2 599 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Komplettera IVT490
Undrar om IVT är verkligen en bra lösning? Anledningen är att den enda IVT gör är att det tar vara på den värme vi skickar ut via ventilationen och pumpar den tillbaks till huset. Men den egentliga värmen (under kalla dagar typ -5) ska komma från el.
Nu undrar jag om man egentligen skulle kunna komplettera den med en luft vatten pump eller någon annan lösning. Är det någon som har provat ideen? vilken lösning skulle passa bäst?
Nu undrar jag om man egentligen skulle kunna komplettera den med en luft vatten pump eller någon annan lösning. Är det någon som har provat ideen? vilken lösning skulle passa bäst?
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Har ett 1,5 pl hus,161 kvm(84 kvm uppvärmt) Byggt 2008 med en IVT490, HH-el 4500 kwh 8000 kwh värme/vent.
Vill så det värker komplettera med en L/L pump som jag hoppas skall sänka elförbrukningen ngt.
Min IVT490 påbörjar eltillskott vid ca 0 till -2 gr ,kul
Vill så det värker komplettera med en L/L pump som jag hoppas skall sänka elförbrukningen ngt.
Min IVT490 påbörjar eltillskott vid ca 0 till -2 gr ,kul
Precis, IVT490 måste ha sina närmare 3000 kWh/år för driften utan elpatroner inräknande och då blir det bara ca 5000 kWh/år kvar att spara av. Med en riktigt bra LLVP kan årsvärmefaktorn blir ca 3, dvs besparingen dryga 3000 kWh/år i bästa fall och sannolikt lägre i praktiken, kanske 2500 kWh/år som mest. Tar då ganska lång tid att spara igen en fin LLVP så känn dig inte stressad, men om det även är intressant med A/C på sommaren är det en annan sak.
Går säkert att docka en lämplig LVVP till IVT490 och det är ett bra alternativ i många fall. Det kostar dock en hel del så viktigt att det blir en bra lösning som håller länge för att det ska löna sig om energiförbrukningen är relativt liten redan idag. Beror mycket på den nuvarande förbrukning för värme och varmvatten.
Klicka här för att svara