Hej!

Har en IVT pump som larmar pressostat kont låg (LP) och har nyligen haft en servicekille som tittat på den. Tydligen kan man inte mäta upp kylkretsarna på den här årsmodellen utan att svetsa på delar.

Larmet löser ut omedlebart efter ett reläklick och kompressorn ska gå igång (kompressorn går f.ö. att köra igång via servicemenyn).

Frågan är om jag ska låta dom felsöka vidare och byta det dom tror, förångare, expansionsventil, säkerhetsventil (den läcker) och ev även expansionskärl samt fylla på med nytt kylmedie.

Eller som dom uttryckte det, pumpen är skitgammal så det är ingen idé att kosta på, byt ut den! En kostnad på 46' och då blir jag isåfall inte fakturerad för arbetet som redan är gjort, och man kommer att återta kraftkortet som var bränt och byttes vid första besöket. (1680:- arb.kostnad + 2500:- för kortet )

Har någon erfarenhet av att byta förångaren på en 490?, vad går det på c:a? och hur lång tid kan det ta? Deras timtaxa är ju nästan värre än vad en SAP konsult tar ut så det lär ju bli en slant om det ska meckas hela dagen!

Alternativet är ju om en icke IVT certad röris kan få tag i reservdelar och fixa det till en humanare kostnad..

Mvh Hedman, Västerås

A
9 år gammal och dags att skrota?

Låter inte som man skall köpa pump från IVT

Nej, man kan tycka att den borde hålla en 6-7 år till ialla fall. Hur mycket mer kan paja på en hel pump egentligen? En ny kompressor kostar som exempel13.000:- att byta ut genom IVT Service center. Tycker det låter horribelt för en sån liten kompressor. (2kw)

Jag ringer en kylfirma imorgon som får mäta upp och trycka systemet och ta beslut efter det!

- Hedman

ClasseClas
Hej, den avgörande faktorn om du ska reparera eller ej beror på om din IVT490 ger en rimlig uppvärmningsekonomi. Om den är för klen så är det bättre att investera i en modernare produkt som ger bättre energibesparing, speciellt med tanke på repkostnaden. För egen del räcker min IVT490 och jag kan aldrig räkna hem en bergvärmeinvestering och ej heller en modernare FLVP som tex en Comfortzone.

Det är sant, visserligen skulle det vara trevligt att krana ur lite mer energi mha en comfortzone, men 490:n räcker bra till. 120kvm enplansvilla m golvvärme, byggår 2002. Den räcker till behovet som jag ser det!

Btw, servicekillen var intresserad av att köpa min pump privat om jag skulle byta ut den... får mig att vilja låta någon annan ta en titt först!

- Mvh Hedman

Jag tog hit en kylkille som punkterade kylslingan, tömde kretsen, lödde på nya anslutningar och återfyllde med gas. Nu fungerar pumpen igen! Förmodligen är läckan så pass liten att den kan gå ett par år till enligt honom.

Varför?!? gör inte IVT detta i första hand?!... dom skulle byta en massa prylar (hela kompressorkittet) utan att ens veta varför, då dom inte kunde mäta köldkretsen. Det tog 20 min för den här killen... man blir förbannad när man tvingas byta prylar i onödan. Och ja, det kanske läcker ut på sikt, vi får se hur länge det funkar...

Nåja, jag är nöjd nu iallafall!

- Hedman

ClasseClas
Intressant! Vad fick du betala?

Jag är bekant med kylteknikern så det blev närmast gratis :) Jag vet inte vad 1kg gas, några löd(svets?)fogar samt en nippel för gaspåfyllning kan gå på riktigt.. sen arbetskostnaden då, men det gick ju väldigt snabbt!

Nu är det bara en läckande säkerhetsventil som ska bytas, sen tuffar den som tåget. Den byter jag nog själv dock.

- Hedman

...därav var servicekillen intresserad. Fan att man alltid måste vara på sin vakt. Sköna pengar sparade!

IVT (eller någon annan certad kylfirma på arbetstid) fyller inte en anläggning som småläcker då detta är olagligt och dom kan få skit för det pga stäng kontroll av swedac, sen kan jag tycka som många andra att har man en läcka som tappar 10-15 g / år så är det mer ekonomiskt att fylla var 3-4:e år än lägga 10-20 papp på delar + jobb . 1 kg ren gas (r407 eller R410) kostar ca 400-600 kr , sen kan man ju alltid återanvända gas från en pump till en annan bara det är samma typ av gas.

Kan dock reagera när en kyltekniker konstaterar ett läckage och sedan fyller upp och säger att du kan köra ett par år till..

Hade han sitt personliga certifikat????

Säkerhetsventilen blir nog lite knepigt för dej att byta själv. Be din bekant att byta den åt dej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.