Hej,

Jag behöver tappa ur varmvattnet på min nya Atria 10 därför att jag ska flytta den en liten bit (hellre flytta 260 kg än 440kg). Tyvärr hade min installatör "jäkligt brått" och "hann" inte visa mig ett skvatt om hur pumpen fungerade så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med min fråga. Jag kan se två st avtappningskranar, men vilken är vilken? Och vad är den andra till, brine eller radiatorkretsen?

Mvh
Mats

• Avtappning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar utan att ha koll på Thermia men det brukar inte sitta avtappning på beredare man får i så fall koppla en slang till kallvatten in och genom hävert suga ur vattnet eller med nån typ av pump eller ring till ditt lokala gym och flytta med vatten i. Men ska den flyttas måste ju alla ledningar ändras ?

Jasså, det brukar inte finnas någon avtappning... Ja, du har nog rätt för ingen av kranarna verkar vara för att tappa av vattnet när man tittar på var de sitter. Hmmmpf, för mig är det lika dumt att snåla in på en avtappningskran på en vv-beredare som det skulle vara att spara in på en bottenplugg på en bil, säg till en bilmekare att du får hålla bilen upp och ner om du ska ha ut oljan!

Den ska bara flyttas några cm(!), så flexslangarna till radiatorerna och PEM-slangen på köldbärarsidan tillåter denna justering. Det "enda" jag får gör om är kopparrören med kallvatten in och varmvatten ut.

Så går det när man inte blir nöjd med vad hantverkarna presterar. Vill man få något bra gjort, får man göra det själv :@

Nån cm ska du nog kunna flytta ändå men akta ryggen. Är nog inte så ofta avtappningen används hur ofta flyttar men en vp oftast 1 gång när den skrotas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.