Hej.
Har svårt att välja, ska investera i en luft/luft värmepump.
Funderar på en Electrolux EXH12HX eller Mitsubishi Qheat 630.
Enligt säljare och div läsande så skiljer det inte så mycket mellan dom.

Gör av med ca 9000kw på värme. 100m2 boyta. lågt i tak (2.1m).
Hyfsad planlösning.
Vad tycker ni? Eller finns det något märke/modell som jag borde kolla in?
Tackar på förhand.
// Erik

Hej Erik!

När jag var i din sits för 3 år sedan läste jag mycket på Värmepumpsforum. Jag valde efter att ha lusläst det forumet en Fujitsu Nocria som jag är mer än nöjd med. Bor i Sundsvalltrakten i ett hus på 112m2 fördelat på 2 våningar, stabilt självdrag och en inte allt för optimal planlösning. Trots det värmer den själv huset ner till -20.

Om jag skulle välja mellan dina två alternativ så blev det Mitsubishi alla gånger och skulle då dessutom valt 660 istället för 630. Kika även på Fujitsu Nocria som redan nämnts.

Mitt val föll på en Toshiba Polar 10 när jag valde för knappt 2 år sedan. Vad jag förstått så ligger den fortfarande högt upp.
Det jag uppskattar med den är tyst ute och innedel (om än ngt stor) samt att den fortsätter ge värme utan att slå av trots att tempen kryper ner under 25 minus.
Bland dina två på listan blir valet Mitsubishin pga bra rykte.

Tackar! Har fått lite att fundera på. Ska kolla in Toshiba Polar 10. Den har jag inte kollat än.
// Erik

Såg nu att den där pumpen har lite olika namn. Polar 10, polar2, ras 10, gärna i en blandning. Den jag valde hette iaf "Daisekai" på orginalspråket (nån form av asiatiska:)).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.