Hej,

Har precis flyttat in i ett hus med direketverkande el och en panasonic LVP. Har nog förstått det mesta av pumpen utom en sak: hur känner den av värmen i den yta den värmer?
Är det fjärren som är sensor?

Jag har ställt in den på 22 grader, pga renovering är alla el-radiatorer på nedervåningen borttagna. Jag tycker då att pumpen borde jobba på hårt, men det verkar nöjd med att hålla cirka 17 grader i utrymmet. Den jobbar alltså inte speciellt hårt vad jag upplever.

Har jag missförstått något här? Eller borde inte pumpen (skulle vilja kalla den för normal i storlek) klara av 80m2 i när det inte är kallare än 0 ute?

Har nu ställt den på 30 grader och då kör den på. men det kan väl inte vara meningen att den ska vara inställd på det ifall man vill ha 20 grader?

Pumpen känner temperaturen på den luft som den suger in. Sitter den monterad vid taket har du antagligen 20 grader där uppe även om det är 17 grader längre ner i rummet.

Ev kan det hjälpa att rikta utblåset mer nedåt.

Prova att damsuga rent alla filter på inomhusdelen , min pump felar på värmen då dom blir dammiga.
Ställ även in fjärrkontrollen på heat annars så kommer maskinen att slå igång ac funktionen när den uppnår rätt temperatur. Jag har en (normalstor panasonic) och värmer utan problem upp mitt 115m2 enplanshus.
Den klarade -20grader förra vintern men jobbade då ganska hårt...för att hålla +19 inne.

@mycke_nu
Ah, det var verkligen en ögonöppnare. Borde förstått att det var så som den kände av temperaturen. Jag lurades antagligen av förre ägaren som haft fjärren monterad på väggen ung som en tempsensor. Då kan jag lika gärna ha den liggande i en låda alltså?

@Micro tack för tipsen, gjorde faktiskt precis rent den. Den var riktigt igen dammad av slipdamm efter målarna...

Hoppas att den ska fungera bättre nu. Som jag tolkar infon får jag ställa in den på några grader mer än vad jag önskar här innen för att kunna nå min temp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.