8 258 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Hög elförbrukning med tillsats Nibe 1245-8kW
Hej! Har haft min Nibe 1245 i 20 dagar nu och kör med elpatron fram till borrning förhoppningsvis före jul men förmodligen först i januari! Jag har en radikal höjning av elförbrukningen och de senaste 3 dygnen har snittat 92 kWh/dygn! Det drog runt 70 ett tag och vi hade inte ens 16 grader inne. Enligt entreprenör var det normalt att det drog 70 KWh/dygn men igår var en Nibe-representant ur och räknade ut att pumpen drar runt 18 kWh/dygn och att vi bör ta ut en elektriker som kan kolla efter andra fel. Det är ju rätt stor skillnad på 18 och 92kWh. Är det troligt att något annat har gått sönder i huset precis i samband med installation av värmepumpen? Har nya vitvaror som inte har visat några tecken på funktionsfel.
Kåken är en enplansvilla på 110 m2 med totalt 13 element. Vi är 2 personer som är lågförbrukare av hushållsel och duschar gör vi på jobb/träningar.
Utegivaren sitter dessutom i skyddat söderläge och visar 11 grader på dagen trots minusgrader! Det hade ingen betydelse menade Nibe-mannen eftersom pumpen kollar av innegivaren också och styrs av kurvlutningen.? Väldigt konstigt resonemang. Dessutom var inte innegivaren aktiverad! Jag aktiverade den nyss och ställde temp på 21 grader. Nu har vi 19 grader vid innegivaren (pga eldning i kamin) och elementen jobbar.
Vad ska jag göra?? Kan dom ha kopplat något fel? Dom som installerade hade aldrig sett en sån pump !? Man kanske kan stänga av pumpen ett dygn och kolla om förbrukningen går ner. Har ingen direkt lust att ta ut elektriker om jag kan lösa det själv. Jag ångrar verkligen mitt val av offert. Den var dyrast och kändes seriösast men hade jag valt en av de mindre firmorna så hade jag förmodligen haft ett borrhål nu och sluppit oroa mig. Saknar min vedpanna mycket. :´(
Kåken är en enplansvilla på 110 m2 med totalt 13 element. Vi är 2 personer som är lågförbrukare av hushållsel och duschar gör vi på jobb/träningar.
Utegivaren sitter dessutom i skyddat söderläge och visar 11 grader på dagen trots minusgrader! Det hade ingen betydelse menade Nibe-mannen eftersom pumpen kollar av innegivaren också och styrs av kurvlutningen.? Väldigt konstigt resonemang. Dessutom var inte innegivaren aktiverad! Jag aktiverade den nyss och ställde temp på 21 grader. Nu har vi 19 grader vid innegivaren (pga eldning i kamin) och elementen jobbar.
Vad ska jag göra?? Kan dom ha kopplat något fel? Dom som installerade hade aldrig sett en sån pump !? Man kanske kan stänga av pumpen ett dygn och kolla om förbrukningen går ner. Har ingen direkt lust att ta ut elektriker om jag kan lösa det själv. Jag ångrar verkligen mitt val av offert. Den var dyrast och kändes seriösast men hade jag valt en av de mindre firmorna så hade jag förmodligen haft ett borrhål nu och sluppit oroa mig. Saknar min vedpanna mycket. :´(
Hej Verkligen tråkig läsning.1245 är väll ingen ovanlig pump så det låter lite konstigt om dom aldrig har sett någon sådan tidigare.Håller helt med dig att stänga av 1dygn och se var du har för förbrukning.Tycker nibe killen borde se om dom har kopplat galet.Nästan så man har lust att köpa billiga el-element om du ska vänta till januari(låter helt galet) med att få borrat.Menar dom verkligen att du ska få vänta tills januari?Och i så fall utan någon kompensation?.
Nu har jag inte en 1245 utan en 1150 så mina svar utgår från denna:
1. När man kör 1150 i "reservläge" på elpatron är ALL styrning bortkopplad. Givarna har mao ingen inverkan.
2. Att det går åt 70-90 kWh/dygn på elpatron är inte så uppseendeväckande. Att 18 skulle räcka är ju bara fånigt.
3. När du försöker dra upp temperaturen kommer det temporärt att gå åt mer energi tills hela husstommen är uppvärmd.
På 1150 finns det en mekanisk termostat under kåpan som man ställer in värme med i reservläget.
Tag fram manualen och kolla om din pump funkar på samma sätt.
