Ska konvertera mitt hus till vattenburen värme och undersöker möjligheten att sätta bergvärmepumpen i gästhuset eftersom jag har dåligt med plats i stora huset. Avståndet är inte så stort så kulverten blir under 10 meter.
Det jag inte har så bra koll på är vad för material som behövs för att koppla in kulverten på radiatorslingorna och varmvattnet i huvudhuset. Radiatorslingorna kommer att sitta på ett fördelningsrör där varje slinga är separat justerbar. Nån som har en länk till ett kopplingsschema eller har lust att förklara vad som behövs?
Samma fråga gäller för vv, är det bara att koppla in mot nuvarande varmvattenrör med avstängningsventil emellan?
Det jag inte har så bra koll på är vad för material som behövs för att koppla in kulverten på radiatorslingorna och varmvattnet i huvudhuset. Radiatorslingorna kommer att sitta på ett fördelningsrör där varje slinga är separat justerbar. Nån som har en länk till ett kopplingsschema eller har lust att förklara vad som behövs?
Samma fråga gäller för vv, är det bara att koppla in mot nuvarande varmvattenrör med avstängningsventil emellan?
Det är bättre att ha vp i bostads huset annars tar det lång tid att få fram vv samt att det alltid blir förluster i kulvertar men annars funkar det ju med en kulvert med 3 rör radiator framledning radiator retur samt vv ut om det redan finns kallvatten i gästhuset om du inte tänker ha vvc men då skulle jag istället satsa på en liten elberedare i bostads huset som matas med vv av vp.
Det går utmärkt att köra framledning och retur i kulvert från gäststugan.
Själv satte jag även schunt och cirkpump i förådet.
Om man ska ha cirkulerande varmvatten eller inte beror på avstånden inne i bostaden hur många meter rör är det från inkommande kulvert till toalett, badrum och kök.
Det finns både en- och två- ledarkulvert till varmvatten. Själv kör jag med cirkulation men vi har 13 meter inne i juset från kulverten till badrummen.
Då behövs en extra cirkulationspump för tappvattnet och en returventil.
Du får dessutom extra plats i huset om du skippar varmvattenberedaren där.
Själv satte jag även schunt och cirkpump i förådet.
Om man ska ha cirkulerande varmvatten eller inte beror på avstånden inne i bostaden hur många meter rör är det från inkommande kulvert till toalett, badrum och kök.
Det finns både en- och två- ledarkulvert till varmvatten. Själv kör jag med cirkulation men vi har 13 meter inne i juset från kulverten till badrummen.
Då behövs en extra cirkulationspump för tappvattnet och en returventil.
Du får dessutom extra plats i huset om du skippar varmvattenberedaren där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fler bilder, de ligger på ca 700-800mm djup.
I den här kulverten ligger det rör för cirkulerande varmvatten, de drivs av en liten vvpump ovanför bergvärme pumpen. vi har ca 7-8 meter till boden men kanske 8 meter till in under huset så det är en rätt lång sträcka, i huset är det aldrig några problem med att få varmvatten snabbt, trots att det är 3 våningar.
Redigerat:
Kulvertar och i synerhet med vvc är riktiga energi tjuvar men går det inte på annat sätt så måste man använda kulvert men man ska vara medveten om att det ofta blir en nödlösning framförallt med vp som ofta går att placera i bostadshuset.
Jo, att det inte är optimalt med kulvert är ju en sak men det är svårt att få till alternativ i det här fallet. Dessutom skulle jag kunna värma gästhuset också med samma pump vilket hade varit trevligt. Solvärme hade jag också kunnat koppla in från gästhuset så det finns en del fördelar också.
Visst går det att isolera rören/kulverten rejält och värmeförlusten beror så klart på avståndet MEN att placera vp i huset kan få negativa bullerföljder OM man inte har ett MYCKET VÄL ljudisolerat utrymme. Som ni förstår har jag själv just det problemet att min NIBE 1235 väsnas rejält i grovköket, ett lågfrekvent buller som sprider sig i stora delar av huset trots extravägg/isolering. Med sovrummet ovanpå grovköket krävs det numera hörlurar för insomnandet (men jag gillar musik så det får gåsmurfen72 skrev:
Går själv och funderar på en utflyttning av vp till förrådet, så saxpy får mitt stöd för en "utlokalisering"
smurfen72, om frågan gäller min vp är svaret ja.
Pannan är nog installerad enligt instruktioner av röris, som iofs inte är aukt. Installatör. Enligt en annan firma är nivån normal, men mäter inte dB och Nibe hänvisar till dem när jag vill reklamera. Kanske är jag överkänslig? Har planer på att flytta ut vp pga detta alt vänta (om jag står ut) tills den ska bytas. Kanske kan jag isolera lite runt den eller bygga in för att dämpa ljudet men det är svårt att åtgärda lågfrekvent buller och stomljud.
Pannan är nog installerad enligt instruktioner av röris, som iofs inte är aukt. Installatör. Enligt en annan firma är nivån normal, men mäter inte dB och Nibe hänvisar till dem när jag vill reklamera. Kanske är jag överkänslig? Har planer på att flytta ut vp pga detta alt vänta (om jag står ut) tills den ska bytas. Kanske kan jag isolera lite runt den eller bygga in för att dämpa ljudet men det är svårt att åtgärda lågfrekvent buller och stomljud.
Kollat, det är kompressorn som låter som ett tröskverk. Nibe har inte specat nån dB, och vill inte heller göra det i efterhand. De nya vp däremot har två olika värden angivna.