5 395 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Tystast bergvärmepump?
Hej!
Vi har haft IVT hemma som gett oss en offert på bergvärmepump. Modellen tillhör deras dyraste linje (tror jag) och heter Premiumline EQ C8.
Vi är nöjda med detta men undrar om det finns tystare bergvärmepumpar. Jag säger inte att IVTs pump inte är tyst, men vi vill gärna att det ska vara så tyst som möjligt (vilket också är skälet till att vi väljer bergvärme ist f luft/vatten).
Tack för synpunkter!
Vi har haft IVT hemma som gett oss en offert på bergvärmepump. Modellen tillhör deras dyraste linje (tror jag) och heter Premiumline EQ C8.
Vi är nöjda med detta men undrar om det finns tystare bergvärmepumpar. Jag säger inte att IVTs pump inte är tyst, men vi vill gärna att det ska vara så tyst som möjligt (vilket också är skälet till att vi väljer bergvärme ist f luft/vatten).
Tack för synpunkter!
Vi har HEE11 från IVT (installerad förra veckan) och den låter aningen mer än ett vanligt kylskåp skulle jag säga. Mycket beror ju på underlaget också förstås så om du ställer den på tjocka gummitassar lär den nog knappt höras alls... Vår står på ren betong...
Mvh,
Anders
Mvh,
Anders
Hej!
Ja, "nu ännu tystare" står det på CTCs hemsida, så ni verkar ha fått en ny extra fin modell!
Jag förmodar dock att bergvärme är det enda realistiska om man som vi bor i ett gammalt, dåligt isolerat hus med vattenburet system och vill ha det så tyst som möjligt. (Vi tänkte ställa pumpen i pannrummet så att det ska bli så tyst som möjligt även där.) Vår kostad är förresten ca 160 000 (160 m borrdjup) och vi ska enligt kalkylen tjäna 27 000 per år så på sex år ska investeringen betalat sig, är det tänkt...
Ja, "nu ännu tystare" står det på CTCs hemsida, så ni verkar ha fått en ny extra fin modell!
Jag förmodar dock att bergvärme är det enda realistiska om man som vi bor i ett gammalt, dåligt isolerat hus med vattenburet system och vill ha det så tyst som möjligt. (Vi tänkte ställa pumpen i pannrummet så att det ska bli så tyst som möjligt även där.) Vår kostad är förresten ca 160 000 (160 m borrdjup) och vi ska enligt kalkylen tjäna 27 000 per år så på sex år ska investeringen betalat sig, är det tänkt...
Det låter ju bra (dvs inte alls nästananders07 skrev:
Tack för svaret.
Om inte vp har flexslangar från fabrik se till att få dom installerade minskar risken för att ljud leds från vp till radiatorerna. Har en Nibe 1245 och den låter lite högre än en frysbox skulle inte vilja ha den i sovrummet men den stör absolut inte i källaren.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Måste tyvärr säga att vår två år gamla IVT låter en hel del. När den går igång smäller det till och sedan brummar det en del.
Klicka här för att svara