3 999 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Några frågor om Thermia Atria som jag ev. ska köpa.
Hej!
Ja, som rubriken avslöjar så funderar jag ev. på en Thermia Atria.
Är det så att kompressorn finns i innedelen på denna värmepump? Vad jag har förstått så har andra tillverkare kompressorn i utedelen(?). Om det är så, låter det mycket om innedelen i så fall? Enl. deras spec låter den mellan 42-48 dB(A) beroende på storlek, så det känns kanske inte så mycket men det kanske låter mer emellanåt?
En fördel att ha kompressorn i innedeln är att man kan ha långt avstånd mellan utedel och innedel utan för stora förluster. Enl. installatören säger Thermia att avstånd upp till 60m är möjliga och 30m avstånd är helt utan förluster. Stämmer allt detta?
Tacksam för råd!
Mvh
Mats
Ja, som rubriken avslöjar så funderar jag ev. på en Thermia Atria.
Är det så att kompressorn finns i innedelen på denna värmepump? Vad jag har förstått så har andra tillverkare kompressorn i utedelen(?). Om det är så, låter det mycket om innedelen i så fall? Enl. deras spec låter den mellan 42-48 dB(A) beroende på storlek, så det känns kanske inte så mycket men det kanske låter mer emellanåt?
En fördel att ha kompressorn i innedeln är att man kan ha långt avstånd mellan utedel och innedel utan för stora förluster. Enl. installatören säger Thermia att avstånd upp till 60m är möjliga och 30m avstånd är helt utan förluster. Stämmer allt detta?
Tacksam för råd!
Mvh
Mats
Jag har läst en del där, men jag tycker tyvärr inte att det är så lätt att hitta svar där på så här förhållandevis "enkla" saker, utan mest "vilken menyrad man skå gå in på i styrsystemet för att sänka kurvan...".
Men visst, jag kunde kanske ställt samma fråga där som här...
Men visst, jag kunde kanske ställt samma fråga där som här...
Kompressorn sitter inne och den "roterar" brine till utedelen, där sitter en "kylare" och en 2 hastighetsfläkt några givare.
Den har samma ljudnivå som en "vanlig" begvärmepump, även utedelen med fläkten har låg ljudnivå.
Att pumpa brinen 30 m kan inte innebära några problem
Den har samma ljudnivå som en "vanlig" begvärmepump, även utedelen med fläkten har låg ljudnivå.
Att pumpa brinen 30 m kan inte innebära några problem
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
Det stämmer att kompressorn sitter inne. Det som finns utomhus är en radiator och en fläkt.
Den låter som en bergvärmepump, inte överdrivet störande men inget man vill ha i sovrummet. Det låter fullt rimligt att man skulle kunna ha så långa avstånd mellan delarna, men jag vet inte.
Vi har en sådan i fritidshuset, när vi köpte den installationen så hittade jag inget annat fabrikat (av luft/vatten pumpar) som hade "hela pumpen" inomhus. I de flesta andra verkade det som man skulle ha radiatorvatten ut till pumpen utomhus. Kändes inte rimligt.
Den låter som en bergvärmepump, inte överdrivet störande men inget man vill ha i sovrummet. Det låter fullt rimligt att man skulle kunna ha så långa avstånd mellan delarna, men jag vet inte.
Vi har en sådan i fritidshuset, när vi köpte den installationen så hittade jag inget annat fabrikat (av luft/vatten pumpar) som hade "hela pumpen" inomhus. I de flesta andra verkade det som man skulle ha radiatorvatten ut till pumpen utomhus. Kändes inte rimligt.
Daikin, som vi har, har likadant - kompressorn i innedelen och brine cirkuleras till utedelen i stället för vatten. Det tycker jag är en bra lösning. Bl a slipper man risken att kretsen fryser.
De som brukar ha något att invända mot det där arrangemanget är de som vill hempula hela installationen, eftersom det att det är köldmediet som cirkuleras mellan enheterna gör att man måste vara auktoriserad kylmontör (eller vad det heter) för att koppla ihop det hela.
De som brukar ha något att invända mot det där arrangemanget är de som vill hempula hela installationen, eftersom det att det är köldmediet som cirkuleras mellan enheterna gör att man måste vara auktoriserad kylmontör (eller vad det heter) för att koppla ihop det hela.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 863 inlägg
jag har läst på Daikins hemsida, inget är tydligt men jag tolkar det som att kompressorn sitter i utomhusdelen på deras beskrivning.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden