Hej, nyinstallerat värmegolv i köket (vattenburet). Sen tidigare befintligt värmegolv i princip resten av huset. Bergvärme och endast golvvärme (inga radiatorer). Nya köksslingorna är kopplade till en egen fördelare. Denna fördelare matas via kopparrör från pannrummet (t-kopplingar på tillflöde och retur). Värmepumpen går fint och alla "gamla" slingor är varma och goa. Men min nya kökslinga verkar endast få flöde när värmepumpen står stilla. När den går så är det som om vattnet inte vill ta vägen förbi köket utan trycks ut i övriga huset istället. Går det att förstå vad jag menar? Vad är fel? Trycket? Cirk.pumpen som inte orkar?

Bifoga en ritning så kan det bli enklare att hitta en lösning.

Vet inte om det var jag som var otålig eller inte. Provade att öppna och stänga kulventilerna från VP till "kök/källarslingan" ett par gånger, luftade vid nya GVF två gånger och ökade cirk. pumpen till läge III. Sen verkar flödet ha kommit igång. Osäker på exakt vad jag gjorde, om något, som fick effekt. Okej för att jag kanske hade lite bråttom när man äntligen fått allt inkopplat :) och att det tar ett tag för de nya slingorna att bli varma, men känner man på kopparröret 2 meter från VP så borde det ju bli varmt rätt snabbt kan man tycka. Annars måste väl flödet vara för långsamt?

Det jag nu grunnar vidare på (total amatör som jag är) är detta med injusteringen. Jag har utegivare och strypventiler att leka med, inga termostater utom till källargolvet (se ritningen). Visst borde det vara så att vattnet vill flöda den enklaste vägen, dvs. där det är minst motstånd? Eftersom jag har flera slingor på olika våningar, och därtill nu nya slingor med mindre dimension på slangarna (12 mm i kök) så kan detta bli mer eller mindre krångligt antar jag. Några bra tips på hur man ska angripa detta?

Min amatörritningen bifogas enligt önskemål. Hoppas detta ger någon vägledning. Expansionskärlet är inte med på ritningen men finns där (verkar för övrigt behöva bytas ut då trycket varierar väldigt med temperaturen).

En till sak om jag får ... :) Tror mig ha läst detta tidigare på forumet men lite osäker. När varmvattnet värms så skjuter temperaturen ut till golvet i höjden. Upp mot 40-50 grader. Nån ventil som är trasig i VP eller är detta normalt? Jag lovar, jag har inte ställt värmekurvan på "tropisk värme". ;)

värme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har troligen fortfarande luft kvar i systemet, att trycket varierar stort med temperaturen är ett tecken på det också. Fortsätt att lufta och då inte bara de nya slingorna.

Din växelventil behöver motioneras eller bytas, det är därför temperaturen går upp vid varmvattenproduktion.

Det är helt riktigt att vattnet tar lättaste vägen. Nu ska du balansera in systemet så du får lika varmt överallt. Om det sedan blir för varmt eller för kallt totalt sett så justerar du det via kurvlutningen på värmepumpen.

Din längsta slinga skall vara helt ostrypt, sök lite på här på forumet så hittar du flera bra trådar om att justera in golvvärmeslingor

Om tempen stiger under vv produktion byt växelventilen om tempen stiger efter vv produktion är det ok.

Tack för hjälp!

Blir lite osäker på om tempen stiger under eller efter vv produktion, så jag får hem och kolla noggrant ikväll. Men den stiger verkligen markant "i samband" med detta, så något fel är det nog.

Tror det är normalt om ventilen läcker skulle tempen vara hög under lång tid samt vp göra vv laddningar ofta men kolla för säkerhets skull.

Har du reglerventiler till alla fördelare? Så du kan skicka mer flöde till de ställen som inte blir varmt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.