Hej Har ju att göra med hur mycket varmvatten du förbrukar.En inbyggd vvb klarar nog duschen utan problem men har man badkar så kan det bli lite problem om man duschar och badar sammtidigt.Min egen inbyggda vvb(180liters) startar på 40grader och upp till 53grader tar det 21minuter.

Med en modern vp räcker vv till många duschar vi kan bada och duscha efter varann utan att vattnet tar slut men vi har ett vanligt standard kar ska man fyll ett stort bubbelbad då behövs större beredare men annars hinner vp göra mer vv under tiden men duschar och byter plats. Fast visst hinner en större vp göra mera vv.

S
Ett problem efter en total tömning av vvb är ju att vattnets skiktning kan vara lite konstig...
Har man normala behov så är inte en inbyggd vvb problem idag, om man däremot har väldigt stort badkar, eller flera badkar som används samtidigt så behövs separat vvb.
En värmepump vill dessutom jobba mot så låga temperaturer som möjligt, så det är nog (vet ej säkert) mer ekonomiskt fördelaktigt att ha 300l med temp på 45*C än att ha 180l och 55*C.
Min värmepump har 180l tank och jag har den på "ekonomi = 40-50 typ det räcker till ett badkar, men den går ju att ställa in på komfort också, då får man ju ganska mycket mer varmvatten.

En vp med slingberedare har bra skicktning samt laddar beredaren full på en körning jämfört med en mantelberedare som behöver flera körningar om beredaren blivit tömd..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.