Hej!

Jag har en ett år gammal bergvärmepump som precis utökats med en shuntmodul som styr golvvärme.

Värmepumpen är en IVT Greenline HE med extern varmvattenberedare kompletterad med Shuntmodul 1000.

I samband med att shuntmodulen installerades installerades en ny pump (den röda högst upp på bild 1). När rörmockare/elektriker var klara var den avstängd med strömbrytaren på väggen. Om jag slår på strömmen till den pumpen blir det väldigt varmt i hela huset 24-25 grader samtidigt som värmepumpen säger att den värmer varmvatten. Om den övre pumpen är avstängd blir det inte ordentligt varmt i alla element (jag har luftat några gånger).

En likadan pump sitter kopplad till golvvärmen (bild 2) och den är på.

Det ska tilläggas att när hantverkarna var klara hade de ställt in golvvärmen på minimum för att flytspacklet skulle hinna torka. Jag har ställt om värmekurvorna för både golvslingan och radiatorslingan till "standard" enligt manualen.

Det jag undrar är hur jag ska ställa in systemet. Behövs inte den övre pumpen?! Varför satte de i så fall dit den?

Pumparna har tre hastighetslägen. Hur vet jag vilket läge som är "rätt"?

(Jag håller på att jaga rörmockaren också, men det går lite segt)

Bild 1 9c2201295740P28c6.jpg

Bild 2 7922012100032e125.jpg

Det ser ut som shunten på bild 2 kallar på full värme. Styrs den från värmepumpen eller från den vita boxen under expansionskärlet? Lite svårt att se...

Vid närmare titt ser det ut som den är kopplad till boxen Hur ser värmekurvan för golvvärmen ut?
Om värmepumpen skickar ut för hög värme på värmesystemet och det står att den gör varmvatten samtidigt så tyder det på en krånglande trevägsventil, typiskt ivt-fel skulle jag vilja säga

Det stämmer att shunten står på max. Den är även ställd så att den styrs av shuntmodulen (vita boxen). (Den har rört sig även om den mest står på max).
Värmekurvan för golvvärmen går från 22 grader via +20 till 37 grader vid -35 (fabriksinställning enligt manualen). Som det är nu ligger temperaturen på utgående ungefär 10-20 grader över vad den borde ligga på, så något skumt med shunten är den nog.

Jag har även fått några felmeddelanen som kan knytas till shuntmodulen. Dels har pumpen klagat på att den tappat kontakten och dels att den inte får värden från rumsgivaren kopplad till shuntmodulen (den finns inga rumsgivare alls i mitt system). Om jag startar om försvinner felen, men har återkommit några gånger med oregelbunden intervall.

Jag läste på lite i manualen till shuntmodulen igår och upptäckte stycket:
"CANbus-ledning får ej förläggas tillsammans med nätkabel. Minimiavstånd 100 mm. Förläggning tillsammans med givarkablar är tillåtet"
I mitt fall har de buntbandat ihop CANbus-ledningen med inkommande 3-fas. CANbus-ledningen är den kabel som går ut längst till höger ur den rektangulära lådan på bild 2.
Kan detta vara orsaken till mina problem?

Definitvt en trolig orsak till fel. Ser ut som oskärmad elkraftkabel tillsammans med oskärmad signalkabel, aldrig bra, ska inte ligga nära parallellt precis som det står. Har själv skärmad larmkabel tillsammans med skärmad elkraftkabel jordade i båda ändar liggande tillsammans i markrör och det fungerar.

Signalkabeln tror jag isig är rätt. Det står
"ELAQBY 2X2X0,6 DRAKA" på den, och efter var jag lyckas google fram så är den skärmad.

Jag får ringa elektrikern på måndag och säga att han får komma och fixa. Jag kan ju tipsa honom om att han kan flytta signalkabeln.

Det brukar ALDRIG vara nått problem med att "data" och "starkström" ligger tätt ihop en liten bit, som det här handlar om. Däremot är det vanligt att shuntmotorn är felkopplad så att den öppnar i stället för att stänga.

elmont skrev:
Det brukar ALDRIG vara nått problem med att "data" och "starkström" ligger tätt ihop en liten bit, som det här handlar om. Däremot är det vanligt att shuntmotorn är felkopplad så att den öppnar i stället för att stänga.
Kan det föranleda att pannan larmar om att den inte har kontakt med shuntmodulen?? Eller tror du att det är flera fel?

Nu har rörisen varit och (förhoppningsvis) löst alla problemen.

- Den övre pumpen togs bort då den inte skulle vara där
- En bypass-koppling mellan radiatorsystemet och värmen till varmvattenberedaren togs bort då den inte heller skulle vara där
- Shunten var felkopplad
- En temperaturgivare på golvvärmeslingan var trasig, en ny är beställd

Lite många fel på en gång kan jag tycka, men jag hoppas det ska fungera nu

Angående hastighet på cirkulationspumpen tyckte han att den lägsta hastigheten borde fungera bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.