Jag börjar komma fram till att jag ska byta pump hemma, om du inte sett och undrar varför så är denna tråden grunden till det.
Vad ska jag tänka på när jag ser efter en nya luft/luft värmepump? Om huset är på ca. 100 Kvm hur många % extra ska jag ta? Ska jag ta en pump för ytan 100-150 kvm eller vad? Jo en aningens novis på detta men vill med detta skapa en grund för hur jag ska tänka innan jag skrider till verket med att plocka offerter mm Eller jag kanske ska låta de som får möjligheten att lämna offert att plocka fram det MEN jag vill som sagt vara lite påläst så det inte kommer med något erbjudande uppåt väggarna.
Har tittat en del på http://www.polarpumpen.se/
Tack! :blushing:
Vad ska jag tänka på när jag ser efter en nya luft/luft värmepump? Om huset är på ca. 100 Kvm hur många % extra ska jag ta? Ska jag ta en pump för ytan 100-150 kvm eller vad? Jo en aningens novis på detta men vill med detta skapa en grund för hur jag ska tänka innan jag skrider till verket med att plocka offerter mm Eller jag kanske ska låta de som får möjligheten att lämna offert att plocka fram det MEN jag vill som sagt vara lite påläst så det inte kommer med något erbjudande uppåt väggarna.
Har tittat en del på http://www.polarpumpen.se/
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Ta en som är lite större än vad du tror, jag har en Mitsubishi vabh25 och när det är -15 så önskar man att det var bättre blås). (har 142m2 enplansvilla med öppen planlösning) I köksdelen av kök/vardagsrummet så är det 23c i bortre delen av vardagsrummet 21 och i sovrummen är det 19-20.
Vi har ett hus på två plan ca 140 kvm Installerat förra hösten, Mitsubishi msz fd25 (6,3 kwh) install. kostn. ca 22000:- med rotavdrag. Uteenheten sitter på framsidan av huset max 5 meter från inneenheten.
Man ska nog köpa en större maskin än vad man tror att man behöver och ett känt fabrikat
med "goda vitsord"
Har sänkt årsförbrukningen från ca 20500 till 13400 kwh. Fungerar utmärkt även vid -20C i Sundsvall. Avfrostning tar 8-10 min max. Avfrostar 2 ggr på 3 tim.
Problemet med två plan är att få upp värmen till övervåningen.
Vi har några element i köket på på låg värme när det kryper under 20 grader vid köksfönstret.
På källarplan där inneenheten sitter blir det varm som "i en bastu". Utblåsningstemp. från inneenheten varierar från 45-56 grader , väldigt varmt alltså. Då är den inställd på ca 28 grader.
(Nervåningen fungerar utmärkt som torkskåp också).
Funderar på att sätta nån tystgående fläkt, som trycker upp varmluften, för att slippa att ha nån el på i övervåningen. Då ska man ta luften, som är närmast taket, att trycka upp till övervåningen. Samtidigt måste man ha "öppet" någonstans på övervåningen, annars kan inte luften tryckas upp (den måste ut också om man fyller på med mera luft nerifrån)
Kostar nog några tusen att lösa. Bra fläktar på 130 kubikmeter/min. kostar ca 1600:- + lite kanaldragning.
Hoppas min information är till nån nytta /KG i Sundsvall
Man ska nog köpa en större maskin än vad man tror att man behöver och ett känt fabrikat
med "goda vitsord"
Har sänkt årsförbrukningen från ca 20500 till 13400 kwh. Fungerar utmärkt även vid -20C i Sundsvall. Avfrostning tar 8-10 min max. Avfrostar 2 ggr på 3 tim.
Problemet med två plan är att få upp värmen till övervåningen.
Vi har några element i köket på på låg värme när det kryper under 20 grader vid köksfönstret.
På källarplan där inneenheten sitter blir det varm som "i en bastu". Utblåsningstemp. från inneenheten varierar från 45-56 grader , väldigt varmt alltså. Då är den inställd på ca 28 grader.
(Nervåningen fungerar utmärkt som torkskåp också).
Funderar på att sätta nån tystgående fläkt, som trycker upp varmluften, för att slippa att ha nån el på i övervåningen. Då ska man ta luften, som är närmast taket, att trycka upp till övervåningen. Samtidigt måste man ha "öppet" någonstans på övervåningen, annars kan inte luften tryckas upp (den måste ut också om man fyller på med mera luft nerifrån)
Kostar nog några tusen att lösa. Bra fläktar på 130 kubikmeter/min. kostar ca 1600:- + lite kanaldragning.
Hoppas min information är till nån nytta /KG i Sundsvall
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Falkens skrev:Jag börjar komma fram till att jag ska byta pump hemma, om du inte sett och undrar varför så är denna tråden grunden till det.
Har tittat en del på [länk]
Jag har efter senaste inlägget (mitsubishi FD25, 6,3 kw) , gjort en del ingrepp som avsevärt höjt temp. på övervåningen. Eftersom jag i källarplanet har en temp. på ca 28-30C närmast taket, vid väggen till trappen, tänkte jag göra (en genväg för luften) en öppning där, in mot trappen, för att luften inte ska behöva göra så lång omväg, för att ta sig upp på övervåningen. Gjorde en öppning på ca 60x30 cm, för att få plats med ev. två fläktar. Efter denna håltagning steg värmen 1,5-2 grader på övervåningen utan fläkt !! Satt sedan en bordsfläkt från claes Olsson för ca 150:- dia. ca 23cm, vid håltagningen, riktad uppåt.
Då steg temp ytterliggare, minst 0,5 grader på övervåningen.
Så vid en utetemp på kring 0-grader. Har jag ca 22 grader vid köksfönstret och 23-24 grader uppe på övervåningen. Inget rum på övervåningen ligger under 21,5grader. En höjning mot tidigare på minst 2-2,5 grader. Dessutom har jag sänkt temp. på inneenheten från 26 till 24 grader. Med denna inställning har jag minst 23 grader uppe, hela dygnet.Väldigt stor skillnad bara genom håltagning och en billig fläkt som inte har nån störande ljudnivå heller. Kommer antagligen att sänka elförbrukningen ytterliggare, eftersom ingen stödvärme kommer att behövas på övervåningen. Har sänkt elförbrukningen från ca 20500 till 13400 kwh, på ett år. Bifogar en bild på "ingreppet"
Lycka till ni som har liknande funderingar. /KG Unander
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden