9 207 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Bergvärme nybygge
Sida 1 av 2
Vi bygger ett nytt hus i Stockholmsområdet och har tänkt installera bergvärme, hustillverkaren har räknat ut att det behövs en 8kW pump och 140 m aktivt borrhål.
Huset är på 100+100 kvm, vi ska även värma ett 60 kvm garage.
Vad har ni andra som har bergvärme i nybyggda hus för effekt och borrdjup?
Någon som tror att det skulle löna sig att borra djupare?
Hej Om du ska värma 260kvm med en 8kw tycker jag låter lite.Gå upp ett snäpp 10kw och en borra på 200m.Om du tänker köra på en 8kw så borra 160m.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Du bör kanske inte förlita dig på hustillverkaren endast här. Prata med en bergvärmeinstallationsfirma, de kan ta fram en preliminär beräkning på några minuter.
Nu är väl ios. användare växelventil här ovanför mer kunnig än jag på det här området tror jag (så lita mer på honom än på mig). Men jag tycker inte att storleken låter helt orimlig för ett nytt hus med modern isolering.
Vi satte in bergvärme (12 kw Thermia, 220m hål) i somras, vårt hus är från 30- talet, men en del av ytan är tillbyggd med modernare isolering. Vi har 216kvm boyta och 97 kvm delvis uppvärmd källare.
Hittills har det fungerat enl. förväntningarna (dec 2010 förbr: ca. 7000 kwh, dec 2011 förbr. 1200 kwh), men denna vinter har ju hittills varit lite för mild för att man skall kunna säga att pumpen fått visa vad den går för.
Om 12 kw funkar på vårt hus med dålig isolering så känns det inte orimligt att 8kw skulle funka på ett modernt hus. Vår årsförbr. före pumpen låg på ca 37 - 38 000 kwh. Alla siffror inkluderar hushållsel.
Nu är väl ios. användare växelventil här ovanför mer kunnig än jag på det här området tror jag (så lita mer på honom än på mig). Men jag tycker inte att storleken låter helt orimlig för ett nytt hus med modern isolering.
Vi satte in bergvärme (12 kw Thermia, 220m hål) i somras, vårt hus är från 30- talet, men en del av ytan är tillbyggd med modernare isolering. Vi har 216kvm boyta och 97 kvm delvis uppvärmd källare.
Hittills har det fungerat enl. förväntningarna (dec 2010 förbr: ca. 7000 kwh, dec 2011 förbr. 1200 kwh), men denna vinter har ju hittills varit lite för mild för att man skall kunna säga att pumpen fått visa vad den går för.
Om 12 kw funkar på vårt hus med dålig isolering så känns det inte orimligt att 8kw skulle funka på ett modernt hus. Vår årsförbr. före pumpen låg på ca 37 - 38 000 kwh. Alla siffror inkluderar hushållsel.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Du kan inte bara slänga in en 10kw pump som växelventil föreslår, du måste ta hänsyn till vattenvolym i värmesystemet också. Du bör ha en vattenvolym på ca 25liter per kw, alltså en 10kw pump behöver 250liter vatten att jobba mot, för att få bra driftstider. Om du inte har den volymen kommer du behöva öka volymen i systemet genom t.ex. en volym eller arbetstank, det ökar dina kostnader drastiskt och äter upp vinsten med de där extra 2kw:en ganska snabbt...
Jag håller däremot med om att 140meter är ganska lite för en 8kw, framförallt om man vill kunna sätta in en större pump i framtiden ifall man t.ex. bygger ut eller om den visar sig vara för liten. Man bör också tänka på att ju effektivare pumparna blir desto mer värme tar de ifrån berget, dvs. när pumpen skall ersättas om 15år så kommer 140m vara för litet för en 8kw pump.
Men allt hänger på vilket perspektiv du har, tittar du 5år fram i tiden så är det inget du kommer räkna hem...
Jag håller däremot med om att 140meter är ganska lite för en 8kw, framförallt om man vill kunna sätta in en större pump i framtiden ifall man t.ex. bygger ut eller om den visar sig vara för liten. Man bör också tänka på att ju effektivare pumparna blir desto mer värme tar de ifrån berget, dvs. när pumpen skall ersättas om 15år så kommer 140m vara för litet för en 8kw pump.
Men allt hänger på vilket perspektiv du har, tittar du 5år fram i tiden så är det inget du kommer räkna hem...
Beror mycket på hur välisolerat garaget blir och vilken temp det ska vara där. Varmgarage brukar inte dra så stor värmeeffekt om ca 5-6C inne vid 0-gradigt väder men effektbehovet kan öka flerfaldigt till -10C eller -15C. Kalla vintrar får förbrukningen att dra iväg snabbt.
Hej tror nog att värma 60kvm garage kostar en hel del att värma och har du totalyta på 260kvm så går det nog åt en del volym i systemet.
hempularen
å träffade ni nog rätt man kan ju räkna på årsmedelförbrukningen som i ditt fall 38000/8760=4.34kw och din 12kw ligger på 4.4kw i märkeseffekt(4.15 när du kör 0/35) inte helt rätt att räkna så men man får en rätt bra fingervisning var man ligger.
hempularen
Redigerat:
Hej
Har ett nybyggt hus i Östersund. Totalt 240 m2 (160 m2 boyta och 80 m2 källare). Väl isolerat med 30 cm träfiber i väggarna (U-värde 0,119) och runt 60 cm i tak. Har en 6 kW pump och 200 m borrhål. Medel temperaturen nu i januari har varit -5 grader och i veckan hade vi ett dygn med temperaturer mellan -15 och -20. Inte ens under det dygnet gick värmepumpen kontinuerligt och ingen elspets behövdes. Vi har en seprat elmätare på värmepumpen och det verkas som att det lutar åt att det blir 600 kWh för uppvärmning och varmvatten under januari.
//Jimmy
Har ett nybyggt hus i Östersund. Totalt 240 m2 (160 m2 boyta och 80 m2 källare). Väl isolerat med 30 cm träfiber i väggarna (U-värde 0,119) och runt 60 cm i tak. Har en 6 kW pump och 200 m borrhål. Medel temperaturen nu i januari har varit -5 grader och i veckan hade vi ett dygn med temperaturer mellan -15 och -20. Inte ens under det dygnet gick värmepumpen kontinuerligt och ingen elspets behövdes. Vi har en seprat elmätare på värmepumpen och det verkas som att det lutar åt att det blir 600 kWh för uppvärmning och varmvatten under januari.
//Jimmy
240kvm gammalt men tilläggsisolerat hus i Stockholm värms med en Nibe 7kw vp, noll timmar eltillskott. Mao låter inte 8kW helt knas men 140m hål till det verkar inte realistiskt. Jag borrade 160m och har cirka 145m aktivt, gjorde jag om skulle jag utan minsta tvekan ha borrat 180-190meter.
Det var helt ok, vi har 100 + 100 i två plan och det har gått 770kwh hittills i januari (också Östersund)duvillno skrev:Hej
//Jimmy
Låter klokt att prata med en installatör om borrdjupet. Husleverantören har inte så värst mycket med driften av värmepumpen att göra. Den ekonomiska frestelsen att borra mindre blir stor då man inte behöver ta konsekvensen. Förutsättningen av begvärmens funktion hänger på borrhålets djup och inte på apparaten.
Fungerar säkert skapligt med 140 meter, men kan bli ett hål som levererar kallare vatten. Varmt vatten ur borrhålet är en förutsättning för en bra för effektkurvan.
Jag har ett nybyggt hus på 220 varma kvm med en Nibe 1245 8 kw. Hade utan tvekan räckt med 6 KW. Har borrat 160 meter.
Fungerar säkert skapligt med 140 meter, men kan bli ett hål som levererar kallare vatten. Varmt vatten ur borrhålet är en förutsättning för en bra för effektkurvan.
Jag har ett nybyggt hus på 220 varma kvm med en Nibe 1245 8 kw. Hade utan tvekan räckt med 6 KW. Har borrat 160 meter.
Borra så djupt du kan med hänsyn till pumpens cirkulationspump...hålet är en naturressurs och har längre livslängd än pumpen så vill du säkra bättre tillgång till energi i framtiden så borra..
Sedan är dom gamla dimensioneringsprogrammen fel för med inverter teknik scroller så har man inte dom start stopp problem som förut fanns med kolvkompressorer.
Välj en scroller på 11kw och trehundra liters separat VB och ca 200m hål
Man bör ha en 300liters vattenberedare för en modern familj för vp har inte så hög verkningsgrad så det tar tid att producera varmvattnet till morgonduschen.
Sedan är dom gamla dimensioneringsprogrammen fel för med inverter teknik scroller så har man inte dom start stopp problem som förut fanns med kolvkompressorer.
Man bör ha en 300liters vattenberedare för en modern familj för vp har inte så hög verkningsgrad så det tar tid att producera varmvattnet till morgonduschen.
Vår nybyggnadskalkyl har också 140 meter hål och troligtvis blir det en VP på 9 kw, eventuellt 11 kw. Huset är på totalt 200 kvm i 1,5 plan plus 40 kvm garage.FOS skrev:Vi bygger ett nytt hus i Stockholmsområdet och har tänkt installera bergvärme, hustillverkaren har räknat ut att det behövs en 8kW pump och 140 m aktivt borrhål.
Det här kamske är OT, men då får TS säg till så slutar jag.byggarätt skrev:Borra så djupt du kan med hänsyn till pumpens cirkulationspump...hålet är en naturressurs och har längre livslängd än pumpen så vill du säkra bättre tillgång till energi i framtiden så borra..
Jag funderade på det där häromdagen. Att en VP med inbyggd beredare inte 'klarar' att leverera varmvatten för tex bad eller flera duschar på rad, är det verkligen sant att man kan generalisera så? Borde inte det bero på vilken effekt värmepumpen har? 6-8 kontra 11-12 tex?