Hallå
Har idag en gammal konverterad oljepanna från 1969 med pelletsbrännare i sedan 2004. Börjar bli less på baxandet av pelletsäckar och skitgörat med rengöring av pannan... Och att dessutom pelletsen blivit dyr......Tänkte inom ett eller två år satsa på en luft/vatten pump. Den ska klara värma hela huset 103 kvm källare + 103kvm boyta + 40kvm garage Dvs ca 250kvm. Dessutom tänkta jag också koppla in värme till poolen på 25 kubikmeter och värma den under badsäsongen. Kan tillägga att taket är tilläggsisolerat och huset har nya fönster med U värde 1,2. Huset är i mina ögan hyfsat väl isolerat.

Vilken pump ska jag satsa på? Vill ha kvalitét med lång livslängd och minimalt underhåll.

Vi har en CTC Ecoair 107 + en Ecozenith och är än så länge nöjda(efter nästan två vintrar). Men vi har lite mindre hus än du så du kanske behöver en modell större av Ecoair.
Ecozenithen skulle nog kunna passa dig, jag har för mig att det finns poolvärmningsmöjligheter.
Dessutom kan man koppla flera värmekällor till den, sol, vattenmantlad kamin, flera VP och du kanske tom kan koppla in din gamla pelletsbrännare om du nu vill ha kvar den. ;) Enda nackdelen är att den är rätt dyr, men å andra sidan så har den stora utbyggnadsmöjligheter om du tex skulle få för dig att skaffa tex solpaneler.

Jag kör och installerar många Ctc ecoair. Min har funkat utan ett problem i 4 år nu. Så jag får rekommendera den. 260kvm ecoair 107 och ecoel har jag( med pågående dockning till ved)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.