20 560 läst ·
28 svar
21k läst
28 svar
Räcker det med 180 liter varmvatten?
En 10minuters dusch med modernt munstycke motsvarar ca 125 liter.
Beror ju på hur länge folk duschar och hur varmt man vill ha. Blir ju jobbigt för pumpen att hinna hålla värmen efter ett tag.
Själv har jag 300 liter. Vi är 3st i famlijen.
Kan också tilläggas att 300liters beredaren ger bättre gångtid på pumpen.
Investeringskostnaden är ju inte jättestor. Blir betydligt större om man ångrar sig och ska byta efteråt.
Beror ju på hur länge folk duschar och hur varmt man vill ha. Blir ju jobbigt för pumpen att hinna hålla värmen efter ett tag.
Själv har jag 300 liter. Vi är 3st i famlijen.
Kan också tilläggas att 300liters beredaren ger bättre gångtid på pumpen.
Investeringskostnaden är ju inte jättestor. Blir betydligt större om man ångrar sig och ska byta efteråt.
Redigerat:
Ja det blir str skilland på hur pumpen värmer vatten.
Jag har kört exakt samma pump mot både den inbygda 150 liter beredaren med 45 liters bubbel mantel & kört den mot 300 liter varmvatten beredare med 200 liter ytter mantel.
när pumpen ger över 10kW så värmer den upp de 45 litrarna aldeles för fort, vilket i praktigen ine bär 3 starter för at värma vattnet efter en dursch.
300 liter beredaren kanske startar en gång, eller inte alls, helt beroende på hur varmt vattnet var när man börja.
Jag har kört exakt samma pump mot både den inbygda 150 liter beredaren med 45 liters bubbel mantel & kört den mot 300 liter varmvatten beredare med 200 liter ytter mantel.
när pumpen ger över 10kW så värmer den upp de 45 litrarna aldeles för fort, vilket i praktigen ine bär 3 starter för at värma vattnet efter en dursch.
300 liter beredaren kanske startar en gång, eller inte alls, helt beroende på hur varmt vattnet var när man börja.
Har funderat lite på det här då jag själv har en NIBE F1245 8kw med 180 liters inbyggd varmvattenberedare och har fått komma på ett väldigt bra och pedagogiskt sätt att förklara hur man kan få vattnet att räcka till (fruga som klagade på att det tog slut fort).
jag tror att det finns ca 3st önskemål när man duschar att man vill ha: varmt vatten (40 grader+), hård stråle och duscha länge (20min+)!
med 180 liter kan man endast få 2 av dessa önskemål samtidigt! alternativen är således:
1. duscha varmt med hård stråle men inte så länge.
2. duscha med hård stråle länge men inte så varmt.
3. duscha varmt och länge men med inte så hård stråle.
håller man sig till dessa riktlinjer så räcker 180 liter gott och väl till ett hushåll med 2-3 personer, är man van att bo i lägenhet där man kan få alla 3 önskemål uppfyllda och absolut inte kan välja bort nåt av dom får man köpa till en extra varmvattenberedare! =)
jag tror att det finns ca 3st önskemål när man duschar att man vill ha: varmt vatten (40 grader+), hård stråle och duscha länge (20min+)!
med 180 liter kan man endast få 2 av dessa önskemål samtidigt! alternativen är således:
1. duscha varmt med hård stråle men inte så länge.
2. duscha med hård stråle länge men inte så varmt.
3. duscha varmt och länge men med inte så hård stråle.
håller man sig till dessa riktlinjer så räcker 180 liter gott och väl till ett hushåll med 2-3 personer, är man van att bo i lägenhet där man kan få alla 3 önskemål uppfyllda och absolut inte kan välja bort nåt av dom får man köpa till en extra varmvattenberedare! =)
Är du inte nöjd med strålen, byt till annat munstycke.
jag instalera bergvärme samtidigt som en arbetskamrat, båda hade ca 180L .
jag kinder durcha mer än 25 minuter utan att tappa minsta grad på tempraturen. han kunde bara durcha 8 min.
han hade instalatören där o kolla på pannan vid flera tillfällen, utan att dom hitta nått fel.
Då tog jag o mätte min vatten temp ut ir durchen, samt hur lång tid det tog att fylla en 10 liters hink.
Jag mins inte siffrorna, men jag hade kanske 42-43 grader o det tog kanske 1,5 eller om det kan ha varit 2 minuter att fylla hinken.
han hade samma tempratur ungefär, men hinken fyldes på 20-30 sek.
han montera in en strypning o dytte durch handtag, sen funka det bra!
jag instalera bergvärme samtidigt som en arbetskamrat, båda hade ca 180L .
jag kinder durcha mer än 25 minuter utan att tappa minsta grad på tempraturen. han kunde bara durcha 8 min.
han hade instalatören där o kolla på pannan vid flera tillfällen, utan att dom hitta nått fel.
Då tog jag o mätte min vatten temp ut ir durchen, samt hur lång tid det tog att fylla en 10 liters hink.
Jag mins inte siffrorna, men jag hade kanske 42-43 grader o det tog kanske 1,5 eller om det kan ha varit 2 minuter att fylla hinken.
han hade samma tempratur ungefär, men hinken fyldes på 20-30 sek.
han montera in en strypning o dytte durch handtag, sen funka det bra!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Det är skillnade på pump och pump
Jag hade en ny (2004) IVT luft/vatten i förra huset och nu i dagens hus (2009) en Thermia jordvärme
Båda med 180L. IVT klarade inte av att vi båda vuxna duschade. Idag så kan vi duscha hur länge som helst + nästan hur varmt som helst. Ännu har jag inte stött på att varmvattnet har tagit slut.
Men som det sagts ovan. Ska alla 4 i familjen duscha länge och varmt så kanske man ska fundera på större. Men en större äter energi och därmed pengar. Dumt att ha en massa varmt vatten stående.
Vi tänkte så att den dagen vi monterar in ett stort bubbelbad så tänkte vi ha en inbyggd värmare i badet.
Jag hade en ny (2004) IVT luft/vatten i förra huset och nu i dagens hus (2009) en Thermia jordvärme
Båda med 180L. IVT klarade inte av att vi båda vuxna duschade. Idag så kan vi duscha hur länge som helst + nästan hur varmt som helst. Ännu har jag inte stött på att varmvattnet har tagit slut.
Men som det sagts ovan. Ska alla 4 i familjen duscha länge och varmt så kanske man ska fundera på större. Men en större äter energi och därmed pengar. Dumt att ha en massa varmt vatten stående.
Vi tänkte så att den dagen vi monterar in ett stort bubbelbad så tänkte vi ha en inbyggd värmare i badet.
Har en 1245 och det räcker till både bad och en dusch efteråt tills nästa ska dusha har ju vp gjort nytt vv i alla fall delvis men 1245orna är bra på vv med sin slingberedare och vi har inte tempen ställd på högsta då skulle den lämna ännu mera vv.
Tror man får ur mer vv ur en acktank även med låg temp där pga det finns så mycket varnt vatten runt beredaren så den laddar vattnet fort en vp med mantelberedare har ca 50 liter i manteln inte mycket att ta av fast vp laddar ju hela tiden men den hinner inte ladda i samma fart som vv tappas..obba skrev:
smurfen72 skrev:
ja de kan säkert stämma..
Klicka här för att svara