gör i manualen.
Om vp skulle gå så kall att den behöver avfrosta då öppnar man bara spjället en aning, för avfrostning är en styggelse som kostar enegi. Det gäller att hitta rätt läge på spjället, har funderat på att göra den automatisk, har köpt grejerna men inte haft tid, kanske sen.
Rätt som du skriver, om avfrostningarna ökar beror det på att förångaren blivit kallare, detta i sin tur betyder att tryckskilnaden mellan hög och låg också har ökat vilket betyder att kompressorn får jobba mer, men jämfört med frysboxen går den ändå ganska snällt. Prova gärna strypa luftflödet genom att blockera luftfiltret lite.
Ja ok, ska prova spärra lite grann i luftfiltret, nu har vi ju - grader även här nere längst i Syd så det skall bli intressant att testa. Tillskottet går med jämna mellanrum nu så inget att förlora.

2-3 m3 vedeldning i kakelugn ger ju att antal kWh till hjälp för uppvärmningen så dom siffrorna är ju inte riktigt jämförbara med oss som bara har pumpen att tillgå. Hade vi haft ekonomi för en sådan när vi byggde hade vi inte tvekat 1 sekund att installera en men tyvärr gick inte det.

Läste i ett annat forum att 2-3m3 vedeldning motsvarar ungefär minst 3-4000kWh så det får du lägga till dom siffror du har på 6-7000kWh kWh och då har ni en förbrukning exkl.huhållselen och ett behov av minst 10.000kWh till uppvärmning och varmvatten alltså totalt ungefär 15500-16000kWh om året, rimliga siffror för 170kvm.

Redigerat:
I
Nu har jag kollat tillskottslampan och mellan -5 och 0 gradigt tänds den periodiskt och tillskott sker med effekter från 0 till 5kW . Så jag förstår att det kan kännas irriterande om man har ett hus med större enegibehov än vad jag har.
Hade jag hamnat i den situationen hade jag kompleterat med en riktigt bra luft luft vp. Hade behovet av varmvatten varit problemet hade det blivit en luft vatten vp, dockad till 490 an. Första alternativet är billigare samt ger högre verkningsgrad och inte att förglömma möjlighet till kylning på sommaren. Andra alternativet är ju mer rejält men dyrt, fördel att man slipper innedelen med fläkt och allt det för med sig.

Jovisst är det irriterande med tillskottslampan men vi har som du att den går in periodvis, vi har mellan 0 och -5 här nu senaste dygnen och tillskottet går in och hjälper till att värma upp framledningstempen med jämna mellanrum sen klarar kompressorn sig själv långa stunder. L/L pump kommer aldrig på tal hos oss utan när vår 490:a ger upp förhoppningsvis om många år så får man se vad som kommit fram på marknaden, om man tittar på det idag så ligger luft/vatten närmast till hands hos oss här nere i Skåne precis som du skriver, här blir det ju inte så kallt några längre perioder.

Har nu spärrat en aning av friskluftsfiltret c:a 20-25% och upplever det nog så att tillskottet lugnat ner sig lite, vaknade imorse och det var -4 och tillskottlampan var släckt när jag tittade till pumpen och kompressorn tuffade på så om det gör någon skillnad är det bra, när pumpen var nyinstallerad lyste tillskottet oavbrutet i princip under +5 så det är ju lite skillnad på elräkningar från nu och då.

Vi har också en 490. År novis i detta ämne...
Att spärra friskluftfiltet, har ni gort det mekaniskt (typ en skiva vid frånluftens inlopp) eller har ni kopplat om fläktkapaciteten genom att flytta kabeln på fläkttransformatorn?

J
Hur ställde ni om inställbara luftflödet??

Bakom panelen (frontpanelen) sitter på höger sida en blank plåt med kretskort m.m. i
Högst upp har jag för mig sitter en trafo med 3 st kablar,en av kablarna skall flyttas till rätt stift !
Allt skall stå i din manual:rolleyes:

J
Västerhaninge 17 skrev:
Bakom panelen (frontpanelen) sitter på höger sida en blank plåt med kretskort m.m. i
Högst upp har jag för mig sitter en trafo med 3 st kablar,en av kablarna skall flyttas till rätt stift !
Allt skall stå i din manual:rolleyes:
Tack, skall kolla på det ikväll.

Stod inget i manualen om det i alla fall, kollade igår.

Som Ion säger kan det vara bra att komplettera med en luf-luft-värmepump. Vår går utan vidare ner till -20 grader, och det blir det ju sällan i skåne. Vid dessa extrema temperaturer ger den fortfarande 2 ggr insatsen (COP 2), vid mildare väder 4-5 ggr (COP 4-5), och på sommaren kan den kyla för en billig peng. Kostar 15-20000kr.

Ett annat alternativ kan vara en pelletskamin i vardagsrummet, men då får man finna sig i att släpa pelletssäckar, sota mm.

/Pontus

John J skrev:
Tack, skall kolla på det ikväll.

Stod inget i manualen om det i alla fall, kollade igår.
Skall finnas 2st manualer ,en för andvändaren och en för instalatören.

Du hittar infon i den senare.

Vi har också en 490:a i ett 180kvm hus i Stockholm och jag är inte nöjd med den värmepanneösningen. Dels tycker jag att parton går för jämnan(inte nu utan när det är kallgrader), dock så har säkert inte ställt in den optimalt men den känns helt klart underdimensionerad för vårt hus och våra behov.

Värmepannan räcker heller inte till om t.ex. hela familjen(har två barn som e 5 & 7 år) ska duscha vid ungefär samma tidpunkt. Jag bävar för hur det kommer bli när de blir större, framförallt dottern...

Nä, det är nog bara konstatera faktum. Jag litade för mycket på säljaren och trodde i min enfald att 490:an var det bätsa och mest optimala för vårt hus.

Ska hem och kolla vår förbrukning idag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.