Som rubriken lyder, har milt sagt lite strul med min luft/luft-pump som är av den enklaste sorten dvs on/off (ingen inverter).

* Den ger noll värme från innedelen, mest svag ström av ljummen luft.
* Nedersta fjärdelen av utepaketet igenfruset
* Värmeslingan fungerar men räcker inte till då avfrostningen inte verkar gå som den skall.
* Extrem hög tempskillnad mellan de två olika rören mellan ute/innedel, kokhet, sval.

Några ideer? För lite gas i den eller vad?

/Kent

Låter som det har läckt lite och är brist på köldmedium.

Hur gammal är pumpen? Kanske lönt att titta på en ny istället för att reparera den andra med tanke på att det är en on/off.

Tror den är fem år cirka.
Blev dock märkligare nu när jag eldar i kaminen i samma rum, då drar den igång med betydligt bättre effekt *fattar noll*
Verkar precis som om styrningen fått en allvarlig knäpp, ett alternativ vore att kortsluta rumsgivaren ett tag (dvs termistor) alternativt göra avbrott där och se hur det funkar då. Skälet jag inte gjort det är att den kontakten verkar sitta något trångt till på kretskortet i innedelen.

Påfyllning av köldmedia kan nog grannen hjälpa mig med, men frågan är var den läckt då, noll ide att fylla på om man inte har det helt tätt.

/K

*funderar* Tänker jag rätt nu när jag tror att en pump med brist på köldmedia reagerar precis som ovan?
Dvs den kan inte avfrosta eller ge vettigt utbyte utan tillförsel ifrån innedelen?
I så fall så nej, det är inte lönt ens att fundera på att fylla på gas så det får bli en ny som julklapp till huset *mutter*

Hmm, nån som vill ha en billig värmepump? *S*

/K

Dom problem du nämner i första inlägget är typiska vid gasbrist i värmepumpen.
Kan även bero på att kompressorn krånglar eller expansionsventilen men sådant är knappt lönt att fixa på en liten billig maskin.
Har grannen läcksökare kan man försöka kolla om det är något enkelt läckage.

Orkade inte försöka fixa den, blev en enkel Jula-pump istället som monteras imorgon.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.