1. När man kör 1150 i "reservläge" på elpatron är ALL styrning bortkopplad. Givarna har mao ingen inverkan.
2. Att det går åt 70-90 kWh/dygn på elpatron är inte så uppseendeväckande. Att 18 skulle räcka är ju bara fånigt.
3. När du försöker dra upp temperaturen kommer det temporärt att gå åt mer energi tills hela husstommen är uppvärmd.
På 1150 finns det en mekanisk termostat under kåpan som man ställer in värme med i reservläget.
Jag tog en stor firma som var NIBE-återförsäljare för att jag ville ha rätt kompetens. Dom började riva loss isoleringen i pumpen när dom skulle installera men avbröt och bestämde sig för att läsa manualen. :O Rätt irriterande. Han från NIBE som var ut o kollade igår kändes inte så haj. När han gjorde en tempändring så tryckte han på tillbakaknappen istället för OK 2 ggr på raken och missade det själv båda gångerna så jag fick korrigera honom. Lite skrämmande. Jag har varit inne på det där med konvektorelement för att kunna ha full koll på förbrukningen men nu får jag höra från olika håll att det är en normal förbrukning så jag är aningens förvirrad. Någon form av kompensation kommer jag att kräva eftersom det drar ut på tiden. :@växelventil skrev:Hej Verkligen tråkig läsning.1245 är väll ingen ovanlig pump så det låter lite konstigt om dom aldrig har sett någon sådan tidigare.Håller helt med dig att stänga av 1dygn och se var du har för förbrukning.Tycker nibe killen borde se om dom har kopplat galet.Nästan så man har lust att köpa billiga el-element om du ska vänta till januari(låter helt galet) med att få borrat.Menar dom verkligen att du ska få vänta tills januari?Och i så fall utan någon kompensation?.
1.Det står inte mycket information i manualen om tillsatsdelen. :S Mest effekttabeller som jag inte förstår.mycke_nu skrev:Nu har jag inte en 1245 utan en 1150 så mina svar utgår från denna:
2-3. Är det alltså normalt? Jag tycker det är jättekonstigt att det kunde dra så mycket el utan att ge någon direkt värme. När det drog 70 så hade vi knappt 16 grader och då stödeldade vi i kaminen. Nu har vi värme så jag hoppas att det är som du skriver, en temporär grej och att elförbrukningen nu kan stabiliseras.
Energin (värmen) från alla kilowattimmarna kan inte bara försvinna, så den finns helt garanterat i huset.
Körde själv på patron under installationen i december förra året, det gick åt 180 kWh vissa dygn (300 m2). När väl stenkåken hade blivit genomvarm lugnande det ner sig lite.
Körde själv på patron under installationen i december förra året, det gick åt 180 kWh vissa dygn (300 m2). När väl stenkåken hade blivit genomvarm lugnande det ner sig lite.
Hej det du kan kolla är att i meny 4.2 att den står i läge tillsats och att inte vv står i läge lyx.
Redigerat:
Hade själv en 1245-10 på endast tillskott under ett par veckor. Kan säga att förbrukningen pendlade mellan 50-130 kWh per dygn. Var i oktober månad och värmer 240 kvm i Norrbotten. Regleringen i Niben fungerar även fast man kör tillskott...
Hej vet om din vp står i reservläge sf1 och om dom kör på reservlägestermostaten fd1-bt30 (sitter till vänster i mitten på kopplingsplinten) där sitter en termostat som du kan ställa framledningtemperaturen mellan 35-45grader.skruvar du till vänster så minskar du temperaturen.
Nu har jag haft värmedelen avstängd i ett dygn och sett att det är den som drar el. Så varmvatten och hushållsel = 15 kWh vilket motsvarar min tidigare förbrukning.
Eftersom jag bara kryssade ur värmen så gick frostskyddet in och ville värma. Det gick ut värme på elementen så jag drog igen alla termostater. Var tar den säkerhetsfunktionen sin värme ifrån? Det lät inte alls lika om apparaten som när jag kör med värmefunktionen.
Jag kan iaf utesluta att någonting annat är trasigt i kåken och får väl bita i det sura och bidra till lite Vattenfall bonusar.
Tack för all respons.
Eftersom jag bara kryssade ur värmen så gick frostskyddet in och ville värma. Det gick ut värme på elementen så jag drog igen alla termostater. Var tar den säkerhetsfunktionen sin värme ifrån? Det lät inte alls lika om apparaten som när jag kör med värmefunktionen.
Jag kan iaf utesluta att någonting annat är trasigt i kåken och får väl bita i det sura och bidra till lite Vattenfall bonusar.
Tack för all respons.
Klicka här för att svara