64 135 läst ·
6 svar
64k läst
6 svar
Element som "knäpper"
Hej,
Jag har ett elemet (vattenburet) som knäpper ungeför en gång var 20:e sekund. Det är inte i ett sovrum vilket jag är glad för men jag är fortfarande fundersam på varför det knäpper? Är det något man kan och bör åtgärda? Jag tror att det låter mer nu vintertid då det är varmt.
Övriga element knäpper också till ibland men inte alls lika frekvent.
Alla tipps på vad orsaken kan vara välkomnas!
Jag har ett elemet (vattenburet) som knäpper ungeför en gång var 20:e sekund. Det är inte i ett sovrum vilket jag är glad för men jag är fortfarande fundersam på varför det knäpper? Är det något man kan och bör åtgärda? Jag tror att det låter mer nu vintertid då det är varmt.
Övriga element knäpper också till ibland men inte alls lika frekvent.
Alla tipps på vad orsaken kan vara välkomnas!
Vild gissning... Kan det vara så att rören skaver mot ev. parkett-/laminatgolv och att temeraturförändringar gör att de utvidgar sig och drar ihop sig något och att det då "skaver" och knäpper. Har själv inkommande vatten i badrummet som sedan går vidare genom väggen till köket och här kan man höra "skavande" ljud när man tappar varmvatten i köket. Då pratar vi ju iofs temperaturförändring från kanske 20 till 60 grader. Nåt annat som möjligen skulle kunna låta är väl termostaten. Har själv aldrig varit med om det men omöjligt är det väl inte.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Knäppningar är ett klassiskt värmepumpsproblem, speciellt om vattenvolymen är lite mindre. Uppvärmning när pumpen går, avsvalning när pumpen står stilla. Så visst är det temperaturutvidgning som skapar knäppningarna, eventuellt att det "sitter tajt" någonstans.
Lösningen kan vara att ha ett pumpsystem som shuntar ut värme kontinuerligt, då varierar inte temperaturerna på radiatorerna över tid. Det är å andra sidan knappast aktuellt då det kräver omfattande förändringar i ditt system.
Så du får väl kolla om rören ligger an mot något och se om du kan justera bort det hela.
Lösningen kan vara att ha ett pumpsystem som shuntar ut värme kontinuerligt, då varierar inte temperaturerna på radiatorerna över tid. Det är å andra sidan knappast aktuellt då det kräver omfattande förändringar i ditt system.
Så du får väl kolla om rören ligger an mot något och se om du kan justera bort det hela.
Det finns två etablerade lösningar för att få bort knäppningar.
Att det sker är just beroende på att de flesta värmepumpar producerar varmvatten och värme separat från varandra, så att när värmepumpen börjar producera varmvatten så stannar cirkulationen i värmesystemet, vilket leder till en rätt snabb nedkylning av hela rörsystemet.
När varmvattenproduktionen i värmepumpen är slutförd så kommer det en "puff" med upp till 55 gradigt vatten ut i värmesystemet, det gör att metallen rör på sig.
Att lokalisera ett sån "knäpp" eller "gnissel" kan vara oerhört svårt.
Det kan uppstå i ett klammer, i en vägg igenomföring.
Eller i vissa radiatortyper även i plåten.
Genom att installera en "By-Pass" så säkerställer man cirkulationen i värmesystemet vilket också fördelar värmen jämnare ut i värmesystemet.
Alternativt så kan man installera en "knäpp tank" som vissa kallar den.
Som ger ett litet vattenmagasin av varmt vatten som gör nedkylningen aningen långsammare.
Min rekommendation ( om jag tillåts ge en ) är att installera en By-pass.
Då den ger en jämnare gång på din värmepump.
Och på sikt även lite bättre ekonomi.
(En By-Pass är en koppling mellan stigare och retur, samt en extern cirkulationspump på stigarledningen.)
Att det sker är just beroende på att de flesta värmepumpar producerar varmvatten och värme separat från varandra, så att när värmepumpen börjar producera varmvatten så stannar cirkulationen i värmesystemet, vilket leder till en rätt snabb nedkylning av hela rörsystemet.
När varmvattenproduktionen i värmepumpen är slutförd så kommer det en "puff" med upp till 55 gradigt vatten ut i värmesystemet, det gör att metallen rör på sig.
Att lokalisera ett sån "knäpp" eller "gnissel" kan vara oerhört svårt.
Det kan uppstå i ett klammer, i en vägg igenomföring.
Eller i vissa radiatortyper även i plåten.
Genom att installera en "By-Pass" så säkerställer man cirkulationen i värmesystemet vilket också fördelar värmen jämnare ut i värmesystemet.
Alternativt så kan man installera en "knäpp tank" som vissa kallar den.
Som ger ett litet vattenmagasin av varmt vatten som gör nedkylningen aningen långsammare.
Min rekommendation ( om jag tillåts ge en ) är att installera en By-pass.
Då den ger en jämnare gång på din värmepump.
Och på sikt även lite bättre ekonomi.
(En By-Pass är en koppling mellan stigare och retur, samt en extern cirkulationspump på stigarledningen.)
Stort tack för era matnyttiga tipps och funderingar. Skönt att veta att jag troligen inte är ensam om "problemet". Jag skall beställa en service av värmepumpen och hör då med teknikern kring era funderingar.
En liten fundering till: Är problemet något man bör åtgärda i annat syfte än att slippa ljudet? Kan något ta skada som man slipper om man installerar en "By-Pass"?
En liten fundering till: Är problemet något man bör åtgärda i annat syfte än att slippa ljudet? Kan något ta skada som man slipper om man installerar en "By-Pass"?
Rent generellt bör man montera en bypass..d00ape skrev:Stort tack för era matnyttiga tipps och funderingar. Skönt att veta att jag troligen inte är ensam om "problemet". Jag skall beställa en service av värmepumpen och hör då med teknikern kring era funderingar.
Att förklara varför kräver mycket text..
Men om man läser kylteknik så fårstår man vikten av att säkerställa varje krets egen cirkulation.
VP´n är en egen krets.
Värmesystemet är en..
INget kan gå fel..
Tvärtom så kan det göra att VP´n går mer harmoniskt.
Det blir inte jämnare gång på vp med bypass men det kommer att gå mera ström i och med att det krävs en extra cirkpump som måste köras med högre hastighet än den interna. Jag tycker det är bättre att satsa på en knäpptank på ca 100 liter då kommer vp att jobba längre och stå längre vilket är bra samt att temp svängningarna i systemet blir mindre
Klicka här för att svara